2020-07-20, 18:17
Medlem
Det enda sättet att avgöra om CA har med mordet att göra är att någon som han kände och skjutit tillsammans med kan peka ut ett område där man kan hitta en kula och kanske går att jämföra med palmekulorna, om det nu går när kulorna är i sånt dåligt skick, för vapnet kommer man förmodligen aldrig att hitta
Citera
2020-07-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Vittnesuppgifterna när det gäller mördarens utseende spretar åt olika håll.

Var det inte MP som i något sammanhang sa att han inte ifrågasatte Lisbets vittnesuppgifter?

SE var drygt 50 år,ljus hy och med en viss rondör. Både CP och CA var ungefär 10 år yngre och svartmuskiga.

Stämmer Lisbets uppgifter kan vi utesluta SE som gärningsman. Däremot är det mycket möjligt att förväxla CP’s och CA’s utseende.

Man kan med fördel tillägga Lars Jepssons vittnesmål om att det inte var CP han såg.
Att LP såg mördarens ansikte är det klart mest logiska scenariot.Hon kan möjligen ha blandat ihop Anders Björkmans kläder med GMs..men denna förväxling kan inte ske när det gäller ansiktet då Björkmans ansiktsbehåring är helt omöjlig att missa.

Naturligtvis såg LP GMs ansikte.
Citera
2020-07-20, 20:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudoro
Det enda sättet att avgöra om CA har med mordet att göra är att någon som han kände och skjutit tillsammans med kan peka ut ett område där man kan hitta en kula och kanske går att jämföra med palmekulorna, om det nu går när kulorna är i sånt dåligt skick, för vapnet kommer man förmodligen aldrig att hitta

Jag tror att den främsta realistiska möjligheten att nå ett "avslut", om än inte konklusivt, är/var via brodern (KA). En del tyder nu på att brodern mkt snart räknat ut hur det förhöll sig och eventuellt har CA vidgått det för honom. Jag tror vidare att främsta motivet till att skydda CA egentligen var att bespara modern detta fasansfulla. Hennes lille CA.

Både CA och modern har nu varit avlidna i över tio år. Jag hoppas verkligen att PU i sin sista ansats började med ett långt, djuplodande och respektfullt förhör med KA. Uttrycka förståelse för handlandet, men att de privata motiven till det nu bleknat bort. Dags att lyfta blicken, påpeka allmänintresset i att ro detta i hamn. Vi vet att du vet något. Förklara att man var på väg mot ett avslut och erbjuda att presentera CA anonymiserad. Du har inget längre att förlora. Låt roerlig och alla andra få ro i detta.

Antingen har man inte gjort det, eller så har man försökt utan resultat. Någon lämplig journalist hoppas jag kommer att göra en seriös ansats framgent.
Citera
2020-07-20, 21:01
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
SE var drygt 50 år,ljus hy och med en viss rondör. Både CP och CA var ungefär 10 år yngre och svartmuskiga.

Stämmer Lisbets uppgifter kan vi utesluta SE som gärningsman. Däremot är det mycket möjligt att förväxla CP’s och CA’s utseende.

Ja, det är mkt möjligt att det var, även om det finns kraftigt olika uppfattningar om hur pass lika de var.

Somligt antyder förutom (viss) ren utseendelikhet, en likhet i gångstil, rörelsemönster och uttryck. En skillnad är att CA var större.
Citera
2020-07-20, 21:17
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sudoro
Lennart Gustavsson som förhörde CA står ju bredvid bordet, varför frågade inte Hasse Aro om vad han tror???

Ja, han var tydligen "tipssamordnare". Kanske han som lobbat in detta. Vet inte när Aro bytte från CP till CA.

Tack för klippet, har aldrig sett det, tror jag. Lindströms överkamning är njutbar.
Citera
2020-07-20, 21:50
Medlem
Jag har inte läst så noga ,, ber om ursäkt ifall jag missat ngt
De bilder jag har sett "Maskade " pixlade av CA har visat en person med rondör .Kulmage typ Gillar Hamburgare med Pommes ..' Inte så mycket i joggingspåret eller Friskis och Svettis
Dessa kan vara från en annan tidsepok.
Christer Pettersson har ett " Magert " ansikte pga av kanske att han köper Amfetamin i stället för Hamburgare.

Fantombilden ( Var det Sonen Palme ) uppvisar ju ett magerlagt ansikte med en Utpräglad lång kran

Med sådan kulmage ( enligt ovan ) har man i normalfallet inte de dragen man kan skönja i fantombilden Så man ville ju se en Bild på CA s anlete hur det såg ut vid Mord tillfället ..

Var det ett fetto även då med ansikte som en fotboll -- faller som jag ser det likheten med Fantom Bilden
Jag kan ju inte det men tänker att ett vittne lägger kanske märke till runt eller avlångt ansikte ganska lätt.
Såg ju skapligt ut för knivmördaren i Linköping. Rätt nära.
Citera
2020-07-21, 00:48
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa

CA hade gått upp i vikt efter mordet enl. utredningen.
<- Passbilden från 1992 stämmer alltså ej överens med hur CA såg ut 1986.
Det ska finnas ett passfoto på CA från tidigt 1980-tal i PU, dock kommer den troligtvis aldrig att släppas.
Citera
2020-07-21, 08:43
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Ja, det är mkt möjligt att det var, även om det finns kraftigt olika uppfattningar om hur pass lika de var.

Somligt antyder förutom (viss) ren utseendelikhet, en likhet i gångstil, rörelsemönster och uttryck. En skillnad är att CA var större.

Lägg därtill att både CP och CA hade en genomträngande blick som av somliga uppfattades som obehaglig.

På Café Svea uppgav personalen att de kände sig obekväma av CA’s stirrande blick.
Citera
2020-07-21, 09:01
Medlem
Skinnytallboys avatar
Vet ej om detta har lagts upp tidigare men enligt denna sida https://www.moordolofpalme.nl/tag/christer-andersson/
finns en bild på CA som 14 åring.
Citera
2020-07-21, 10:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Lägg därtill att både CP och CA hade en genomträngande blick som av somliga uppfattades som obehaglig.

Jo, det var det jag försökte fånga med ”uttryck”. Är många obehagliga och stirrande blickar i detta ärende. Har själv sett CP och kan betyga att hans uppenbarelse, ”blick”, verkligen var obehaglig.

Skall bli intressant att få ta del av förhör med personer i CAs omgivning och om hur han uppfattades.
Citera
2020-07-21, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skinnytallboy
Vet ej om detta har lagts upp tidigare men enligt denna sida https://www.moordolofpalme.nl/tag/christer-andersson/
finns en bild på CA som 14 åring.

Kranen kan stämma med fantom bilden --- men han har ju dubbelhakor redan som 14 åring.
Samt ser " Fet " ut på Polis Bilderna.

Aeehh ... har jag någonsin träffat ngn som var trind rund i plugget + trind rund som äldre som varit mager i mellantiden.
kan inte minnas det.. Hade behövts bilder bättre i tid .Kan det finnas från Militärtjänsten. ???
Preliminärt ser det inte ut att vara samma ansiktsform. Kan ju vara kass fantombild men ser inte ut stämma riktigt.
Citera
2020-07-22, 16:36
Medlem
kato85s avatar
Ifall man besöker och intervjuar svägerskan OA, vilka relevanta frågor skulle ni vilja ställa till henne?
Vad specifikt vill vi få ut av hon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in