Citat:
Ursprungligen postat av
Davy
Som jag förstått det så kategoriskt vägrade LP att vara med. Men visst, det kanske bara är den officiella versionen.
Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Källa på det? Det lär vara så att Lisbet aldrig mer gick i närheten av mordplatsen och vad jag har hört blev hon inte ens tillfrågad om att delta i rekonstruktionen.
Är det verkligen vanligt att brottsoffer som kanske har fått posttraumatiska skador kallas till rekonstruktioner?
Det är vad jag vet inte klarlagt huruvida det var Lisbet som vägrade ställa upp eller om det var Holmér m.fl. som inte förmådde sig (eller själva vägrade) fråga henne. Uppfattningarna går isär.
Juristkommissionen (och därefter
Granskningskommissionen) säger:
"[...] den 4 april begärde Svensson också att Holmér skulle söka förmå Lisbeth Palme att medverka vid en rekonstruktion. Svensson fick av vad Holmér sade intrycket att det skulle bli svårt att lyckas med detta. Vid ett möte med ledningsgruppen samma dag förklarade Holmér
att han inte avsåg att ta upp frågan med Lisbeth Palme. Svenssons önskemål vidarebefordrades således inte."
Wall har:
"K G Svensson hade begärt en sådan [rekonstruktion på brottsplatsen med Lisbeth] och fått kategoriskt nej från Holmér – till sist hade han fått klart för sig
att denne inte ens frågat henne."
Wall har därefter:
"När Solveig Riberdahl och Anders Helin i februari -92 deltog i ett TV-program om Palmeutredningen blev de utfrågade av journalisten Lars Borgnäs om den uteblivna åtgärden.
...
Borgnäs: ”Frågade ni henne då?”
Riberdahl: ”Jag kan inte svara på den saken, för det minns jag inte. Jag har inte frågat henne i vart fall.”
...
Borgnäs: ”Du minns inte heller om Lisbeth Palme, det viktigaste vittnet, någonsin har tillfrågats om att göra en rekonstruktion. Har du frågat henne?”
Helin: ”Nej.”
Borgnäs har en annan variant:
"Lisbeth Palme var aldrig med på någon sådan rekonstruktion.
Hon blev tillfrågad, men nekade. Hur detta exakt gick till är oklart, men enligt åklagaren Anders Helin, som jag intervjuade 1994, hade Lisbeth Palme
vägrat ställa upp."
...
"Också Otto Andersson, den tidigare chefen för Riksmordkommissionen, var kritisk till
att utredarna inte förmådde Lisbeth Palme att delta i en rekonstruktion. ”Den delen vill jag egentligen inte svara på alls”, sa han. ”Men när det gäller något så här viktigt
måste de anhöriga ställa upp. De är skyldiga att göra det, det gäller landet.”
Åsheden har en passus som säger att Holmér är "ilsk på
att media stört de rekonstruktioner som pågår nere på Sveavägen." Vilket kan stödja tanken att Lisbet vägrade (eller att Holmér inte ville tjata på henne) delvis pga att det skulle bli extra plågsamt med medias bevakning. Har sett en uppgift med om att fotograferna hade väldiga teleobjektiv osv, vilket kan ha skrämt upp henne. Eller så var det hela en bekväm lösning för Holmér om han inte ville framhålla Lisbets vittnesmål som för honom ändå var oanvändbart. Bättre då att bara låta det begravas genom att insinuera att hon inte vill ställa upp. Men hon tycks ju iofs inte heller själv ha varit det minsta pådrivande.