• 1
  • 2
2020-07-22, 22:41
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag har ägnat mycket tid och kraft åt att röja bort lupiner på min tomt. Själva stammen är så kraftig och träig så det är lite besvärligt med röjsågen, dom snurrar lätt med om jag är för ivrig och får sågen att stanna.
Har blivit många turer till ristippen med skiten.
Men nu kommer nya skott så klart, och det går fort!
Hur bekämpar jag dom bäst? Jag är inte blyg inför att använda medel om det är så.
Har även som ett fält som säkert är 30x30 meter full med eländet blandat med annat bös.
Citera
2020-07-22, 22:49
Medlem
Haajibs avatar
Ättika eller salt
Citera
2020-07-22, 23:58
Medlem
Jag har samma problem, rycker alla Lupiner jag hinner med vid roten men det är en ojämn kamp. Dom jävlarna förökar sig kopiöst.
Citera
2020-07-23, 00:18
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Jag har ägnat mycket tid och kraft åt att röja bort lupiner på min tomt. Själva stammen är så kraftig och träig så det är lite besvärligt med röjsågen, dom snurrar lätt med om jag är för ivrig och får sågen att stanna.
Hur bekämpar jag dom bäst? Jag är inte blyg inför att använda medel om det är så.
Har även som ett fält som säkert är 30x30 meter full med eländet blandat med annat bös.
Enklast är att slå dom med lie tycker jag, om man slår dom innan blommorna mognat till frön så slutar dom att föröka sig och skräpet kan i värsta fall ligga kvar även om det givetvis är bättre att bränna det. Efter några år ska det tydligen nästan inte finnas några grobara frön kvar och då är det nog dags för jordfräsen och att så något annat.
Citera
2020-07-23, 02:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Du införskaffar roundup och en medicinsk spruta med kanyl, sen är det bara att injicera dem, en efter en med kirurgisk precision.
Citera
2020-07-23, 10:45
Medlem
Djur som betar, kor, får, getter.
Citera
2020-07-23, 12:25
Medlem
Låt dom föröka sig
Citera
2020-07-23, 13:57
Medlem
tnems avatar
Kan man inte bränna av fältet, och sedan hålla nere med trimmer Innan de hinner växa upp och bli träiga.

Ett annat alternativ är att täcka ytan med presenningar en säsong eller 2 så att växterna under dör.

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du införskaffar roundup och en medicinsk spruta med kanyl, sen är det bara att injicera dem, en efter en med kirurgisk precision.

Numera säljs väll inte roundup till privatpersoner i Sverige, det är någon pelagonasyra som är värdelös.
Så antingen importera eller känna någon bonde för att få tag på det idag.
Citera
2020-07-23, 13:58
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massey
Djur som betar, kor, får, getter.

Vad jag vet så äter inga av de djuren lupiner.
Citera
2020-07-23, 16:11
Medlem
Isnatts avatar
Fy fan, idag röjde jag ner ett helt jävla dike med lupiner med röjsågen. Var som en krigsscen.
Kokande vatten kanske fungerar. Jag slängde ut en balja med det för köksdörren för en tid sedan och där dog gräset..
Citera
2020-07-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Vad jag vet så äter inga av de djuren lupiner.
Jag vet ett ställe där man släppte ut kor där det växte lupiner, dom försvann efter ett par år. Dom kanske inte tål att trampas på, om dom nu inte betar dom.
Citera
2020-07-23, 19:13
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Kan man inte bränna av fältet, och sedan hålla nere med trimmer Innan de hinner växa upp och bli träiga.

Ett annat alternativ är att täcka ytan med presenningar en säsong eller 2 så att växterna under dör.

Numera säljs väll inte roundup till privatpersoner i Sverige, det är någon pelagonasyra som är värdelös.
Så antingen importera eller känna någon bonde för att få tag på det idag.

Jag har Roundup hemma, som jag fått av svärfar för att utrota björnbär, dock känns det inte så lockande, då bären är i nära anslutning till jordgubbar, jag vet inte hur mycket som sprids, betvivlar att den "bara" tar björnbären.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in