2020-07-18, 15:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Hur många villa ägare i Sverige är det som köpte en villa på 90-talet och idag känner att det var en dålig affär eftersom man inte har tjänat ett öre på den?
Vet inte vad deras känslor riktig har med saken att göra. Det är iaf inget jag diskuterar.

Citat:
Tack liksom-fb! Här har du övertygat mig om något som jag tar till mig. Du har helt rätt om realräntan och även om politikerna.

Du har alltså inte debatterat förgäves.
Ok.

Citat:
Jag förstod det. Men det visar hur dumt det blir ibland med statistik, särskilt när man använder medelvärde. Just i detta ämne blir det extra dumt eftersom gruppen villaägare inte är kollektivt betalningsskyldiga för varandras skulder och därför kan mycket statistik bli väldigt missvisande.
Tråden diskuterar bostadsbubbla i Sverige. En uppgång i priser är inte garant för att inte vissa bostadsägare kan göra förlust.
Medelvärde är ganska hyggligt för att just visa hur det är i snitt. Och det är väl ungefär vad vi kan diskutera. Att diskutera 3 milj enskilda hushåll är inte riktigt görligt.

Riktigt vad bubbelpratarna menar är nog oklart. De uttrycker sig ogärna annat än i ytterst svepande och flummiga termer. Men även dom lär vara införstådda med att det finns olikheter.

Citat:
En kompis till mig köpte villa 1996 för drygt en miljon SEK, denna villa är idag värd ca 8-9 miljoner. Vet inte om han har stora lån men han har knappast belånat huset över halva värdet - alltså är han knappast en risk. Även den som idag äger mitt gamla föräldrahem utgör någon risk eftersom husets värde är under 100k och har hen belånat den så är beloppet så litet och utgör heller ingen risk för någon.
Ja, en del som råkar bo på en attraktiv address kan få se bostaden stiga mer i pris. Och tvärtom för den som bor på ett ställe som blir oattraktivt för andra.

Så är det. Finns en spridning.

Men det du skriver är ett grundskott i bubbelpratarnas luftslottsbåt.
I deras värld borde ditt föräldrahem vara mycket högre värderat. Just därför att räntan är så låg.

Citat:
Men det räcker om låt säga, en tiondel av villaägarna utgörs av förstagångsköpare som vänt ut och in på kalsongerna för att köpa sin drömvilla för säg 4 miljoner i en av våra städer. Dessa 10 % förstagångsköpare utan tillgångar kan ha en äckligt hög belåningsgrad och vara ytterst räntekänsliga, även om ingenting inträffar som arbetslöshet eller skilsmässa.
Utan tillgångar är dom inte. Minst 15% har dom hala upp själva. Och sedan är inte de ränteutgifterna så betungande.
Var mycket värre när jag köpte villa första gången. Då var nog räntan iaf 12%. Och sedan kom 90-tals krisen. Men det gick ju det också.

Citat:
Därför menar jag att statistik kan dölja en del svarta svanar.
Visst finns det avvikelser från medelvärde. Det tror jag alla är införstådda med. Jag känner inte till att någon skulle mena att medelvärde gäller alla.
2020-07-18, 16:48
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Medelvärde är ganska hyggligt för att just visa hur det är i snitt. Och det är väl ungefär vad vi kan diskutera. Att diskutera 3 milj enskilda hushåll är inte riktigt görligt.

Självklart inte, men du presenterar en procentsats som indikerar att läget är lugnt och att alla kan somna om - den som inte kan analysera statistik blir ju övertygad.
Som exempel är EU-ländernas statsskulder ca 85 % som andel av BNP, och det är inte anmärkningsvärt högt eller oroande, men det döljer det faktum att Italien och inte minst Grekland med sina nära 200 % av BNP kan bailouta när som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, en del som råkar bo på en attraktiv address kan få se bostaden stiga mer i pris. Och tvärtom för den som bor på ett ställe som blir oattraktivt för andra.

Så är det. Finns en spridning.

