2020-06-23, 02:29
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Men då kan inte KP beskylla en Moderat.

Detta är ett politiskt beställt avslut.

Allt för Socialdemokratin i sann marxistisk anda.
Menar du allvar med det där med moderat? Självklart påverkas inte högern av att en moderat pekas ut som Palmes mördare. På extremt lösa grunder dessutom. Ett impulsdåd. Inga politiska krafter bakom mordet. Det som tar skada är förtroendet för staten när sådant här tillåts ske, (att en person pekas ut på det här sättet).

Kanske var det just det här Holmér menade när han sa att om mordet klaras upp kommer det skaka Sverige i grunden. Ett uppklarande i det här fallet är nog det samma som ett erkännande av mörkläggning.

Nej, Holmér menade nog inte så. Han menade nog ingenting. Precis som alla andra. Vad menar Krister Petersson? Vad menade Lisbet? Vem menar överhuvudtaget någon i denna soppa? Men det blir så, man väntar, och under tiden pratar man.

Mvh Beckett
Senast redigerad av Sobrilbil 2020-06-23 kl. 03:15.
Citera
2020-06-23, 02:45
Medlem
OllePalleDodskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det mest logiska varför SE tittar på sin klocka ute på Sveavägen, i skyltfönstrets ljus, är för att han precis har pratat bort någon eller några minuter i receptionen med HO och AK. Han vet inte hur lång tid det tagit, om det tagit 1, 2 eller 3 minuter. Så han vill försäkra sig om att han fortfarande ska hinna. Folk som inte är från Stockholm måste förstå att ska man åka till Mörby Centrum från hans arbete, och ska göra det från grön linje, Hötorget, så måste man åka en station till T-Centralen för att sedan byta till röd linje mot Mörby C. Man måste även byta plattform och våningsplan. Det tar några minuter och beroende på när tåget från Hötorget skulle gå så kan det bli tight att hinna till 23:48-tåget, röd linje mot Mörby C, speciellt om man inte vet hur länge man pratat i receptionen. Om SE får känslan att klockan börjar närma sig halv tolv så är det ingen konstig historia att se efter på sin klocka.
Absolut. Att missa sista tåget och behöver ta en nattbuss vore hur surt som helst. Att slippa gå ett par hundra meter är lite grädde på moset. Det är helt naturligt att han försäkrar sig om att han gör rätt val, även om försäkran i sig tar tid och kanske gör så att han måste gå till Östermalmstorg. Jag hade agerat på samma sätt om det var kallt och jag hade jobbat sent.
Citera
2020-06-23, 02:55
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Stig Engström var en för osannolik Palmehatare för att ha befunnit sig så nära inpå. Det räcker att han önskade att Palme skulle bli mördad. Det är inte normalt.

Hur många önskar livet av en politiker? Jimmie Åkesson, som populariserat ett litet parti av heilande fascister och skinhuvuden, är ytterst förargelseväckande för många personer, men inte många önskar se honom död. Vad jag vet!

Om en svensk (eller utländsk) politiker idag blev mördad och det visade sig ha skett i närhet av en person som önskade livet ur den politikern, så skulle det vara en skälig misstanke.

När man skapar politiska martyrer så gör man självmål. Det är därför MOP är så intressant. Jag vill innan jag lämnar in få veta vem eller vilka som var så pass dumma i huvudet att de var med och skapade dagens Sverige. Ett Sverige som planen var att inte skapa men som skedde ändå, och det snabbare än det hade gjort utan MOP. Har du för övrigt kommit närmare Mälarhöjdsspåret och varför HH ville bli avsläppt av Dahlström just vid den tunnelbanan?

Citat:
Ursprungligen postat av OllePalleDodskalle
Absolut. Att missa sista tåget och behöver ta en nattbuss vore hur surt som helst. Att slippa gå ett par hundra meter är lite grädde på moset. Det är helt naturligt att han försäkrar sig om att han gör rätt val, även om försäkran i sig tar tid och kanske gör så att han måste gå till Östermalmstorg. Jag hade agerat på samma sätt om det var kallt och jag hade jobbat sent.

Det här "stockholmska" är oerhört viktigt för att förstå hur stan fungerar och hur den sätter prägel på dess invånare och vad man måste förhålla sig till. Inte mycket har förändrats på den punkten sen 1986. Lite elsparkcyklar. PU skulle ha skötts av enbart stockholmare från början. Inte skåningar, värmlänningar, dalmasar m m.
Senast redigerad av I-van-Toer 2020-06-23 kl. 03:05.
Citera
2020-06-23, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Dagen före MOP drev Olof Palme Och regeringen igenom en lag som kriminaliserade och försvårade Export av Högteknologi till Sovjetunionen .

Socialdemokraterna har genomdrivit många lagar som inte verkställs.

