2020-07-20, 16:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Eftersom man drar in eftersläpningar varje dag så ligger mina siffror ganska rätt ändå. Jag är medveten om att dödligheten sjunker och räknar med det.
Om du räknar med det, Hur sjutton kommer du då fram till 6000 11/8? För att nå dit på cirka tre veckor kräver att 360 ska dö på 21 dagar. Det är fler än 15 om dagen. Alltså krävs en ökning av döda för att nå dit. Så hur sjutton räknar du?

Idag rapporterades 20 döda på tre dagar. Det saknas 25 döda bara idag för att nå dina siffror...
Citera
2020-07-20, 16:36
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nu börjar du nästan hallucinera för att försöka fly undan själva kärnan i skandalen. Att äldre (särskilt på äldreboenden) blivit dömda till morfin istället för syrgas och steroider. Hundratals, kanske tusentals liv hade kunnat räddas om de äldre fått sjukhusvård.
Ursäkta språket, men jäklar vilken omsorg du med flera visar för våra äldre som bor på SÄB.
Brukar du vara lika empatiskt när den vanliga årliga influensan och dess lunginflammation härjar på våra boenden?
Citera
2020-07-20, 16:37
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om du räknar med det, Hur sjutton kommer du då fram till 6000 11/8? För att nå dit på cirka tre veckor kräver att 360 ska dö på 21 dagar. Det är fler än 15 om dagen. Alltså krävs en ökning av döda för att nå dit. Så hur sjutton räknar du?

Idag rapporterades 20 döda på tre dagar. Det saknas 25 döda bara idag för att nå dina siffror...
Googla ketchup-effekt.
Citera
2020-07-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kurs i smittspårning.

Det är ingen raketforskning direkt.

Sovietstat? Tja, vem vet..

Det har du rätt i.

Det tar 50min - en webbkurs. Sen måste du få godkänd från testet.

Visserligen måste du ha läkarutbildning eller sjuksköterskeutbildning i botten - men det kan inte ta någon längre stund att hafsa sig igenom.
Senast redigerad av sno 2020-07-20 kl. 16:42.
Citera
2020-07-20, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Men kära trumpet-farfar, du verkar ha fått soviet-staten om bakfoten.

Smittspårning handlar inte om att spåra korttransaktioner och pejla mobiler..det är inte mord vi utreder...smittspårning är ingen polisiär uppgift.

Det handlar om att ringa och fråga var en människa har rört sig på ett ungefär och vilka man träffat samt att ge råd om eventuella karantänåtgärder.

Konstigare än så är det inte.

I UK har man för övrigt anställt 10 000 smittspårare på stående fot. Bra va?!

Men där tar man COVID på ALLVAR.

Till att börja med, du låter inte mer sofistikerad bara för att du köra ett "Men kära xxx". Det är i nivå med "men kära stumpan/gubben" och är bara efterblivet när det inte används i annat fall än till små barn.

Men ok, då kan jag säga att ditt koncept av smittspårning är helt och totalt värdelöst.

Handlar det om familjemedlemmar eller andra väldigt nära kontakter så kan den smittade lika gärna kontakta dem själv. Varför ska en arbetslös artist, som gått en 1-dagars kurs i hur man använder en telefon, ringa upp dem för?

Hur tänker du annars att du ska kartlägga en positivt smittad individ? Personen i fråga berättar för dig att han vart på Gym X, tagit Bussarna x och x, käkat på mcdonalds klx och vart på ICA klx. Vad gör du med den informationen?

De länder som använt aktiv smittspårning har just använt tillgång till korttransaktioner, mobilpejlning och övervakningskameror.

UK? Ja och det har ju gått fantastiskt bra för dem i deras pandemi-hantering...
Citera
2020-07-20, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Ursäkta språket, men jäklar vilken omsorg du med flera visar för våra äldre som bor på SÄB.
Brukar du vara lika empatiskt när den vanliga årliga influensan och dess lunginflammation härjar på våra boenden?

