Citat:
Ursprungligen postat av
liksom-fb
Det gör man inte. Lika lite som att det stiger exakt lika mycket varje år, eller att inflationen är exakt lite mycket varje år.
Jag har helt enkelt smetat ut allt per år. Borde gå att förstå.
Och när man säljer så betalar man skatt på den nominella prisökningen som varit under innehavstiden.
Jag förstod det. Men det visar hur dumt det blir ibland med statistik, särskilt när man använder medelvärde. Just i detta ämne blir det extra dumt eftersom gruppen villaägare inte är kollektivt betalningsskyldiga för varandras skulder och därför kan mycket statistik bli väldigt missvisande.
En kompis till mig köpte villa 1996 för drygt en miljon SEK, denna villa är idag värd ca 8-9 miljoner. Vet inte om han har stora lån men han har knappast belånat huset över halva värdet - alltså är han knappast en risk. Även den som idag äger mitt gamla föräldrahem utgör någon risk eftersom husets värde är under 100k och har hen belånat den så är beloppet så litet och utgör heller ingen risk för någon.
Men det räcker om låt säga, en tiondel av villaägarna utgörs av förstagångsköpare som vänt ut och in på kalsongerna för att köpa sin drömvilla för säg 4 miljoner i en av våra städer. Dessa 10 % förstagångsköpare utan tillgångar kan ha en äckligt hög belåningsgrad och vara ytterst räntekänsliga, även om ingenting inträffar som arbetslöshet eller skilsmässa.
Därför menar jag att statistik kan dölja en del svarta svanar.