Men det du skriver är ett grundskott i bubbelpratarnas luftslottsbåt.
I deras värld borde ditt föräldrahem vara mycket högre värderat. Just därför att räntan är så låg.

Nej, i glesbygd finns inte den köpkraften som krävs, och det är heller inget problem eftersom det samtidigt finns ett överutbud av bostäder i sådana trakter.
Senast redigerad av Furbo2020 2020-07-18 kl. 17:07.
2020-07-18, 17:06
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
När mina föräldrar sålde sin villa efter att ha haft den i 40 år så blev det en förlustaffär när man kompenserar för inflation, ändå fick de betala skatt för en nominell vinst. Detta var dock i en byhåla och de byggde tidigare än på 90-talet. Men de bodde däremot bra och billigt under tiden.

Det där med reavinstskatten är märkligt men kanske svårt att göra rättvist? Hur som helst är det aldrig bra med skatter som inte upplevs som rättvisa och/eller där mer förslagna kan minska skatten genom aktiv planering.

Ja det bästa är nog när prisökningen är jämn och lite mer förutsägbar och räntor och inflation är stabila. Oavsett ränteläge så bör det vara tuffare för senare generationer som behöver många fler årslöner för att komma in på villamarknaden.

40-talisterna har ju ofta sålt sina villor med mycket god förtjänst eftersom de inte varit högt belånade, och därför har de kunnat köpa en svindyr bostadsrätt på äldre dar. Jag har ibland undrat om denna kategori köpstarka kunder minskar när 50 och 60-talisterna vill flytta till lägenhet - vi tenderar ju att utnyttja låneutrymmet i högre utsträckning och har kanske inte råd med lyxiga centralt belägna lägenheter?
2020-07-18, 17:29
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
vi tenderar ju att utnyttja låneutrymmet i högre utsträckning och har kanske inte råd med lyxiga centralt belägna lägenheter?

Det finns siffror på låneutrymmet.

Från FI, Genomsnittlig belåningsgrad, nya lån ca 65%, Belåningsgrad fördelat på objektstyp, totala stocken av befintliga bolån ca 60%.

Så vad gäller låneutrymme är vi en bra bit ifrån taket, ibland får skribenter här det att låta som att gemene man belånar 85% i bostadslån och resterande 15% i blanco. Det pratas om att det svenska folket är skuldsatta över öronen.
2020-07-18, 17:45
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus

Från FI, Genomsnittlig belåningsgrad, nya lån ca 65%, Belåningsgrad fördelat på objektstyp, totala stocken av befintliga bolån ca 60%.

Så vad gäller låneutrymme är vi en bra bit ifrån taket, ibland får skribenter här det att låta som att gemene man belånar 85% i bostadslån och resterande 15% i blanco. Det pratas om att det svenska folket är skuldsatta över öronen.

Öh... Vem har påstått det? Läs lite i tråden. Om genomsnittlig belåningsgrad är 65 % så är det nog en hel del som ligger ganska mycket över. Själv är jag inte skyldig ett öre på min villa, eftersom jag inte fann bättre avkastningsmöjligheter någon annanstans var det mycket lönsamt att istället betala bort lånen så min belåningsgrad är 0 %, tror inte jag är ensam heller. Däremot vet jag flera som hela tiden får mäklare att skriva nya värderingsintyg så att de kan ta nya konsumtionslån - det är dyrt att leva när man förutom huset måste ha både två (nya) bilar, pool till ungarna och AC.
2020-07-18, 18:06
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Självklart inte, men du presenterar en procentsats som indikerar att läget är lugnt och att alla kan somna om - den som inte kan analysera statistik blir ju övertygad.
Vad tänker du då på för något som sa att allt var lugnt.
Det jag har för mig du citerade var att jag visade att folk inte hade tjänat något. Det säger väl inget om att det är lugnt.

Citat:
Som exempel är EU-ländernas statsskulder ca 85 % som andel av BNP, och det är inte anmärkningsvärt högt eller oroande, men det döljer det faktum att Italien och inte minst Grekland med sina nära 200 % av BNP kan bailouta när som helst.
Bankerna åker hela tiden på kreditförluster. Det finns hela tiden folk som inte kan betala räntor av något skäl.
Så om Grekland skulle göra ytterligare en partiell default så lär inte så många höja på ögonbrynen.