Nja, jag stör mig på dubbelmoralen bara. Sjukvårdspersonal och politiker som spelar fina i kanten och ömmar för varende lycksökare från tredje världen samtidigt som de i princip mördar äldre svenskar. Det borde föras fram i ljuset hur de prioriterar.
Citera
2020-07-20, 16:45
Medlem
Sooks avatar
Ni som tycker så synd om våra gamlingar. Tänk på att många dör av naturliga orsaker (covid är väl iofs också naturlig). Man kan smittas av covid och dö 25 dagar senare av en hjärtattack.

Vi har de som dör på IVA. Sen har vi massor som dör på andra avdelningar på sjukhus. Det är naturligtvis en hel massa som aldrig hamnar på IVA (eller liknande avdelningar). Sen har vi alla äldre som dör lugnt och stilla på sina äldrebienden, en del är Eller har varit smittade aV corona.

Men det dör som sagt massor som inte är smittade av corona också. Många som dör får ingen speciell vård Sista tiden. Det vanliga är att man är relativt frisk och så bara dör man plötsligt en dag. Ofta går det väldigt fort. Jag har en känsla av att en del här i tråden tror att alla som dör först är sjuka en längre tid och därför får eller inte får adekvat vård. Men många får ingen vård alls (mer än vanlig omvårdnad) för att de faktiskt inte behöver det.
Citera
2020-07-20, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Eftersom man drar in eftersläpningar varje dag så ligger mina siffror ganska rätt ändå. Jag är medveten om att dödligheten sjunker och räknar med det.

Det kan ha dött 50 av COVID idag, men det får vi inte veta förrän om 2-4 veckor...

Att dra slutsatser om framtiden från historik/statistik kan vara ytterst vanskligt.
Citera
2020-07-20, 16:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Ni som tycker så synd om våra gamlingar. Tänk på att många dör av naturliga orsaker (covid är väl iofs också naturlig). Man kan smittas av covid och dö 25 dagar senare av en hjärtattack.

Vi har de som dör på IVA. Sen har vi massor som dör på andra avdelningar på sjukhus. Det är naturligtvis en hel massa som aldrig hamnar på IVA (eller liknande avdelningar). Sen har vi alla äldre som dör lugnt och stilla på sina äldrebienden, en del är Eller har varit smittade aV corona.

Men det dör som sagt massor som inte är smittade av corona också. Många som dör får ingen speciell vård Sista tiden. Det vanliga är att man är relativt frisk och så bara dör man plötsligt en dag. Ofta går det väldigt fort. Jag har en känsla av att en del här i tråden tror att alla som dör först är sjuka en längre tid och därför får eller inte får adekvat vård. Men många får ingen vård alls (mer än vanlig omvårdnad) för att de faktiskt inte behöver det.
Ditt inlägg kändes som en frisk fläkt.
Citera
2020-07-20, 16:48
Medlem
berenpxxs avatar
Fem personer med covid-symptom hämtades av polishelikopter i Vålådalen

https://sverigesradio.se/artikel/7517809

Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Lite förkylningssymptom och det blir jättepådrag med helikopter som i omgångar får transportera personerna till väntande ambulanser.

Hoppas de får träffa ett kristeam med präst och psykiater också för att bearbeta den hemska upplevelsen.
Citera
2020-07-20, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas

Den här frågan kan appliceras på samtliga av forumets lallare som använder de avlidna äldre som svepskäl för att få spy ut lite galla över regeringen och tjänstemän som är inblandade. Ingen av de tycks ha arbetat i vården eller ha en aning om vad intensivvård gör med en ung och frisk person, ännu mindre en gammal och skör. Det finns ingen av dessa som tidigare brytt sig ett skit om de äldre och gör det inte nu heller.
Citera
2020-07-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det har du rätt i.

Det tar 50min - en webbkurs. Sen måste du få godkänd från testet.

Visserligen måste du ha läkarutbildning eller sjuksköterskeutbildning i botten - men det kan inte ta någon längre stund att hafsa sig igenom.

Lever man i en Sovjetstat så är det säkert så....

Men, NEJ, verkligen inte. Man har nyanställt 10 000 smittspårare i UK. De är varken läkare eller sjuksköterskor som du säkert kan räkna ut.

Vi har flygvärdinnor som jobbar inom vården med COVID-sjuka också.

Men det kanske du missat?

https://sverigesradio.se/artikel/7453507
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in