2020-05-07, 17:39
Medlem
Ajaj detta var illa för Xbox.

På 20 minuter lyckades de förstöra allt momentum de hade skaffat mot Sony och PS5an.
Citera
2020-05-07, 22:37
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av South

På 20 minuter lyckades de förstöra allt momentum de hade skaffat mot Sony och PS5an.
Berätta mer. Nu blev jag nyfiken. Såg inte själv eventet.
Citera
2020-05-09, 04:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bestick
Berätta mer. Nu blev jag nyfiken. Såg inte själv eventet.

Om du inte orkar se drygt 27 minuter så kan du alltid läsa kommentarerna för att få ett hum om vad det handlar om.

https://www.youtube.com/watch?v=XCTPu1aUsTE
Citera
2020-05-09, 09:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cocktail-effekten
Får ett bättre intryck av xbox x än så länge så lutar åt en sån. Ps5an skulle vara dyrare också påstod någon.

Jag tittade bara på GHz. Du kan det där säkert bättre än mig.

GPU
PS5 GPU 36 CUs @ up to 2.23 GHz (10.28 teraflops)
Xbox SX 52 CUs @ 1.825 GHz (12.15 teraflops)

Minne
PS5 Memory (RAM) 16 GB GDDR6 / 256-bit bus
XSX 16 GB GDDR6 / 320-bit bus

Memory bandwidth
PS5 448 GB/s
XSX 10 GB @ 560 GB/s, 6 GB @ 336 GB/s

I/O throughput
PS5 5.5 GB/s (raw), 8-9 GB/s (compressed)
XSX 2.4 GB/s (raw), 4.8 GB/s (compressed)

SX har alltså totalt en snabbare GPU medan Sony har bättre bandbredd i systemet.

Som det känns på förhand kommer XSX vara enklare att utveckla för med tanke på den kraftfullare GPUn och en konstant effekt, PS5 måste klocka ner sig emellanåt för att hålla sig sval.
Citera
2020-05-10, 20:12
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
GPU
PS5 GPU 36 CUs @ up to 2.23 GHz (10.28 teraflops)
Xbox SX 52 CUs @ 1.825 GHz (12.15 teraflops)

Minne
PS5 Memory (RAM) 16 GB GDDR6 / 256-bit bus
XSX 16 GB GDDR6 / 320-bit bus

Memory bandwidth
PS5 448 GB/s
XSX 10 GB @ 560 GB/s, 6 GB @ 336 GB/s

I/O throughput
PS5 5.5 GB/s (raw), 8-9 GB/s (compressed)
XSX 2.4 GB/s (raw), 4.8 GB/s (compressed)

SX har alltså totalt en snabbare GPU medan Sony har bättre bandbredd i systemet.

Som det känns på förhand kommer XSX vara enklare att utveckla för med tanke på den kraftfullare GPUn och en konstant effekt, PS5 måste klocka ner sig emellanåt för att hålla sig sval.

Du har rätt i mycket du säger. Xbox kommer att ha det grafiska övertaget generellt sett. PS5 kommer att ha snabbare laddtider och möjlighet till att mer information, potentiellt större världar laddas in.

Frågan kommer alltså vara huruvida maximal draw distance beror på huruvida det maximala antalet objekt som kan renderas på skärmen tillräckligt snabbt (Xbox fördel) eller huruvida dessa objekt kan lagras i minnet inkl. hårddisken tillräckligt snabbt (PS5:s fördel).
Citera
2020-05-15, 09:10
Medlem
Själv kommer jag förmodligen lämna Playstation efter drygt 20 år och skaffa mig en Xbox. En riktig dealbreaker är Xbox Game Pass där Playstations usla pluslösning är heeeeeeelt frånsprungen.
Citera
2020-05-15, 09:32
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Själv kommer jag förmodligen lämna Playstation efter drygt 20 år och skaffa mig en Xbox. En riktig dealbreaker är Xbox Game Pass där Playstations usla pluslösning är heeeeeeelt frånsprungen.

Xbox Game Pass motsvarighet är inte PS+ utan PlayStation Now.
Citera
2020-05-15, 09:48
Medlem
Sainsburyss avatar
Jag gillar både Xbox och Playstation och har gjort det sedan de båda började leverera konsoler.
Jag gillar grafiken i Xbox-spelet där han drar till sig fienden och slår dom med sitt svärd, ser jäkligt snyggt ut rent grafiskt. Sen gillar jag även Assassins Creed: Valhalla, det ser onekligen snyggt ut.

Och så såg jag PS5 demot på något Laura Croft-liknande spel som såg jäkligt snyggt ut det också!
För min del blir det nog PS5, men det har endast att göra med att polarna nog köper det. Köper dom Xbox istället, ja då gör jag också det då det inte spelar mig någon roll.
Citera
2020-05-15, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av South

Spelar ingen större roll för mig tror jag ska köpa PS5 även om jag haft xbox hela livet. Polarna ska köpa PS5 så köper nog det med det är nog ungefär samma konsol. Ser ingen direkt skillnad mellan konsolerna och fattar inte grejen med att det ska vara så svårt att välja.
Citera
2020-05-15, 10:10
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorntradet42069
Spelar ingen större roll för mig tror jag ska köpa PS5 även om jag haft xbox hela livet. Polarna ska köpa PS5 så köper nog det med det är nog ungefär samma konsol. Ser ingen direkt skillnad mellan konsolerna och fattar inte grejen med att det ska vara så svårt att välja.

Mycket hänger troligtvis på hur man låst in sig i Sonys resp Xbox ekosystem som denna generationen handlat om mest. Jag själv har ju mer eller mindre bara köpt digitala spel och det är ju alltid trevligt att ha dom med sig till nästa konsol. Sen tycker säkert många att achievements och trophys är kul att fortsätta med.
Citera
2020-05-16, 10:08
Medlem
swebarbs avatar
Den här generationen förlorade Microsoft innan den ens hade börjat med sin hopplöst usla utannonsering av Xbox One. Sony låter utvecklarna ta den tid de behöver, vilket historiskt har lett till att Sonys förstapartsspel brukar ligga på 9-10 i betyg i recensioner. Microsofts spel brukar, med ett par undantag, ligga på 5-7 i betyg. Det är med andra ord inget positivt att de fokuserar på kvantitet snarare än kvalitet.
Citera
2020-05-16, 12:24
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Den här generationen förlorade Microsoft innan den ens hade börjat med sin hopplöst usla utannonsering av Xbox One. Sony låter utvecklarna ta den tid de behöver, vilket historiskt har lett till att Sonys förstapartsspel brukar ligga på 9-10 i betyg i recensioner. Microsofts spel brukar, med ett par undantag, ligga på 5-7 i betyg. Det är med andra ord inget positivt att de fokuserar på kvantitet snarare än kvalitet.

Det finns ju en anledning att MS har köpt på sig ett helt lass studios på senaste tiden. Deras egna The Initiative är väl kanske mest intressant, är dock lite tveksam när jag läste rykten om ett nytt Perfect Dark. Vet inte om det var det man direkt längtade efter? Det återstår dock att se. Hellblade 2 kan ju bli hur grymt som helst iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in