2020-07-22, 14:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ok. Så dom borde inte öppnat upp landet då? Dom skulle hållit sig helt isolerade i åtminstone ett halvår till?
Nej, jag tycker de hanterar det som man ska. Först lockdown för att få kontroll. Sedan regionalt om det uppstår klusterutbrott. Det är så man gör. Det finns ingen här som har sagt att man utrotar smittan med lockdown, inte NZ eller Norge ens. Man kör restriktioner för att få kontroll och förbereda sig samt för att köra in rutiner.

Australien har haft otur vilket jag förstår att det handlar om folk som brutit lokala karantäner. Men kontroll har de och vet vad de ska göra, och framförallt så har de nog en vårdapparat som är intakt och där man inte ser någon överdödlighet bland andra sjukfall och kommer inte att göra det.

Vi kommer även att se det i våra grannländer även om jag tror att man har bättre kontroll där.

Vi däremot har fortfarande inte provtagnings- och smittspårningsresurser på plats. Vi har en okontrollerad smitta vi inte ens känner till omfattning utav. Vår vårdapparat är helt nerkörd samt att vi har en smittskyddsmyndighet som fortfarande inte förstår allvaret om ens deras mest optimistiska prognoser faller ut. Det finns ingen anledning att tro att vi kommer att se ett annorlunda scenario i Sverige än i övriga världen där man inte haft tillräcklig kontroll. Så det kommer att börja när semestrarna är slut och sedan när skolorna börjar.

Och det ser minst lika jävligt ut här ekonomiskt som i övriga världen.

Edit:

Dr Gaetan Burgio, MD, PhD.
@GaetanBurgio
Conclusion. Stage 3 lockdown in MEL ineffective due to lack of compliance & detected cases are still going up! Community cases widespread in VIC & NSW. Concerning nb cases under investigation in VIC are jumping. Not looking good at all & can't see VIC escaping stage 4 lockdown
https://twitter.com/GaetanBurgio/status/1285895465989361670?s=20

Man undrar ju vad de skulle ta sig till om de hade haft Sveriges siffror ett tag. Total nedsläckning av hela Australien minst.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-22 kl. 14:56.
Citera
2020-07-22, 14:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tegnell fortsätter ljuga

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/anders-tegnell-immuniteten-%C3%A4r-h%C3%B6g-i-v%C3%A4stra-g%C3%B6taland-1.31557508

Han visar ju inget bevis för något han säger

Hur skall du ha det? Tror du att Västra Götaland har haft en utbredd smittspridning i ett internationellt perspektiv eller inte?

Om nej, varför håller du då på och gafflar om "byt strategi" "använd munskydd" "svetsa in mig".

Om du tror att smittspridningen varit hög i V Götaland i ett internationellt perspektiv så borde du väl kunna räkna ut med en pinne i röven att även immuniteten är högre?
Citera
2020-07-22, 14:54
Medlem
Citat:
Enligt platz så har andelen positiva sjunkit till 3,28% under v29 vilket är den sista veckan vi har tillgång till. Dessutom störtdyker antal patienter, både på IVA och övrig avdelningar. Så jag är ledsen för din skull men nog ser det bättre och bättre ut.

Sorry, men din undermåliga andrahandskälla stämmer inte. Se FHMs färskaste rapport.

2551 positiva/69393 testade = 3.7%

Och då saknas ett antal provresultat så det är högre.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/genomforda-tester-for-covid-19/
Senast redigerad av B.R.Donut 2020-07-22 kl. 14:58.
Citera
2020-07-22, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag tycker de hanterar det som man ska. Först lockdown för att få kontroll. Sedan regionalt om det uppstår klusterutbrott. Det är så man gör. Det finns ingen här som har sagt att man utrotar smittan med lockdown, inte NZ eller Norge ens. Man kör restriktioner för att få kontroll och förbereda sig samt för att köra in rutiner.

Australien har haft otur vilket jag förstår att det handlar om folk som brutit lokala karantäner. Men kontroll har de och vet vad de ska göra, och framförallt så har de nog en vårdapparat som är intakt och där man inte ser någon överdödlighet bland andra sjukfall och kommer inte att göra det.

Vi kommer även att se det i våra grannländer även om jag tror att man har bättre kontroll där.

