Citat:
Vet inte vad deras känslor riktig har med saken att göra. Det är iaf inget jag diskuterar.
Citat:
Ok.
Citat:
Tråden diskuterar bostadsbubbla i Sverige. En uppgång i priser är inte garant för att inte vissa bostadsägare kan göra förlust.Jag förstod det. Men det visar hur dumt det blir ibland med statistik, särskilt när man använder medelvärde. Just i detta ämne blir det extra dumt eftersom gruppen villaägare inte är kollektivt betalningsskyldiga för varandras skulder och därför kan mycket statistik bli väldigt missvisande.
Medelvärde är ganska hyggligt för att just visa hur det är i snitt. Och det är väl ungefär vad vi kan diskutera. Att diskutera 3 milj enskilda hushåll är inte riktigt görligt.
Riktigt vad bubbelpratarna menar är nog oklart. De uttrycker sig ogärna annat än i ytterst svepande och flummiga termer. Men även dom lär vara införstådda med att det finns olikheter.
Citat:
Ja, en del som råkar bo på en attraktiv address kan få se bostaden stiga mer i pris. Och tvärtom för den som bor på ett ställe som blir oattraktivt för andra.En kompis till mig köpte villa 1996 för drygt en miljon SEK, denna villa är idag värd ca 8-9 miljoner. Vet inte om han har stora lån men han har knappast belånat huset över halva värdet - alltså är han knappast en risk. Även den som idag äger mitt gamla föräldrahem utgör någon risk eftersom husets värde är under 100k och har hen belånat den så är beloppet så litet och utgör heller ingen risk för någon.
Så är det. Finns en spridning.
Men det du skriver är ett grundskott i bubbelpratarnas luftslottsbåt.
I deras värld borde ditt föräldrahem vara mycket högre värderat. Just därför att räntan är så låg.
Citat:
Utan tillgångar är dom inte. Minst 15% har dom hala upp själva. Och sedan är inte de ränteutgifterna så betungande.Men det räcker om låt säga, en tiondel av villaägarna utgörs av förstagångsköpare som vänt ut och in på kalsongerna för att köpa sin drömvilla för säg 4 miljoner i en av våra städer. Dessa 10 % förstagångsköpare utan tillgångar kan ha en äckligt hög belåningsgrad och vara ytterst räntekänsliga, även om ingenting inträffar som arbetslöshet eller skilsmässa.
Var mycket värre när jag köpte villa första gången. Då var nog räntan iaf 12%. Och sedan kom 90-tals krisen. Men det gick ju det också.
Visst finns det avvikelser från medelvärde. Det tror jag alla är införstådda med. Jag känner inte till att någon skulle mena att medelvärde gäller alla.