Citat:
Ursprungligen postat av
trazke
Ok. Så dom borde inte öppnat upp landet då? Dom skulle hållit sig helt isolerade i åtminstone ett halvår till?
Nej, jag tycker de hanterar det som man ska. Först lockdown för att få kontroll. Sedan regionalt om det uppstår klusterutbrott. Det är så man gör. Det finns ingen här som har sagt att man utrotar smittan med lockdown, inte NZ eller Norge ens. Man kör restriktioner för att få kontroll och förbereda sig samt för att köra in rutiner.
Australien har haft otur vilket jag förstår att det handlar om folk som brutit lokala karantäner. Men kontroll har de och vet vad de ska göra, och framförallt så har de nog en vårdapparat som är intakt och där man inte ser någon överdödlighet bland andra sjukfall och kommer inte att göra det.
Vi kommer även att se det i våra grannländer även om jag tror att man har bättre kontroll där.
Vi däremot har fortfarande inte provtagnings- och smittspårningsresurser på plats. Vi har en okontrollerad smitta vi inte ens känner till omfattning utav. Vår vårdapparat är helt nerkörd samt att vi har en smittskyddsmyndighet som fortfarande inte förstår allvaret om ens deras mest optimistiska prognoser faller ut. Det finns ingen anledning att tro att vi kommer att se ett annorlunda scenario i Sverige än i övriga världen där man inte haft tillräcklig kontroll. Så det kommer att börja när semestrarna är slut och sedan när skolorna börjar.
Och det ser minst lika jävligt ut här ekonomiskt som i övriga världen.
Edit:
Dr Gaetan Burgio, MD, PhD.
@GaetanBurgio
Conclusion. Stage 3 lockdown in MEL ineffective due to lack of compliance & detected cases are still going up! Community cases widespread in VIC & NSW. Concerning nb cases under investigation in VIC are jumping. Not looking good at all & can't see VIC escaping stage 4 lockdown
https://twitter.com/GaetanBurgio/status/1285895465989361670?s=20
Man undrar ju vad de skulle ta sig till om de hade haft Sveriges siffror ett tag. Total nedsläckning av hela Australien minst.