Citat:
Nej, i glesbygd finns inte den köpkraften som krävs, och det är heller inget problem eftersom det samtidigt finns ett överutbud av bostäder i sådana trakter.
Det är dock inget som bubbelpratarna bryr sig om. I deras värld åker priserna upp pga låg ränta. När du berättar att inte så sker är det ett grundskott mot deras föreställningar.
2020-07-18, 18:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus

Tack. Detta är kanske ganska nya siffror. Jag hade för mig att det förr var lite högre på nya lån. Och lite lägre på befintliga.

Men detta är ganska betryggande. 20% nedgång gör inte att folk behöver bry sig speciellt mycket.

EDIT:
Ah, nu ser jag förklaringen. För småhus är genomsnittlig belåningsgrad ca 56%. Det var den jag tänkte på.
Senast redigerad av liksom-fb 2020-07-18 kl. 18:25.
2020-07-18, 18:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag tog och tittade i senaste utgåvan av finansinspektionens genomgång av bostadslån. Där hittar man följande fras:
Den genomsnittliga belåningsgraden är lägst i storstadsregionerna där bostäderna är dyrast

Och det är inget konstigt. Men det är kanske inte vad många i tråden trodde.
2020-07-18, 18:38
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Öh... Vem har påstått det? Läs lite i tråden. Om genomsnittlig belåningsgrad är 65 % så är det nog en hel del som ligger ganska mycket över. Själv är jag inte skyldig ett öre på min villa, eftersom jag inte fann bättre avkastningsmöjligheter någon annanstans var det mycket lönsamt att istället betala bort lånen så min belåningsgrad är 0 %, tror inte jag är ensam heller. Däremot vet jag flera som hela tiden får mäklare att skriva nya värderingsintyg så att de kan ta nya konsumtionslån - det är dyrt att leva när man förutom huset måste ha både två (nya) bilar, pool till ungarna och AC.

Det generella är det som diskuteras, inte enstaka fall som du känner. Om man ändå ska prata enskilda fall så är det väl inte så konstigt att du känner ett gäng som agerar sådär, det är nästan en halv miljon människor som sitter hos fogden, så människor som missköter sin ekonomi finns det gott om.
2020-07-22, 09:19
Bannlyst
Citat:
Ja det bästa är nog när prisökningen är jämn och lite mer förutsägbar och räntor och inflation är stabila. Oavsett ränteläge så bör det vara tuffare för senare generationer som behöver många fler årslöner för att komma in på villamarknaden.

40-talisterna har ju ofta sålt sina villor med mycket god förtjänst eftersom de inte varit högt belånade, och därför har de kunnat köpa en svindyr bostadsrätt på äldre dar. Jag har ibland undrat om denna kategori köpstarka kunder minskar när 50 och 60-talisterna vill flytta till lägenhet - vi tenderar ju att utnyttja låneutrymmet i högre utsträckning och har kanske inte råd med lyxiga centralt belägna lägenheter?

Lika bra med stillastående priser eller rentav priser som sjunker. Varför är det alltid "bra" när allting blir dyrare? Jag har inte gått på detta på flera år, har egentligen aldrig gått på det.
2020-07-22, 09:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
När folk drabbas av invandringen vill de fly från de drabbade områden till bättre. Det driver på en efterfrågan av köpta bostäder.
Fast det är knappast svenskar som bor i Östberga, Farsta eller Frölunda som driver priserna.
2020-07-22, 13:54
Medlem
johannespauluss avatar
När den svenska kronan försvagades ville foliehattarna gärna hävda att bostadsmarknaden gick ner, svensken blev fattigare i internationella mått mätt.

Det intressanta är att nu är det knäpptyst när det med samma logik råder rally på svenska bostadsmkarnaden. Våra bostäder har gått upp med nästan 20% på 4 månader, riktigt rally!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in