Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-21, 23:12
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den som Mårten Palme såg följa efter föräldrarna är fantombild nr 10.

Jag tänkte på den man som vittnena AL och LN såg följa efter LOP.
Citera
2020-07-21, 23:15
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Sten Andersson vittnar om Säpotrion. Vilket gjorde honom bekymrad. Eftersom han fick de uppgifterna från personer han litade på. Det är inte fria fantasier.

Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag tänkte på den man som vittnena AL och LN såg följa efter LOP.

Nej , deras vittnesmål var för virriga för att leda till en fantombild. Alf Lundin är avslöjad som en bluff sedan 1993-94.
Citera
2020-07-21, 23:23
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Nej , deras vittnesmål var för virriga för att leda till en fantombild. Alf Lundin är avslöjad som en bluff sedan 1993-94.

Men LN och det vittnesmål han lämnade gäller fortfarande antar jag.
Och den mannen han såg följa efter LOP är inte identifierad och finns ingen fantombild på ?

Stämmer detta angående Alf Lundins vittnesmål och det han tog tillbaka 1993-94?

...Alf Lundin ändrade sig efter att Ölvebro anklagade honom för att vara delaktig i mordet på OP. Efter att ha bevittnat vad PU gjort med CP så klandrar inte jag honom för det.

Däremot kan ju Ölvebro ha anklagat Lundin medvetet då hans vittnesmål hade varit förödande för Ölvebros envetna försök att få CP fälld för mordet...

Efter vad jag läst ovan tycker jag det är tveksamt om Alf Lundins vittnesmål var en bluff oavsett vad hans psykiska status var.
Senast redigerad av HAARP 2020-07-21 kl. 23:57.
Citera
2020-07-21, 23:41
Medlem
H24s avatar
Intressant ny uppgift i Facebook-gruppen (har fått grönt ljus från postaren att diskutera det här). Givetvis principiell osäkerhet rörande nya vittnesmål. Detta är dock diariefört inom utredningen strax efter mordet. Resulterade i ett spaningsuppslag som enligt uppgiftslämnarna innehöll grava fel och inte följdes upp. De har kontaktat utredningen igen rörande detta men utan respons.

Citat:
Jag har länge lekt med tanken på att det var någon form av övning den 28/2 1986. Tycker det finns antydningar och indikationer på att det förhöll sig så. Men det som gjorde mig övertygad var två vittnen jag varit i kontakt med. Jag har fått tillstånd att använda deras vittnesmål så länge de får förbli anonyma. Så här kommer det sammanfattat och utan personliga detaljer.

Två personer, vittnena, är på väg längs Klarabergsgatan mot t-banan vid Sergels Torg. Då kommer tre män springande rakt ut framför dem i full panik. Avstånd 1,5 - 2 meter. Två av dem var långa och mörkklädda den tredje var betydligt kortare och hade ljus rock. De ser utländska ut med sitt mörka hår men den kortväxte skriker TVÅ gånger på ren stockholmdialekt "Han skulle ju inte döda honom!" med panik i rösten. Männen har så bråttom och är så upprörda, att de inte verkade ta notis om vittnena. Männen hoppar in i en låg sportbilsliknande bil och försvinner bort mot Sergels Torg. Åhlens-klockan visar just nu 23.24 eller 23.25.

Passar eventuellt ihop med Bjarne Moelvs uppgifter.

Citat:
Natten till den 1 mars 1986 genomförs i centrala Stockholm en kuppberedskapsövning i polisiär och militär regi. Övningsförutsättningarna beskriver ett läge där en hög politiker, ämbetsman eller militär hotas till livet av stadsgerilla. Denna beredskapsövning ska ha testats i all hemlighet några år tidigare och då vunnit stark genklang hos såväl polis som militär. Förutsättningarna bygger på en instruktionsfilm om diversionsmanövrer, tänkt att användas i Civilförsvarets och Tolkskolans verksamhet: Attentatsmän skyddas av figuranter som cirkulerar på gärningsplatsen i skepnad av åskådare, vittnen och desinformatörer, så att den tilltänkte gärningsmannen kan göra en snabb kringgående rörelse, återvända till mordplatsen och sälla sig till skaran av figuranter, tillskyndande allmänhet och polis.

Kanske är detta i så fall samma typ av vittnesmål som Buss 43, Anette Kohuts röda bil eller Sigge Cedergrens springande man - ej inblandade deltagare som får väldigt bråttom därifrån. Fram tills Dekorima är det övning. Sen kommer plötsligt skarpa skott.
Citera
2020-07-21, 23:48
Bannlyst
Ieshu,

ganska enkelt att förklara "polisens arbete" som du väljer att kalla det. Jag skulle inte riktigt beskriva den öppna svenska polisens utredning på det enkla , generaliserande sättet. Arbete tillför vanligen värde per någons definition. Om man med värde avser "bidrag till mordgåtans lösning" har Palmeutredningen aldrig arbetat. Med risk för upprepa mig: Palmeutredningen har lekt "Hitta syndabocken" i över tre decennier med den svenska regeringens goda minne och till betydande kostnad för svenska skattebetalare, för att uttrycka sig milt. Om man med "arbete" däremot avser mörkläggning av mordgåtan, så har de varit mycket flitiga och arbetat som bara attan, men bara från PM och Augustikuppen nittioett. Jag anser att mörkläggningen var befogad från PM och fram till Augustikuppen. Därefter har PU varit obefogad om ens legal och har inte utfört arbete per någons definition utom möjligen i syfte att skydda svenska fd och nuvarande statsråd från den förnedring och den skam som de upplever att ett avhemligande av Säkerhetspolisens utredningsresultat skulle medföra. Jag tror dock att de misstar sig. Svenska folket skulle ha förståelse, bara man la korten på bordet.

