2020-07-21, 14:11
Medlem
AN68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrilly
Vad tror alla straffet blir då? Jag tror på livstid

Från 1 januari 2020 kom det ju ny lag som ska göra det lättare att döma folk till livstid.

Rimligtvis led Wilma av dödsångest eftersom hon inte dog direkt (detta stryks av hennes hjärtskärande skrik). Hon va i beroendeställning, var tvungen att bo hos honom för att ha tak över huvudet, han va den dominerande. Hon blev mördad i sitt hem.
Tishko va över 21 år då han mördade henne och led inte av någon psykisk störning.

Han kommer få livstid. Vad tror ni?

https://www.regeringen.se/4ada5b/contentassets/70e84079cf6841bab6d666451dabb2e8/straffet-for-mord.pdf
Wilma dog innan 1e januari 2020. Men man kan alltid hoppas på livstid ändå.
Citera
2020-07-21, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold248
Lyssnade på försvarets slutplädering, och hon har en poäng i att det är konstigt att likhunden markerar i sängen, som om Wilma skulle ha legat död där, men markerar inte garderoben där huvudet ligger i en väska.
Sen att polisen har husrannsakan i över 40 timmar innan man hittar huvudet i en väska i garderoben, är det bara slarv från polisens sida?
Om nu Tishko styckat Wilma samma kväll han mördade henne, med vilken bil fraktade han bort henne?
Finns inga spår i hans bil, syns inget på bilens GPS att han varit ute och åkt den kvällen, han har inte ringt nån, och inga grannar har sett nåt skumt.

Om han nu är så smart så han lyckats frakta bort kroppen utan att lämna spår efter sig, varför i hela friden spara huvudet hemma i lägenheten?
Om det nu var en olycka lr självmord som hans advokat hävdar, ja då kan ju Tishko visa kroppen så polisen själva få undersöka den.

Många konstigheter, men det är självklart att han mördat Wilma och bör genast avrättas och familjen utvisas.

Ditt inlägg kommer tusen sidor försent, bläddra tillbaka och läs så slipper vi tröska igenom allt igen.
Citera
2020-07-21, 16:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AN68
Wilma dog innan 1e januari 2020. Men man kan alltid hoppas på livstid ändå.

Undrar om det spelar någon roll? Går man verkligen tillbaka och dömer enligt den lag som gällde vid tidpunkten människan blev mördad?

Det vore märkligt tycker jag om man tex. skulle gräva upp ett mord från 2003 och ska vid domen 2020 gå tillbaka och tillämpa lagen som gällde 2003. Man tillämpar väl lagen som gäller. Och i det här fallet har domen inte kommit än.

Däremot hade en förmildrande faktor kanske varit om T var under 21 då han mördare W. Men så är inte fallet, han är 23 idag och va 22 då han mördade henne. 21 år är man vuxen enl. lagens mening så han ska inte få någon rabatt där heller.

Så min fråga är om det ens finns förmildrande omständighet som skulle sänka Ts straff? Jag hittar inga. Hittar bara försvårande omständigheter vilket enl. dagens lag ska leda till livstid.
Citera
2020-07-21, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speitmeister
Totalt vrickat

Han är bortom all räddning. Avliva fanskapet vore det bästa.

Ja tack säger svenska skattebetalare
Citera
2020-07-21, 16:45
Medlem
K.Blomkvists avatar
Sidnumren man använder i rätten enligt Rättegången: (https://www.youtube.com/watch?v=o2aROXZiAcg&list=PLvOJ3rmH4356kvooPc6lKJbw H8MNCJkME)

Stämmer inte med sidnumren på FUP:en som jag har hämtat hem.

3280-19.pdf
163 MB (171*354*346 byte)
‎den ‎13 ‎maj ‎2020, ‏‎11:48:21

CRC32 B562EB01 (Kollad med Hashtab 6.0.0.34 http://implbits.com/products/hashtab/)

Är det något som jag har missat eller är FUP:en redigerad i efterhand.

Någon som vet?
Citera
2020-07-21, 16:52
Medlem
Citat:
Undrar om det spelar någon roll? Går man verkligen tillbaka och dömer enligt den lag som gällde vid tidpunkten människan blev mördad?