Hur ser du på att Olof Palme hade en egen hemlig polis som IB?

Som verkade i hemlighet och övervakade svenska medborgare utan att ha mandat?

Är IB värre än Stay Behind?

Kanske IB skulle nagelfaras lika mycket som Stay Behind?

För mig är det glasklart att väststaterna ville röja undan en statsminister i ett neutralt land som smugglade vapen och högteknologi till Warzawapakten.
Dessutom förespråkade kärnvapenfrizon.
Senast redigerad av GhostofStig 2020-06-23 kl. 03:24.
Citera
2020-06-23, 03:42
Medlem
Det är flera här som i klarsynta sammanställningar förklarat varför SE inte är en sannolik GM. Till glädje för de som inte följer denna tråd har en professor vid juridiska fakulteten vid Lunds universitet, med expertområde bevisvärdering i brottmål, gjort detsamma och fått den publicerad i SvD Debatt.

https://www.svd.se/misstankarna-mot-engstrom-haller-inte
Citera
2020-06-23, 04:54
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
Det är flera här som i klarsynta sammanställningar förklarat varför SE inte är en sannolik GM. Till glädje för de som inte följer denna tråd har en professor vid juridiska fakulteten vid Lunds universitet, med expertområde bevisvärdering i brottmål, gjort detsamma och fått den publicerad i SvD Debatt.

https://www.svd.se/misstankarna-mot-engstrom-haller-inte
Jag tror att det spricker. SE-teorin är extremt skör (jag uttrycker mig snällt), men åklagaren ansåg att den var så stark att den berättigade nedläggning av utredningen. Det är orimligt att detta bara ska ebba ut.
Citera
2020-06-23, 05:10
Medlem
p.norths avatar
Allt det här med Skandiamannen..
Varför var allt så bråttom för?
För nåt år sedan fanns det inget antydningar att man skulle lägga ner men så sent i februari så går man ut och lovar en lösning, lite knepigt att man var så "säker" fast man hade just topsa SE släkt som tydligen inte gav nåt. En slags skenmanöver, kan man få en känsla av.
Skumt
Citera
2020-06-23, 05:25
Medlem
Looking for some information, maybe there is someone on this forum who can assist.
who is the father of -"Joakims sambo Ann-Sofie Östling"
Does she have any uncles?
Is there a public heritage website for Swedes to look this up?

Another question: What did her father do for work?

Anyone?
Citera
2020-06-23, 05:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
För nåt år sedan fanns det inget antydningar att man skulle lägga ner men så sent i februari så går man ut och lovar en lösning, lite knepigt att man var så "säker" fast man hade just topsa SE släkt som tydligen inte gav nåt. En slags skenmanöver, kan man få en känsla av.
Skumt
Man var nog inne på ett annat spår. SE var nog ett sidospår. Man var naturligtvis säkra på sin sak när man gick ut och lovade en lösning. Sedan hände nåt och man fick ta SE istället. Det är mitt intryck men jag har ingen konkret aning om vad som kan ha skapat detta.
Citera
2020-06-23, 05:32
Medlem
Som någon postade i tråden nyligen,
https://www.sodertaljekonsthall.se/wp-content/uploads/2019/02/Ola-Tunander-Den-osynliga-handen-och-den-vita.pdf

Man bör vara mycket försiktig med OT, han blandar fakta med rena spekulationer på ett förrädiskt sätt, han redogör aldrig för när fakta tar slut och han börjar fabricera och han skriver mycket övertygande. I ubåstfrågan hade han ett uttalat syfte att peka på allt utom Sovjetiska ubåtar och han var en av dom som vände oponionen i Sverige från att tro på sovjetiska ubåtar till att tro att allt var USA kränkningar och Sovjet aldrig hade kränkt oss.

Jag kan inte värdera denna text överhuvudtaget bevismässigt men noterar följande,

-pkk spåret planterades av en svensk, Weman, i turkisk press, då är det alltså desinformation.
Det bör ju rimligen göra Holmer till medlöpare alternativt nyttig idiot alternativt hotad att spela med.

-Hans Holmer bodde hemma hos Ebbe Carlsson vid tiden för mordet efter skilsmässa och man flyttar ju inte in hos någon i vuxen ålder om man inte är god vän med dom, kan HH ha varit hotad?

-OT har mycket detaljerad information så han bör ha initierade källor. Han står S nära. Lägger man ihop OT text + Ebbe Carlsson så ser det inte ut som att socialdemokraterna var de som ville mörda Palme. Jag tror personligen att S var skakat efter mordet och vi har ju också "ungdomarna" utanför Ingvar Carlssons sovrumsfönster och att han blev rätt medgörlig under sin tid som statsminister, han förde ju inte direkt OP politik vidare.

