2020-07-18, 11:00
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är billiga pengar som är drivande inte invandring.
Du kan ha en tämligen ordinär inkomst och med tidigare gjorda bostadsvinster köpa för 7-8 miljoner.
Ruschen gällande fritidshus när Corona slog till indikerar samma sak, en miljon ytterligare i lån är som att köpa en ny cykel på 80 talet. En baggis!

När folk drabbas av invandringen vill de fly från de drabbade områden till bättre. Det driver på en efterfrågan av köpta bostäder.
2020-07-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannheimer83
OnT: Enda stället där det finns en bubbla är i mäklarnas champagneglas. Villor(Gbg, Malmö, Sthlm) upp +7% senaste 12 månaderna. Unga söker sig centralt i städerna, där finns inga villor. Resultatet blir såklart att priser på Lgh hålls i schack. Perfekt +3%!
Masspsykosen är total och strax ser vi en standard á +100 åriga lån. Detta kommer aldrig ta stopp. Finns bara en väg, och det är upp. Bara att gratulera alla mäklare. Sociala medier inkl. influencers gjorde det möjligt!

Kollar du senaste 3 månaderna istället så är verkligheten något annat. -4,5% för lägenheter i Stockholm enligt hemnet t ex. Varför villor ökar under samma period har tagits upp flera gånger i tråden.
2020-07-18, 11:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mottin
Kollar du senaste 3 månaderna istället så är verkligheten något annat. -4,5% för lägenheter i Stockholm enligt hemnet t ex. Varför villor ökar under samma period har tagits upp flera gånger i tråden.

3 månader: +0,6% och det trots Covid som enligt tråden skulle innebära en kollaps på mellan 30-50%
https://www.valueguard.se/indexes
2020-07-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
När folk drabbas av invandringen vill de fly från de drabbade områden till bättre. Det driver på en efterfrågan av köpta bostäder.

Folk som bor bland invandrare bor där av en anledning och har alltså inte råd att köpa fint. Däremot kan det vara en faktor för villapriserna, för vi börjar närma oss en punkt då folk börjar fly från dom centrala stadsdelarnas lägenheter för att komma undan berikningen. Stockholm är väl undantaget även om det är ännu mer skit där, men där tycker unga människor att det är status att bo iaf.
2020-07-18, 11:33
Medlem
Citat:
3 månader: +0,6% och det trots Covid som enligt tråden skulle innebära en kollaps på mellan 30-50%
https://www.valueguard.se/indexes

Bryr mig inte vad andra i tråden tror. Vi har heller inte klarat Coronan och alla ekonomiska effekter. Vi är blåögda svenskar i en semesterdopade just nu, det räcker att det finns några % idioter kvar där ute som gärna köper lägenhet till ATH istället för att vänta ett halvår och se vart det går.

Vet inte varför jag ska bry mig om din länk heller, dom har säkert kompenserat för saker och det ska bli bättre. Men hemnet säger att priserna är lägre och jag ser det med egna ögon varje dag.
2020-07-18, 12:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Folk som bor bland invandrare bor där av en anledning och har alltså inte råd att köpa fint. Däremot kan det vara en faktor för villapriserna, för vi börjar närma oss en punkt då folk börjar fly från dom centrala stadsdelarnas lägenheter för att komma undan berikningen. Stockholm är väl undantaget även om det är ännu mer skit där, men där tycker unga människor att det är status att bo iaf.

Det handlar om prioriteringar och de förändras när området man bor i fylls med invandrare. Det finns gott om hyresgäster som skulle ha råd med ägt boende men som går och väntar på det stora raset som aldrig kommer, till slut när situationen blir för dålig flyttar de.

Citat:
Bryr mig inte vad andra i tråden tror. Vi har heller inte klarat Coronan och alla ekonomiska effekter. Vi är blåögda svenskar i en semesterdopade just nu, det räcker att det finns några % idioter kvar där ute som gärna köper lägenhet till ATH istället för att vänta ett halvår och se vart det går.

Vet inte varför jag ska bry mig om din länk heller, dom har säkert kompenserat för saker och det ska bli bättre. Men hemnet säger att priserna är lägre och jag ser det med egna ögon varje dag.

Så har folk i tråden pratat i 10 år och under tiden har priserna blivit högre och högre. De kan inte köpa när det faller för då tror de på ytterligare nedgångar men de kan heller inte löpa i en stigande trend för då blir det nya ATH hela tiden. Vänta och se har de valt och vi har sett vad det lett till.
2020-07-18, 12:33
Medlem
Citat:
Det handlar om prioriteringar och de förändras när området man bor i fylls med invandrare. Det finns gott om hyresgäster som skulle ha råd med ägt boende men som går och väntar på det stora raset som aldrig kommer, till slut när situationen blir för dålig flyttar de.