Vi däremot har fortfarande inte provtagnings- och smittspårningsresurser på plats. Vi har en okontrollerad smitta vi inte ens känner till omfattning utav. Vår vårdapparat är helt nerkörd samt att vi har en smittskyddsmyndighet som fortfarande inte förstår allvaret om ens deras mest optimistiska prognoser faller ut. Det finns ingen anledning att tro att vi kommer att se ett annorlunda scenario i Sverige än i övriga världen där man inte haft tillräcklig kontroll. Så det kommer att börja när semestrarna är slut och sedan när skolorna börjar.

Och det ser minst lika jävligt ut här ekonomiskt som i övriga världen.

Fast nu handlade det inte om vad dom gjort tidigare. Jag frågade om dom skulle behållit sina stängda gränser i ett halvår till eftersom det var det du skrev var orsaken till ökningen hos dom.
Citera
2020-07-22, 14:57
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tegnell fortsätter ljuga

https://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4stsverige/anders-tegnell-immuniteten-%C3%A4r-h%C3%B6g-i-v%C3%A4stra-g%C3%B6taland-1.31557508

Han visar ju inget bevis för något han säger!

Vet inte om du är från Vässtra Götaland, men besöker du vilken stad som helst så ser du att det inte skiljer sig ett dugg från en vanlig sommar. Folk trängs i pubar, uteserveringar, i affärer etc. Vet även personligen om två klubbar som fullständigt skiter it och kör som vanligt med dansgolv och klubbande, även om de utåt utger sig endast för att i dagsläget köra "lounge". Och ja, det är bra medd folk där inne.

Jag är absolut ingen supporter av Tegnell och hans lakejer(går att utläsa i mina tidigare inlägg), men det är lite konstigt att vi inte fått en explosion i antal nya smittade om inte immuniteten faktiskt var tillräckligt hög för att bromsa smittan.
Citera
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Så deras strategi var bra så länge dom aldrig öppnar upp landet igen?

Vaccinet kommer ju att komma till Australien också, så de behöver bara hålla ut tills dess. Lokala lockdowns sparar under tiden många liv.

Australien har för övrigt motsatta årstider mot oss, så det är någon form av vinter där just nu. D.v.s. viruset trivs som bäst nu - här trivs det som sämst nu. Därför kan man inte jämföra länder på norra och södra halvklotet med varandra. Det är inte heller så mycket mening med att jubla över våra för ögonblicket låga (eller snarare "lägre" - varje avliden person är ju en tragedi för hans eller hennes anhöriga) dödstal.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Andelen positiva har gått upp senaste veckan.

Nej
Citera
2020-07-22, 14:59
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fast nu handlade det inte om vad dom gjort tidigare. Jag frågade om dom skulle behållit sina stängda gränser i ett halvår till eftersom det var det du skrev var orsaken till ökningen hos dom.
Om du kollar min edit så hade de behövt haft en befolkning som följt reglerna. Vad jag förstår handlar detta om invandrare och gästarbetare i huvudsak.

Men fortfarande är det viss skillnad på triggernivå för alarm mellan Australien och Sverige.

Så nej, någon hel nedsläckning av landet tror jag inte att de behöver även om regionala åtgärder är nödvändiga. De lär få kontroll på det här med tanke på statistiken.
Citera
2020-07-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nej

Det är föga produktivt att säga emot utan att ange källa.
Fast du kanske saknar det förstås...

Enligt FHM:s siffror så har andelen positiva ökat, JA.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-07-22, 15:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tycker att de ska sätta Norrland karantän och stänga ner gym

Okej.
Citera
2020-07-22, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vaccinet kommer ju att komma till Australien också, så de behöver bara hålla ut tills dess. Lokala lockdowns sparar under tiden många liv.

Australien har för övrigt motsatta årstider mot oss, så det är någon form av vinter där just nu. D.v.s. viruset trivs som bäst nu - här trivs det som sämst nu. Därför kan man inte jämföra länder på norra och södra halvklotet med varandra. Det är inte heller så mycket mening med att jubla över våra för ögonblicket låga (eller snarare "lägre" - varje avliden person är ju en tragedi för hans eller hennes anhöriga) dödstal.

Fast nu var det Danmark som diskuterades.

Det är nog ingen jublar för dom avlidna, man jublar över dom som inte avlider varje dag nu.
Citera
2020-07-22, 15:02
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det är föga produktivt att säga emot utan att ange källa.
Fast du kanske saknar det förstås...

Enligt FHM:s siffror så har andelen positiva ökat, JA.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-28-final.pdf

Sidan 4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in