Som någon postade i tråden nyligen,
https://www.sodertaljekonsthall.se/wp-content/uploads/2019/02/Ola-Tunander-Den-osynliga-handen-och-den-vita.pdf
Man bör vara mycket försiktig med OT, han blandar fakta med rena spekulationer på ett förrädiskt sätt, han redogör aldrig för när fakta tar slut och han börjar fabricera och han skriver
mycket övertygande. I ubåstfrågan hade han ett uttalat syfte att peka på allt utom Sovjetiska ubåtar och han var en av dom som vände oponionen i Sverige från att tro på sovjetiska ubåtar till att tro att allt var USA kränkningar och Sovjet aldrig hade kränkt oss.
Jag kan inte värdera denna text överhuvudtaget bevismässigt men noterar följande,
-pkk spåret planterades av en svensk, Weman, i turkisk press, då är det alltså desinformation.
Det bör ju rimligen göra Holmer till medlöpare alternativt nyttig idiot alternativt hotad att spela med.
-Hans Holmer bodde hemma hos Ebbe Carlsson vid tiden för mordet efter skilsmässa och man flyttar ju inte in hos någon i vuxen ålder om man inte är god vän med dom, kan HH ha varit hotad?
-OT har mycket detaljerad information så han bör ha initierade källor. Han står S nära. Lägger man ihop OT text + Ebbe Carlsson så ser det inte ut som att socialdemokraterna var de som ville mörda Palme. Jag tror personligen att S var skakat efter mordet och vi har ju också "ungdomarna" utanför Ingvar Carlssons sovrumsfönster och att han blev rätt medgörlig under sin tid som statsminister, han förde ju inte direkt OP politik vidare.
-Sydafrikansk GM + svensk stödgrupp är väl ett av huvudspåren?
fördelen med influgen professionell GM är att över tid så kommer en svensk GM inte få växande skuldkänslor och börja prata.
(den andra säkra GM man kan använda sig av är en "ensam mördare" som får betalt och hjälp och som sen skjuts och sänks i en tjärn veckan efter mordet, till exempel när han kommit till ett gömställe på landsbygden, finns det några försvinnanden veckan efter mordet?).
Så Ebbe Carlsson hade en utredning i utredningen av SÄK på uppdrag av S?
Citat:
Om jag har tolkat saken rätt följde Ebbe Carlsson helt enkelt kurdspåret –
baklänges – för att finna vem som hade lagt ut det. Eller med Carlssons egna ord: ”Man måste gå till
botten med kurdspåret för att lösa Palmemordet”.
-värt att notera är ju att "Ebbe Carlsson" affären exploderade och var han S man så kommer den outningen från polisen, vad fick det för konsekvenser för fortsatt undersökning från S?
Detta bör ju rimligen ha varit internationella Stay Behind som samverkade med svenska Stay Behind?
Citat:
Enligt ett vittne, som vände sig till journalisten Olle Alsén, skulle mordet ha planerats vid en serie
möten från november 1985 i en angiven lägenhet på Söder. Gruppen bestod av 10-12 personer, bl a en
rad personer som vi känner från tidigare. En fransk eller sannolikt belgisk f d främlingslegionär, vi kan
kalla honom Dalman, var avdelad att skjuta Olof Palme. Gruppen skulle ha letts av en fransk
högerextremist och ledande medlem av EAP, Jean Devalier. [21] Den senare brukade bo på Hotell
Sheraton under sina vistelser i Stockholm, och i januari 1986 hade han ett möte på samma hotell med
den tidigare nämnde Anders Larsson.
Sen har vi Gunnarson som blir till ett helt eget spår med USA - annan flyktväg och mördad. Känns som en dead end för mig. Ett alternativ men inte det som sattes i rörelse.
Här kommer ju en riktig bomb naturligtvis helt utan källa,
Citat:
Enligt en källa, som vill vara anonym, var fyra personer från Skandias
säkerhetsteam på plats kvällen den 28 februari 1986. De var alla försedda med
kommunikationsutrustning. ”En amerikan sällade sig till dessa minuten efter mordet.” Skandiahusets
bakdörr ligger knappt hundra meter från mordplatsen i mördarens flyktriktning.
OT skrev detta 1994. Med det vi vet idag är det ju helt otroligt att PU inte djuplodade mer i dessa spår om man nu hade som uppgift att gripa OP mördare. Att som KP säga, dessa spår är "intressanta" men har inte lett någon vart är ju spännande när OT redan 1994 kunde visa på allt detta.
Ursäkta Off Topic men ju äldre jag blir ju mer av "konspirationerna" man vuxit upp med visar sig vara sanna. Det gör att jag ser på olösta "konspirationer" i ett annat ljus än vad jag gjorde när jag var yngre och i fallet OP så ter sig "polisspåret" eller "svensk konspiration" i någon form extremt mycket troligare än "ensam galning". Att PU har mörkat med SE står bortom allt tvivel enligt mig. Noterar att ett par Juni 2020 konton hävdar motsatsen.