Det vore märkligt tycker jag om man tex. skulle gräva upp ett mord från 2003 och ska vid domen 2020 gå tillbaka och tillämpa lagen som gällde 2003. Man tillämpar väl lagen som gäller. Och i det här fallet har domen inte kommit än.

Däremot hade en förmildrande faktor kanske varit om T var under 21 då han mördare W. Men så är inte fallet, han är 23 idag och va 22 då han mördade henne. 21 år är man vuxen enl. lagens mening så han ska inte få någon rabatt där heller.

Så min fråga är om det ens finns förmildrande omständighet som skulle sänka Ts straff? Jag hittar inga. Hittar bara försvårande omständigheter vilket enl. dagens lag ska leda till livstid.

Lagen som gällde vid tidpunkten för gärningen är den man går efter. Detta eftersom Sverige har ett förbud mot retroaktiv lagstiftning.
Citera
2020-07-21, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Sidnumren man använder i rätten enligt Rättegången: (https://www.youtube.com/watch?v=o2aROXZiAcg&list=PLvOJ3rmH4356kvooPc6lKJbw H8MNCJkME)

3280-19.pdf

CRC32 B562EB01 (Kollad med Hashtab 6.0.0.34 http://implbits.com/products/hashtab/)

Någon som vet?

Går du efter pdf läsarens sidnumrering eller dokumentets paginering? De skiljer sig vanligtvis åt.
Citera
2020-07-21, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustLikeMoney
1. 10 år är minimum enligt lag. För endast mordet. (Griftefriden brukar dessutom lägga på minst 1-2 år).
2. 14 år har tidigare (2014-2020) varit normalfallet, men vanligtvis har 15-18 år varit vanligare.
3. Livstid har tidigare (2014-2020) använts för försvårande omständigheter.

Mordet begicks bara några veckor före lagändringen, så denna dom kommer behövas dömas efter den tidigare lagen.

Man har sedan 1 jan 2020 skärpt straff med livstid som ska "ersätta" alla straff för mord över 14 år. Detta är inte applicerbart, men signalvärdet är ändå att livstid skall brukas mer än tidigare.

Jag tror att det ändå sammanvägt är livstid då brottet mot griftefriden är såpass grovt i detta fall.

Möjligen 18 år då man inte kunnat påvisa planeringen eller exakta tillvägagångssättet. I detta fall pratar vi om frigivning till julen 2031.

Punkten 1 stämmer inte riktigt. Brott mot griftefriden i samband med Mord brukar antingen "klumpas ihop" och räknas in i mordet eller så brukar straffet för Mord konsumera straffet för Brott mot griftefriden. Om du funderar så tror jag du har väldigt svårt att hitta mord-fall där man plussat på 1-2 år för Brott mot griftefriden.
Citera
2020-07-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist

3280-19.pdf

Någon som vet?
Läser du pdf sidonummren så är inte de samma nummer som de säger i förhören. Då får du kolla på själva dokumentet. Längst upp till höger på varje blad. De skiljer sig åt.
Citera
2020-07-21, 17:21
Medlem
Kan man hitta någon ljudinspelning där man hör rälie Tishko?
Citera
2020-07-21, 17:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Lagen som gällde vid tidpunkten för gärningen är den man går efter. Detta eftersom Sverige har ett förbud mot retroaktiv lagstiftning.

Trist, då kanske han i praktiken inte kommer sitta så länge då
Citera
2020-07-21, 17:34
Medlem
Citat:
Trist, då kanske han i praktiken inte kommer sitta så länge då

Nä det är inte trist. Det är både rättssäkert och logiskt :-)

Njaaaeee, du behöver inte vara orolig. Thiskos gärning är tillräckligt för livstid både utifrån nuvarande och dåvarande lagstiftning. Ärligt talat tycker jag den nya lagen mest är en "pappersprodukt för att det skall se bättre ut". Detta eftersom många av de livstidsdomar som kommer att komma efter den nya lagen hade blivit livstids fängelse även före lagändringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in