Citat:
Ja, så är det! Verkligen ingenting som det nickas gillande åt om man kommer dragandes
med herr Pettersson som boven i detta gamla drama. Närmast så man blir betraktad som
mindre vetande då. Ändå är karln ifråga utpekad av huvudvittnet som är till hundra procent
övertygad om sin sak. Vittnet LL uppger sig också vara mycket säker på att det var CP
som "älgade iväg" in i gränden den gången efter skotten. Därtill denne HJ, taxichauffören
alltså. Det centrala vittnet IM tror jag också är rätt säker på att det var CP han såg.
Sen har vi korvhandlaren LN som påstår sig vara helt säker på att det var CP som
följde efter makarna Palme på vägen från Grand.
Men CP är en för simpel lösning tycks det som. Han duger inte att ha som mördare i detta
historiska mordfall. Det måste vara nåt mera storslaget än så.
Palmemordets lösning måste helt enkelt stå i paritet med offrets betydelse.
Då duger det inte med vem som helst.
Engström funkar inte heller. Närmast lika simpelt det. (Jo, han skulle nog duga om man
kunde på ett övertygande vis koppla honom till nätverket Stay Behind för si då
har vi ju en smaskig konspiration och en sån vill man ju helst ha här...
)
I ett vanligt mordfall med nån Svensson som offer så hade givetvis ett starkt vittnesmål
som Lisbeths plus de andra utpekanden som refererades till, räckt fuller väl för att
åstadkomma en fällande dom i både tings- och hovrätt, det är jag närmast bergis på.
med herr Pettersson som boven i detta gamla drama. Närmast så man blir betraktad som
mindre vetande då. Ändå är karln ifråga utpekad av huvudvittnet som är till hundra procent
övertygad om sin sak. Vittnet LL uppger sig också vara mycket säker på att det var CP
som "älgade iväg" in i gränden den gången efter skotten. Därtill denne HJ, taxichauffören
alltså. Det centrala vittnet IM tror jag också är rätt säker på att det var CP han såg.
Sen har vi korvhandlaren LN som påstår sig vara helt säker på att det var CP som
följde efter makarna Palme på vägen från Grand.
Men CP är en för simpel lösning tycks det som. Han duger inte att ha som mördare i detta
historiska mordfall. Det måste vara nåt mera storslaget än så.
Palmemordets lösning måste helt enkelt stå i paritet med offrets betydelse.
Då duger det inte med vem som helst.
Engström funkar inte heller. Närmast lika simpelt det. (Jo, han skulle nog duga om man
kunde på ett övertygande vis koppla honom till nätverket Stay Behind för si då
har vi ju en smaskig konspiration och en sån vill man ju helst ha här...
)I ett vanligt mordfall med nån Svensson som offer så hade givetvis ett starkt vittnesmål
som Lisbeths plus de andra utpekanden som refererades till, räckt fuller väl för att
åstadkomma en fällande dom i både tings- och hovrätt, det är jag närmast bergis på.
Lisbeth har pekat ut i ordningen två gärningsmän (eventuellt kroater), vidare till att inte kunna beskriva GM:s ansikte, vidare till att peka ut en smugglare utlämnad av Köpenhamnspolisen. Man kan per definition inte vara säker mot bakgrund av det. Att vara övertygad om sin sak är ju bara positivt om man är konsekvent.
Varken IM eller LL såg gärningsmannens ansikte och beskriver i första förhören en person helt olik CP till både klädsel och uppträdande. Vittnet LN beskriver först sin man som ljushårig. Här är vi inne på det mest grundläggande delar av signalement, klädsel och hårfärg, som inte stämmer. Slutsatsen är hur enkelt vittnen kan påverkas, framförallt i efterhand. All vittnespsykologi är också överens om att ju tidigare desto bättre.
Rörande att folket vill ha en värdigare lösning än CP så är det en mer subjektiv diskussion, men jag tror tvärtom. Svenskar är världens mest auktoritetstroende folk, förtroendet för myndigheter och stat är för oss religion. Jag skulle säga att folksjälen snarare suktar efter en ensam galning så allt kan fortsätta vara i sin ordning i neutrala Sverige.
I CP blev det en ensam galning som var så ensam och galen att han inte ens hade motiv eller ens minns att han ska ha gjort det. Optimalt för oss konflikträdda svenskar, näst efter att mordet egentligen var en olycka.