Jag tror drar inte heller alla poliser och åklagare över en kam. En del är uppenbarligen medlallare en del hederliga, rakryggade, duktiga och t o m mycket duktiga poliser och åklagare. Jag tror att Säkerhetspolisen, som är en del av Polismyndigheten och även de åklagare som arbetade med fallet där, löste mordgåtan redan på våren åttiosex och i den meningen utförde ett mycket gott arbete. Att de sedan fråntagits yttrandefriheten är en annan femma och definitivt inte inte deras fel. Mordgåtans lösning hemligstämplades av regeringen ursprungligen (enligt min uppfattning) av hänsyn till flera faktorer, främst den förändring i världspolitiken till det bättre som just då låg i korten och som sen ändrade världshistoriens gång på ett helt avgörande och oåterkalleligt sätt. Om det hade kommit i dagen att Gorbatjovs säkerhetstjänst, KGB, hade mördat en västlig, internationellt känd fredsivrande regeringschef - för så hade det nog framställts och även uppfattats - hade USA:s president Ronald Reagan av enkelt insedda skäl aldrig kunnat slå i hand med Michail Gorbatjov, det viktiga och avgörande Reykjavikmötet hade aldrig kunnat genomföras, samarbetet mellan USA och Sovjet hade aldrig kunnat uppstå, avisningen av stormaktsrelationerna aldrig skett, Berlinmuren, Sovjetunionen och Warzawapakten aldrig fallit, Ryssland aldrig förvandlats till den andra klassens makt det är idag. Nu fick istället västmakterna det militära världsherraväldet, tack och lov! Kalla kriget var till sist över, åtminstone för den här gången. Mycket, inte allt, av den utvecklingen har vi OP att tacka för.

(Vad tysta handeldvapen har med PM-mordet att göra förstår jag inte. Det small ju som "påsksmällar" även om en del öronvittnen beskriver smällarna som dova (vilket kan ha flera helt naturliga förklaringar). Obduktionsrapporten talar sitt tydliga språk, för att ett vapen av typen S&W, kaliber .357 Magnum eller närliggande kraftigt vapen och även att kraftig ammunition användes vid PM. Hur menar du?)
Citera
2020-07-22, 00:03
Medlem
bibbarsmutss avatar
Här är RPS/Säk:s PM A11544 från 1986-04-24, utredningen om huruvida OP varit övervakad innan mordet:

https://drive.google.com/file/d/1zS_u6ckEdWnpSZUSS4X4ZxKyhjJVr5DS/view

Intressant läsning då den bekräftar det vi tidigare hört om att den kom fram till att åtminsone tre (3) personer utkristalliserat sig som troliga övervakare. Tidsenligt PKK-orienterad dock. Men den innehåller även en ganska detaljerad vittnesmåls-matris.

En viktig pusselbit också inte minst pga vad den inte tar med, men även vad den kortfattat säger om övriga aktiviteter (polisiära och andra) som den substraherat, samt de många andra handlingar (förhör, mm) den refererar till, osv.
Citera
2020-07-22, 00:04
Bannlyst
Bobbo, du talar nedlåtande om Theutenbergs fantasi som fenligt dig ska ha fått vingar och avslöjat hans politiska hemvist. Jag tycker nog snarare att det är din fantasiförmåga som utbrett vingar likt ett större Ilyjushinplans. Jag tycker nog snarare Theutenberg bör hyllas för att våga ställa sig upp och tala fritt, PK-piskans vinande om öronen och statsapparatens morrande till trots.
Citera
2020-07-22, 00:10
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Bobbo, du talar nedlåtande om Theutenbergs fantasi som fenligt dig ska ha fått vingar och avslöjat hans politiska hemvist. Jag tycker nog snarare att det är din fantasiförmåga som utbrett vingar likt ett större Ilyjushinplans. Jag tycker nog snarare Theutenberg bör hyllas för att våga ställa sig upp och tala fritt, PK-piskans vinande om öronen och statsapparatens morrande till trots.

Bara under det senaste dygnet har Theutenberg publicerat 8-9 tweets, majoriteten av dem blir inte ens kommenterade. Att detta skulle vara en "PK-piska" eller en "morrande statsapparat" är rena rättshaverismen.
Citera
2020-07-22, 00:57
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts
Här är RPS/Säk:s PM A11544 från 1986-04-24, utredningen om huruvida OP varit övervakad innan mordet:

Intressant läsning då den bekräftar det vi tidigare hört om att den kom fram till att åtminsone tre (3) personer utkristalliserat sig som troliga övervakare. Tidsenligt PKK-orienterad dock. Men den innehåller även en ganska detaljerad vittnesmåls-matris.

