Citat:
Ursprungligen postat av
matsqq
Ja, du hade uppfattat det rätt, det var det mitt scenario gick ut på, att han vet om att de är på bio och när filmen slutar och försöker passa in samma T-bana ... att han sett dem gå in ... men nu håller jag med dig om att det scenariet faller på grund av tidsaspekten ... 10 minuter efteråt är för lång tid ...
I och med det återstår då att han antingen har medhjälpare, eller varit vid Grand springer in och och stämplat ut före, eller gett upp men får en ny chans av en ren tillfällighet , eller liknande...
Med SE är det så enkelt att hans utstämpling 23:19-23:20 säger oss två saker:
1) han kan vara GM (givet att samtalet med HO kort eller inte ägt rum öht),
2) det omöjliggör alla rimliga planerade mord med SE som GM utanför Skandia. Inget sådant scenario har presenterats, och jag påstår att du heller aldrig kommer att få se ett.
Vad som som då återstår är ett spontant vansinnesdåd av SE. Nyckelfrågan är då om, hur och varför SE hade en 357:a i fickan just denna kvällen. Men det är inte vad SE-sekten med TP i spetsen ägnar sig åt. I stället skall väktaren ALGs uppgifter om klockslaget 20:10 ifrågasättas för att till varje pris få ut SE till Grand när LOP anländer. Saken är bara den att det är helt meningslöst för SEs självvalda utstämpling minuten innan mordet sabbar alla scenarion med planering.
TP klamrar sig då fast vid en kombo: planering som övergår i spontan-dåd efter att SE gett upp. TP är inte matematiker så han kanske kan ursäktas när han inte inser hur skrattretande osannolikt det är att SE springer på LOP inte bara en, utan två gånger samma kväll med tidsfönster på < 10 min respektive < 1 min, det första tillfället dessutom på en plats som vi har noll indikation på att SE brukade besöka. Frågan är snarare varför han vill hålla fast vid detta halmstrå? Jag antar att det är för att upptäckandet av LOP vid 21-tiden skall ge honom tid att få fram ett vapen, lämpligen från vapensamlaren som han hänger ut. Nu har vi dock fått veta genom hans husorgan Expressen att vapensamlaren var ute på (Gamla!) stan mordkvällen, så den iden faller den med.