2020-07-20, 13:53
Medlem
Fråga: jag har ej hunnit få min ansökan godkänd för den komvux kurs på 5 veckor/100% jag läser just nu. Jag känner att jag hinner inte med kursen och lyckades idag missa provet. Jag funderar på att hoppa av kursen då jag inte orkar med detta psykiskt. Om min ansökan blir godkänd, kan jag fortfarande få pengar för de veckor jag har pluggat? Jag har ju pluggat på som vanligt och lämnat in alla inlämningar osv.
Citera
2020-07-20, 14:16
Bannlyst
Hej allesammans. Jag behöver hjälp med att veta hur jag ska söka för att kunna få retroaktivt pengarna för augusti. Jag ska förklara nedan.

I våras gick jag en 30 hp kurs som jag klarat 15 hp. Jag behöver klara 7 poäng till för att kunna få CSN i framtiden. Jag kommer plugga nu i höst och vår. Eftersom jag saknar 7 poäng så kommer jag fixa denna 7,5 poängs kurs som går av stapeln nu i September. Resultatet lär komma in i Ladok senast åtminstone runt 21 oktober (alltså max 3 veckor efter kursens slut).

När man ansöker om CSN så väntar dom alltså max 4 veckor tills resultatet rapporteras in. Och för att få pengar retroaktivt så kollar dom 4 veckor bakåt från det att man gjorde ansökan. Eftersom jag vill även ha pengarna som kommer i augusti retroaktivt så undrar jag när det är bäst datum för mig att söka? Eftersom min kurs för hösten börjar 31 augusti så har jag det datumet som utgångspunkt och eftersom resultatet för 7,5 hp kursen lär rapporteras in senast 21 oktober så tänker jag att om jag ansöker om studiemedel den 27 september så blir 4 veckor bakåt den 30 augusti och 4 veckor framåt den 25 oktober. Således "täcker" jag datumen så att jag även kan få retroaktivt pengarna som kommer i augusti. Stämmer det?
Citera
2020-07-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Hej allesammans. Jag behöver hjälp med att veta hur jag ska söka för att kunna få retroaktivt pengarna för augusti. Jag ska förklara nedan.

I våras gick jag en 30 hp kurs som jag klarat 15 hp. Jag behöver klara 7 poäng till för att kunna få CSN i framtiden. Jag kommer plugga nu i höst och vår. Eftersom jag saknar 7 poäng så kommer jag fixa denna 7,5 poängs kurs som går av stapeln nu i September. Resultatet lär komma in i Ladok senast åtminstone runt 21 oktober (alltså max 3 veckor efter kursens slut).

När man ansöker om CSN så väntar dom alltså max 4 veckor tills resultatet rapporteras in. Och för att få pengar retroaktivt så kollar dom 4 veckor bakåt från det att man gjorde ansökan. Eftersom jag vill även ha pengarna som kommer i augusti retroaktivt så undrar jag när det är bäst datum för mig att söka? Eftersom min kurs för hösten börjar 31 augusti så har jag det datumet som utgångspunkt och eftersom resultatet för 7,5 hp kursen lär rapporteras in senast 21 oktober så tänker jag att om jag ansöker om studiemedel den 27 september så blir 4 veckor bakåt den 30 augusti och 4 veckor framåt den 25 oktober. Således "täcker" jag datumen så att jag även kan få retroaktivt pengarna som kommer i augusti. Stämmer det?

Om du får resultat 21 oktober får du CSN från 21 okt. Något CSN för aug/sep har du ingen chans att få.
Citera
2020-07-20, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Om du får resultat 21 oktober får du CSN från 21 okt. Något CSN för aug/sep har du ingen chans att få.
Japp. Så sa dom i telefonen också. Tycker det är konstigt att det på CSN:s hemsida står att man kan få 4 veckor retroaktivt från det att man skickade in sin ansökan

Aja, får väl glömma bort augusti och september-pengarna.
Citera
2020-07-20, 19:39
Medlem
Citat:

Hur får man pengar retroaktivt då?
Citera
2020-07-21, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Hur får man pengar retroaktivt då?
Att få det retroaktivt, alltså från studiestarten, gäller om du får in dina nödvändiga saknade poäng inrapporterade senast fyra veckor från studiestarten.

En fråga som jag har. Jag saknar 7,5 hp för att kunna få CSN nu i höst. Är det en bra idé att ljuga och ange personliga skäl till att man inte klarade 7,5 poäng i våras? Jag, morsan, farsan har varit sjuka i corona. Morsan och farsan har sjukintyg från läkare som finns att hämta från försäkringskassan. De fick sjukintyget någonstans i mitten av mars, alltså under perioden 20 februari-20 mars som delkursen pågick. Kan jag ljuga och säga att jag inte gjorde sista uppgiften på grund av att föräldrarna blev svårt sjuka trots att jag inte ens var aktiv i den delkursen? Kan dom märka att jag inte ens varit med på seminarierna i den 7,5 poängs kursen?
Senast redigerad av currycel1 2020-07-21 kl. 14:18.
Citera
2020-07-21, 15:40
Medlem
0.39s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av currycel1
Att få det retroaktivt, alltså från studiestarten, gäller om du får in dina nödvändiga saknade poäng inrapporterade senast fyra veckor från studiestarten.