En viktig pusselbit också inte minst pga vad den inte tar med, men även vad den kortfattat säger om övriga aktiviteter (polisiära och andra) som den substraherat, samt de många andra handlingar (förhör, mm) den refererar till, osv.

Ja det där var sannerligen intressant läsning. Det kommer tydligen ut många nya dokument nu.

Citat:
Ursprungligen postat av H24
Intressant ny uppgift i Facebook-gruppen (har fått grönt ljus från postaren att diskutera det här). Givetvis principiell osäkerhet rörande nya vittnesmål. Detta är dock diariefört inom utredningen strax efter mordet. Resulterade i ett spaningsuppslag som enligt uppgiftslämnarna innehöll grava fel och inte följdes upp. De har kontaktat utredningen igen rörande detta men utan respons.

Jag har länge lekt med tanken på att det var någon form av övning den 28/2 1986. Tycker det finns antydningar och indikationer på att det förhöll sig så. Men det som gjorde mig övertygad var två vittnen jag varit i kontakt med. Jag har fått tillstånd att använda deras vittnesmål så länge de får förbli anonyma. Så här kommer det sammanfattat och utan personliga detaljer.

Två personer, vittnena, är på väg längs Klarabergsgatan mot t-banan vid Sergels Torg. Då kommer tre män springande rakt ut framför dem i full panik. Avstånd 1,5 - 2 meter. Två av dem var långa och mörkklädda den tredje var betydligt kortare och hade ljus rock. De ser utländska ut med sitt mörka hår men den kortväxte skriker TVÅ gånger på ren stockholmdialekt "Han skulle ju inte döda honom!" med panik i rösten. Männen har så bråttom och är så upprörda, att de inte verkade ta notis om vittnena. Männen hoppar in i en låg sportbilsliknande bil och försvinner bort mot Sergels Torg. Åhlens-klockan visar just nu 23.24 eller 23.25.

Det händer mycket nu. Tack för den informationen!
Citera
2020-07-22, 01:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bibbarsmuts

Där kom den äntligen. Inte mindre än åtta olika observationer av den store rödblonde.

Maskningen på sidan 17 rör artisten och konstnären Roberta Settels som vid tiden för MOP bodde på Prästgatan och undersöktes angående möjligheterna att från hennes bostad se in i Palmes Lägenhet.

RS beundrade Baader-meinhof gruppen som hon gjorde hyllningsmusik till .
http://www.soundofmusic.nu/www.soundofmusic.nu/artikel/roberta-settels-1929-2014/
Senast redigerad av mvagrippa 2020-07-22 kl. 01:31.
Citera
2020-07-22, 01:14
Medlem
OPK123s avatar
Jag har en liten fundering.

John-Erik Hahne och Björn Söderberg var de livvakter som körde Olof Palme till Kungliga Tennishallen på morddagen, eller hur?

Finns det något släktskap mellan Björn Söderberg och Jan Söderberg (bägge på Säpo), någon som vet?

Samme Jan Söderberg som besökte Carl-Gustaf Östling på morddagen (och gav honom ”alibi”).

Jag noterade också att många, i sammanhanget, intressanta poliser, förhördes av en Säpoman med initialerna JAS. Var det också Jan Söderberg?

Tycker hans namn dyker upp lite väl ofta för att man ska ignorera honom.

Om Björn och Jan var släkt, kan det vara här information om makarna Palmes eventuella biobesök på kvällen spreds?

Skulle vara intressant att veta vilken tid Carl-Gustaf Östling skrev ut sig från sjukhuset? Om det var strax efter tennismatchen mellan Olof Palme och Harry Schein?
Citera
2020-07-22, 01:18
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Jag har en liten fundering.

John-Erik Hahne och Björn Söderberg var de livvakter som körde Olof Palme till Kungliga Tennishallen på morddagen, eller hur?

Finns det något släktskap mellan Björn Söderberg och Jan Söderberg (bägge på Säpo), någon som vet?

Samme Jan Söderberg som besökte Carl-Gustaf Östling på morddagen (och gav honom ”alibi”).

Jag noterade också att många, i sammanhanget, intressanta poliser, förhördes av en Säpoman med initialerna JAS. Var det också Jan Söderberg?

Tycker hans namn dyker upp lite väl ofta för att man ska ignorera honom.

Om Björn och Jan var släkt, kan det vara här information om makarna Palmes eventuella biobesök på kvällen spreds?

Skulle vara intressant att veta vilken tid Carl-Gustaf Östling skrev ut sig från sjukhuset? Om det var strax efter tennismatchen mellan Olof Palme och Harry Schein?

Bra frågor och det är svar, ja, på frågan angående Kungl. Tennishallen och match mot mot Schein. Det var Hahne och Söderberg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in