2020-05-16, 12:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Den här generationen förlorade Microsoft innan den ens hade börjat med sin hopplöst usla utannonsering av Xbox One. Sony låter utvecklarna ta den tid de behöver, vilket historiskt har lett till att Sonys förstapartsspel brukar ligga på 9-10 i betyg i recensioner. Microsofts spel brukar, med ett par undantag, ligga på 5-7 i betyg. Det är med andra ord inget positivt att de fokuserar på kvantitet snarare än kvalitet.

Sony var smart som visade ett riktigt tech-demo, MS hade iofs redan visat sitt med Hellblade 2.
Båda konsolerna kommer ha sina för och nackdelar som vanligt, MS fördelar är att man har konstant max-effekt medan PS5 kommer bli tvungen att klocka ner sig och hamna under 10 Tflpos långa stunder medan MS kan köra på med 12 Tflops hela spelet igenom.
Jag kommer nog köpa båda så småningom även om Xbox är mitt huvudmärke och så spelar jag single player spelen på PS5.
Citera
2020-05-18, 14:54
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dansflugan
Du har rätt i mycket du säger. Xbox kommer att ha det grafiska övertaget generellt sett. PS5 kommer att ha snabbare laddtider och möjlighet till att mer information, potentiellt större världar laddas in.

Frågan kommer alltså vara huruvida maximal draw distance beror på huruvida det maximala antalet objekt som kan renderas på skärmen tillräckligt snabbt (Xbox fördel) eller huruvida dessa objekt kan lagras i minnet inkl. hårddisken tillräckligt snabbt (PS5:s fördel).

I slutändan borde det handla om vilka spelexlusiva spel både ps5 och xbox släpper. Är väl ändå rätt små skillnader i prestanda och xbox har övertag på en sak medans ps5 på en annan. Personligen föredrog jag Xbox förra generationen när det kom till kontrollen och spel som både konsollerna hade då Xbox x hade bättre grafik. Medans exklusiva spel en hel del sådana lirade jag på ps5 pro.

Så jag tycker det är sjukt svårt välja konsol nästa generation om jag ska välja en konsol, verkar som Xbox skärpt till sig och kommer släppa fler och bättre exklusiva spel. Annars hade nog valet varit enkelt för mig att välja ps5 att köpa direkt. Kommer inte köpa båda konsollerna till en början för dyrt så kommer gå efter vilka spelsläpp det blir. Är trots allt spela jag ska göra så det blir ju avgörande vilka spel som kommer
Citera
2020-05-18, 15:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
I slutändan borde det handla om vilka spelexlusiva spel både ps5 och xbox släpper. Är väl ändå rätt små skillnader i prestanda och xbox har övertag på en sak medans ps5 på en annan. Personligen föredrog jag Xbox förra generationen när det kom till kontrollen och spel som både konsollerna hade då Xbox x hade bättre grafik. Medans exklusiva spel en hel del sådana lirade jag på ps5 pro.

Så jag tycker det är sjukt svårt välja konsol nästa generation om jag ska välja en konsol, verkar som Xbox skärpt till sig och kommer släppa fler och bättre exklusiva spel. Annars hade nog valet varit enkelt för mig att välja ps5 att köpa direkt. Kommer inte köpa båda konsollerna till en början för dyrt så kommer gå efter vilka spelsläpp det blir. Är trots allt spela jag ska göra så det blir ju avgörande vilka spel som kommer

Slutar med att man köper båda som vanligt, PS5 för singleplayer spelen och Xbox för multiplayer, har alltid varit så för mig.
Samtidigt har man inte längre tid att spela så mycket, om inte Corona håller i sig ett par år till.
Citera
2020-05-29, 04:54
Medlem
GormDenGamles avatar
Xbox Series X: The Most Powerful and Compatible Next-Gen Console with Thousands of Games at Launch

https://news.xbox.com/en-us/2020/05/28/xbox-series-x-next-generation-backward-compatibility/
Citera
2020-06-25, 18:33
Medlem
GormDenGamles avatar
Ny trailer: https://youtu.be/JE3WolFKkYo
Citera
2020-06-30, 12:57
Medlem
GormDenGamles avatar
Ny och mer info.

https://www.dinside.no/data/dette-vet-vi-om-playstation-5-og-xbox-series-x/72576446
Citera
2020-07-04, 08:58
Medlem
GormDenGamles avatar
Konsollen kan bli dyr. Likaså spelen, som kan gå upp i pris.
Gäller också PS5.

https://www.dinside.no/data/dette-vet-vi-om-playstation-5-og-xbox-series-x/72576446
Citera
2020-07-04, 16:31
Medlem
GormDenGamles avatar
Xbox-sjef i eksklusivt intervju: – Xbox One X er kraftigere enn spesifikasjonene sier

https://www.tek.no/nyheter/intervju/i/70bVjW/xbox-sjef-i-eksklusivt-intervju-xbox-one-x-er-kraftigere-enn-spesif
Citera
2020-07-05, 19:44
Medlem
sigurts avatar
Jag står i begrepp att köpa en ny tv, det finns vissa modeller som kommer nu under 2020 som stödjer HDMI 2.1. Jag kommer köpa en Series X sen helt klart.

Nästa generations konsoler kommer stödja HDMI 2.1, min fråga till er är om det är värt att köpa en tv som har 2.1 eller inte? Det skiljer ju en del i pris.....
Citera
2020-07-06, 14:28
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sigurt
Jag står i begrepp att köpa en ny tv, det finns vissa modeller som kommer nu under 2020 som stödjer HDMI 2.1. Jag kommer köpa en Series X sen helt klart.

Nästa generations konsoler kommer stödja HDMI 2.1, min fråga till er är om det är värt att köpa en tv som har 2.1 eller inte? Det skiljer ju en del i pris.....

Vad är HDMI 2.1?
Citera
2020-07-06, 16:46
Medlem
sigurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad är HDMI 2.1?

https://www.hembiobutiken.se/hembioskolan/2413-hdmi-21-allt-du-behover-veta/
Citera
2020-07-21, 13:48
Medlem
adolf512s avatar
Tror inte direkt xbox SX kommer bli någon jättesucce.

Microsoft har haft den mest kraftfulla konsollen sedan november 2017 (one X) men PS4 fortsätter att sälja bättre.

Vad kommer man kunna göra med en xbox SX som man inte redan nu kan göra med en PC?

Iof kommer säkert xbox SX ge bättre prestanda för pengarna än PC men då blir man låst helt till microsoft och man kan inte använda hårdvaran till något produktivt.

Dessutom kommer xbox SX att hållas tillbaka av microsofts tidigare konsoler så man kommer inte få full nytta utav den nya bättre hårdvaran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in