Så har folk i tråden pratat i 10 år och under tiden har priserna blivit högre och högre. De kan inte köpa när det faller för då tror de på ytterligare nedgångar men de kan heller inte löpa i en stigande trend för då blir det nya ATH hela tiden. Vänta och se har de valt och vi har sett vad det lett till.

Så när jag skriver att jag inte bryr mig om vad andra i tråden tror, svarar du med ett större utlägg om vad andra i tråden tror. Jag visste att jag egentligen inte borde bemödat mig med att svara dig, jag provar igen.
2020-07-18, 12:38
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så när jag skriver att jag inte bryr mig om vad andra i tråden tror, svarar du med ett större utlägg om vad andra i tråden tror. Jag visste att jag egentligen inte borde bemödat mig med att svara dig, jag provar igen.

Nej det märks, du vill inte lära dig av andras misstag så du får väl upprepa andras misstag istället.
2020-07-18, 13:39
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det gör man inte. Lika lite som att det stiger exakt lika mycket varje år, eller att inflationen är exakt lite mycket varje år.
Jag har helt enkelt smetat ut allt per år. Borde gå att förstå.
Och när man säljer så betalar man skatt på den nominella prisökningen som varit under innehavstiden.

Jag förstod det. Men det visar hur dumt det blir ibland med statistik, särskilt när man använder medelvärde. Just i detta ämne blir det extra dumt eftersom gruppen villaägare inte är kollektivt betalningsskyldiga för varandras skulder och därför kan mycket statistik bli väldigt missvisande.

En kompis till mig köpte villa 1996 för drygt en miljon SEK, denna villa är idag värd ca 8-9 miljoner. Vet inte om han har stora lån men han har knappast belånat huset över halva värdet - alltså är han knappast en risk. Även den som idag äger mitt gamla föräldrahem utgör någon risk eftersom husets värde är under 100k och har hen belånat den så är beloppet så litet och utgör heller ingen risk för någon.
Men det räcker om låt säga, en tiondel av villaägarna utgörs av förstagångsköpare som vänt ut och in på kalsongerna för att köpa sin drömvilla för säg 4 miljoner i en av våra städer. Dessa 10 % förstagångsköpare utan tillgångar kan ha en äckligt hög belåningsgrad och vara ytterst räntekänsliga, även om ingenting inträffar som arbetslöshet eller skilsmässa.

Därför menar jag att statistik kan dölja en del svarta svanar.
2020-07-18, 13:52
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Tänka sig. Då kan vi räkna efter.

Och för det har vi fastighetsprisindex från SCB. Från 1990 till 2019 ökade det i snitt per år 4.6%.
Det skall man betala skatt på. Skattesatsen har varierat lite under tiden. Men säg 30%. Då har man kvar 3.25%.

Sedan har vi haft inflation. Den har i snitt varit 1.6% per år.

Kvar har vi då 1.65% som då är vår fantastiska reala vinst.

Men hur mycket har man fått lägga på att renovera, underhålla och modernisera bostaden för att den skall följa med prisutvecklingen?

Är inte det minst 1.65%.

Så den fantastiska vinsten är alltså 0.

Ni som pratar om de fantastiska vinsterna hur har ni då räknat? För ni kommer uppenbarligen till ett annat resultat.

Hur många villa ägare i Sverige är det som köpte en villa på 90-talet och idag känner att det var en dålig affär eftersom man inte har tjänat ett öre på den?
2020-07-18, 13:57
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Realräntan har inte varierat så mycket genom åren. Vi hade högre ränta och inflation tidigare. Men inte hög realränta.

Dock har den varit lägre efter finanskrisen. Det beror på att politikerna försöker dumpa problemen på centralbankerna. Hade politikerna gjort vissa angelägna reformer så som att ordna en fri arbetsmarknad, så hade centralbankerna kunnat hålla en högre realränta.

Tack liksom-fb! Här har du övertygat mig om något som jag tar till mig. Du har helt rätt om realräntan och även om politikerna.

Du har alltså inte debatterat förgäves.
2020-07-18, 14:04
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Hur många villa ägare i Sverige är det som köpte en villa på 90-talet och idag känner att det var en dålig affär eftersom man inte har tjänat ett öre på den?

När mina föräldrar sålde sin villa efter att ha haft den i 40 år så blev det en förlustaffär när man kompenserar för inflation, ändå fick de betala skatt för en nominell vinst. Detta var dock i en byhåla och de byggde tidigare än på 90-talet. Men de bodde däremot bra och billigt under tiden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in