En fråga som jag har. Jag saknar 7,5 hp för att kunna få CSN nu i höst. Är det en bra idé att ljuga och ange personliga skäl till att man inte klarade 7,5 poäng i våras? Jag, morsan, farsan har varit sjuka i corona. Morsan och farsan har sjukintyg från läkare som finns att hämta från försäkringskassan. De fick sjukintyget någonstans i mitten av mars, alltså under perioden 20 februari-20 mars som delkursen pågick. Kan jag ljuga och säga att jag inte gjorde sista uppgiften på grund av att föräldrarna blev svårt sjuka trots att jag inte ens var aktiv i den delkursen? Kan dom märka att jag inte ens varit med på seminarierna i den 7,5 poängs kursen?

Någon annan får svara på ifall CSN har den sortens insyn i ditt studiedeltagande men om inte så känns ju alltid som om du kan försöka. Överlag brukar det ju kinkas en del med vad som är tillräckliga personliga skäl, men nu under Coronavåren kanske de har överseende med det.
Citera
2020-07-21, 16:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 0.39
Någon annan får svara på ifall CSN har den sortens insyn i ditt studiedeltagande men om inte så känns ju alltid som om du kan försöka. Överlag brukar det ju kinkas en del med vad som är tillräckliga personliga skäl, men nu under Coronavåren kanske de har överseende med det.
Självklart skulle jag vilja försöka. Men pallar inte bli åtalad för bidragsbrott/bedrägeri.
Citera
2020-07-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av currycel1
Självklart skulle jag vilja försöka. Men pallar inte bli åtalad för bidragsbrott/bedrägeri.

Bevisbördan ligger ju hos dem och har du sjukintyg så blir det nog svårt att ifrågasätta. Du kräver ju inte heller CSN annat än för kommande studieperiod (du får ju bidrag för den kurs du misslyckats med oavsett varför du misslyckas as is the way of CSN även i vanliga fall); så jag ser ingen egentlig anledning till att någon skulle vilja jiddra om det.

Och CSN kollar inte huruvida du deltagit i någon eventuell obligatorisk undervisning.
Senast redigerad av Akademian 2020-07-21 kl. 17:15.
Citera
2020-07-21, 17:36
Bannlyst
Citat:
Bevisbördan ligger ju hos dem och har du sjukintyg så blir det nog svårt att ifrågasätta. Du kräver ju inte heller CSN annat än för kommande studieperiod (du får ju bidrag för den kurs du misslyckats med oavsett varför du misslyckas as is the way of CSN även i vanliga fall); så jag ser ingen egentlig anledning till att någon skulle vilja jiddra om det.

Och CSN kollar inte huruvida du deltagit i någon eventuell obligatorisk undervisning.
Ok. Så låt oss säga att jag mailar CSN och säger att jag inte kunde fullfölja delkursen eftersom min mor (och även far) blev sjuka i corona och att jag kan visa intyg från försäkringskassan, då riskerar jag alltså inte polisanmälan trots att jag faktiskt inte ens ämnat att klara den delkursen då jag faktiskt inte ens gick på seminarier och så. Så jag förlorar egentligen ingenting på att maila och åberopa särskilda skäl? Måste jag vara detaljerad och säga VARFÖR det påverkat att jag inte kunde fullfölja delkursen eller räcker det med att bara säga att morsan var sjuk i corona och sen visa intyg från den perioden?

Finns det inte chans att bli åtalad för försök till bidragsbrott/bedrägeri?
Citera
2020-07-22, 15:41
Bannlyst
Hej. Om jag får in mina nödvändiga 7,5 poäng inrapporterade 22 oktober i ladok, kommer jag då att få mina CSN pengar (som betalas ut den 23 oktober)? Med tanke på att dom skriver att man får studiemedel från och med veckan efter att du nått resultatkraven så blir ju veckan efter 22 oktober alltså 29 oktober. Innebär det då att det inte kommer några pengar i oktober?
Citera
2020-07-22, 19:47
Medlem
lighten-ups avatar
Fick nyligen lära mig att CSN har en princip som innebär att om man exempelvis söker studiemedel för högskolenivå i 100% takt (30 hp/termin) och beviljas studiemedlet, och läser sedan samtidigt t.ex. några kurser på komvux i 50% i takt (för att t.ex. öka sin behörighet), så kommer CSN i efterhand justera vilka slags veckor som ditt CSN ska räknas från, d.v.s. veckorna kommer i slutändan att räknas från både högskoleveckorna och gymnasieveckorna, oavsett hur du har gjort i din ursprungliga studiemedelsansökan som blev beviljad.

Denna princip tycker jag är helt kass, eftersom man kan ju (såvitt jag förstår) få studiemedel för en slags utbildningsnivå, och sedan i efterhand läsa in tillräckligt med poäng genom studier på en annan utbildningsnivå. I de fallen så bryr de sig bara om studieresultatet i allmänhet.

Fick t.o.m. veta att det har varit rättsliga prövningar av denna princip som CSN tillämpar.

Har nån annan hört talas om detta förut?
Senast redigerad av lighten-up 2020-07-22 kl. 20:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in