2020-07-09, 15:34
Medlem
https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/

funkar igen nu och visar siffrorna som socialstyrelsen rapporterade under dagens presskonferens.

90 inlagda på IVA och nya fall fortsätter att sjunka.
Citera
2020-07-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
10 dagar är ju generellt ingen bra period för ett medelvärde eftersom man då kan få med två helger, alternativt två perioder med uppsamlingar av fall.

7 dagars rullande medelvärde ger den bästa bilden, och med det ligger vi nu på 16/dag.

Jag tror att 16/dag inte är helt orimligt.
Citera
2020-07-09, 15:36
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Folk dör lika mycket på helger. Jag pratar nu inte om rapporterat döda utan faktiskt döda.
Ändrade mitt inlägg för att förtydliga vad jag menade. Vi kan ju inte diskutera andra dödsfall än de som rapporterats och som vi därmed känner till - eftersom rapporteringen har typiska toppar och dalar under veckan beror resultatet på ett 10-dagarsspann beroende på vilka av dessa toppar och dalar som ryms inom spannet.
Citera
2020-07-09, 15:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror till skillnad från FHM att öppna förskolor och skolor driver på smittan. Nu har skolorna varit stängda i en månad och då faller kurvorna. Det är rätt logiskt. Barn har inte det här tänket med att hålla avstånd.

Det låter rimligt, jag tror även att ökade d-vitaminnivåer hos befolkningen pga ökad solexponering hjälper till. Englands NHS gick ju ut med rekommendationen till befolkningen att öka d-vitaminintaget, speciellt till mörkhyade.
Citera
2020-07-09, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Så fick du det äntligen sagt. Bra!

På samma sätt sitter du nu som ett frågetecken och undrar varför resten av världen betraktar Sverige som ett skräckexempel.

Du kommer aldrig att förstå.

Det är bara i din bubbla det är så.
Det mesta av omvärldens "syn" på Sverige är politik och inget annat.
Att få sina medborgare att tro att de har gjort rätt och att Sverige har gjort fel.
Ett banal metod att skapa förtroende för makten hos pöbeln.
Citera
2020-07-09, 15:42
Medlem
Alltså 445 nya fall är ändå fan väldigt mycket. Det tar ju ändå tid för dessa att bli allvarligt sjuka och dö.
Citera
2020-07-09, 15:50
Medlem
morozzs avatar
Mellan 20-40 döda om dagen nu då (?)
Senast redigerad av morozz 2020-07-09 kl. 15:54.
Citera
2020-07-09, 15:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Ni vanliga smutssvenskar kanske
Men vi skåningar kan nog ta oss öl i Helsingör i helgen!
Ja, vi får se vad Danemarkarna säger kl 16. Det hade varit trevligt med en tura till Helsingör🤷🏼‍♀️
Citera
2020-07-09, 15:53
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Då kanske vi blir snuvade på en broöppning i alla fall?
De går på snittet på hela Skåne.

Vissa danskar ska börja använda munskydd.

I særlige situationer anbefales borgere nu at bruge mundbind for at beskytte andre mod coronavirus, hedder det i opdaterede retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, som er blevet offentliggjort torsdag.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/sundhedsstyrelsen-anbefaler-nu-mundbind-i-saerlige-tilfaelde/8197440
Citera
2020-07-09, 15:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av morozz
Mellan 20-40 döda om dagen nu då (?)

Snarare mellan 13-20 enligt 7-dagars medelvärdet Glöm inte att det rapporteras 0 varje helg nu.
Citera
2020-07-09, 15:54
Medlem
morozzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
De går på snittet på hela Skåne.

Vissa danskar ska börja använda munskydd.

I særlige situationer anbefales borgere nu at bruge mundbind for at beskytte andre mod coronavirus, hedder det i opdaterede retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen, som er blevet offentliggjort torsdag.

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/sundhedsstyrelsen-anbefaler-nu-mundbind-i-saerlige-tilfaelde/8197440
Danskarna är väl mer sjuka än skåningarna.
Citera
2020-07-09, 15:58
Medlem
eribabsis avatar
Då var skåningar också välkomna till landet på andra sidan pölen där man inte kan prata. Måste bevisa att man är folkbokförd i Skåne, men är det det enda? Inget 8 nätters vistelse längre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in