Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Vem är det som inte insett att dessa åtgärder påverkar marknaden menar du? Är det bubbelbabblarna du syftar på för det är bara dem som har varit övertygade om att priserna ska ner trots alla åtgärder?
Jag har inte sett någon babblare gå emot att de åtgärderna skulle sänka priserna?
Men kom igen, det är hög risk att priserna går ner efter årskiftet.
Högre än någonsin.
Glöm inte att vi redan har fått en hög arbetslöshet, tänk efter årsskiftet.
Det kan bli rena rama kaoset.
I hela världen går priserna ner men i Sverige ska man leva i förnekelse tills det smäller.
Jag förlorar faktiskt på att priserna går ner, då jag äger en fastighet till.
Som tur är, med låg belåning.
Men man måste inse riskerna.
Att se bostäder som man ska sälja inom kort framtid som en "investering" är en extremt hög risk.
Som sagt, att köpa en 1:a i innerstan med maxad belåning och hög falgrad, som de kanske ska sälja om 2-3 år. Nja, det är inte att rekommendera.
Tittar vi på priserna.. exakt vad ska stimulera de uppåt mer? T.om lönehöjningar är uteblivna hittills.
En intressant historia är att titta på New Yorks lyxlägenheter som nu fallit i pris på grund av en saturerad marknad med lägenheter.
Enligt er däremot så är det efterfrågan som styr. Konstigt... för i New York är det en extremt hög efterfrågan. Det är inte efterfrågan som styr, det är den efterfrågan som har råd att köpa som styr.
Samtidigt för gemene svennebanan, finns det ingen som kan överta dennes lägenhet för x pris så tappar även denne köpstarkheten, då sker dominoeffekten.
Med en ännu mer ökad arbetslöshet för yngre kan det bli väldigt intressant.
Och jag måste säga, hade vi haft kvalitativa bostäder i Sverige då hade jag kanske förstått varför priserna sticker ut så mycket här jämfört med övriga Europa.
Men 3mkr lägenheter i Stockholm till exempel är hur ruttna som helst.
Antingen får man köpa fuskbygge, eller en rutten lyhörd lägenhet till skolåda.
Det går inte att motivera.
Jag förstår också att svenskarna är så jävla misslyckade att hela deras lycka ligger i att deras bostäder ska öka i värde. Det är liksom deras enda utväg för att "lyckas" här i livet.
Vilket är varför så många är emot sänkta priser.