-Sydafrikansk GM + svensk stödgrupp är väl ett av huvudspåren?
fördelen med influgen professionell GM är att över tid så kommer en svensk GM inte få växande skuldkänslor och börja prata.

(den andra säkra GM man kan använda sig av är en "ensam mördare" som får betalt och hjälp och som sen skjuts och sänks i en tjärn veckan efter mordet, till exempel när han kommit till ett gömställe på landsbygden, finns det några försvinnanden veckan efter mordet?).

Så Ebbe Carlsson hade en utredning i utredningen av SÄK på uppdrag av S?
Citat:
Om jag har tolkat saken rätt följde Ebbe Carlsson helt enkelt kurdspåret –
baklänges – för att finna vem som hade lagt ut det. Eller med Carlssons egna ord: ”Man måste gå till
botten med kurdspåret för att lösa Palmemordet”.

-värt att notera är ju att "Ebbe Carlsson" affären exploderade och var han S man så kommer den outningen från polisen, vad fick det för konsekvenser för fortsatt undersökning från S?

Detta bör ju rimligen ha varit internationella Stay Behind som samverkade med svenska Stay Behind?
Citat:
Enligt ett vittne, som vände sig till journalisten Olle Alsén, skulle mordet ha planerats vid en serie
möten från november 1985 i en angiven lägenhet på Söder. Gruppen bestod av 10-12 personer, bl a en
rad personer som vi känner från tidigare. En fransk eller sannolikt belgisk f d främlingslegionär, vi kan
kalla honom Dalman, var avdelad att skjuta Olof Palme. Gruppen skulle ha letts av en fransk
högerextremist och ledande medlem av EAP, Jean Devalier. [21] Den senare brukade bo på Hotell
Sheraton under sina vistelser i Stockholm, och i januari 1986 hade han ett möte på samma hotell med
den tidigare nämnde Anders Larsson.

Sen har vi Gunnarson som blir till ett helt eget spår med USA - annan flyktväg och mördad. Känns som en dead end för mig. Ett alternativ men inte det som sattes i rörelse.

Här kommer ju en riktig bomb naturligtvis helt utan källa,
Citat:
Enligt en källa, som vill vara anonym, var fyra personer från Skandias
säkerhetsteam på plats kvällen den 28 februari 1986. De var alla försedda med
kommunikationsutrustning. ”En amerikan sällade sig till dessa minuten efter mordet.” Skandiahusets
bakdörr ligger knappt hundra meter från mordplatsen i mördarens flyktriktning.

OT skrev detta 1994. Med det vi vet idag är det ju helt otroligt att PU inte djuplodade mer i dessa spår om man nu hade som uppgift att gripa OP mördare. Att som KP säga, dessa spår är "intressanta" men har inte lett någon vart är ju spännande när OT redan 1994 kunde visa på allt detta.

Ursäkta Off Topic men ju äldre jag blir ju mer av "konspirationerna" man vuxit upp med visar sig vara sanna. Det gör att jag ser på olösta "konspirationer" i ett annat ljus än vad jag gjorde när jag var yngre och i fallet OP så ter sig "polisspåret" eller "svensk konspiration" i någon form extremt mycket troligare än "ensam galning". Att PU har mörkat med SE står bortom allt tvivel enligt mig. Noterar att ett par Juni 2020 konton hävdar motsatsen.
Citera
2020-06-23, 05:34
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Skumt
I februari i år sade KP följande:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/palmemordet-narmare-en-losning-besked-innan-sommaren

1. Någon kommer att åtalas för Palmemordet innan sommaren.

2. Eller så läggs utredningen ned.

3. – Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det.

4. – Det kan ju vara så att vi har kommit så långt som man kan begära av oss och ytterligare utredning kommer inte att ge något. Det är ju en möjlighet, men jag vill inte föregripa vad vi kommer att presentera under det här första halvåret.

Så här i efterhand hade det varit bättre att lägga ned utredningen och hänvisa till att man inte kommer längre. I stället för att peka ut SE utan bevis. Och med ett resonemang som är rena tramset. Rentav lögner i några fall.
Citera
2020-06-23, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henryskumberg
Att Stay Behind kan finnas med i bilden är inte omöjligt.

Stay Behind hade sitt kontor i Skandiahuset med ingång på baksidan av Skandiahuset ( från Luntmakargatan).

Enligt Agneta Norberg på Svenska Freds så skickade Italiens motsvarighet till Stay Behind, P2, ett telegram TRE dagar innan mordet på Palme. P2 ledare Gelli skickade det till P2 kollega i USA Philip Guarino och till republikanska partiets styrelse i USA.

Telegrammet löd:

” Det svensträdet kommer snart att fall. Säg det till vår gode vän Bush.”

https://www.facebook.com/nejnato/posts/2966918910033709/

enligt OT i denna länk så löd det nästan så men inte med ordet Bush.
https://www.sodertaljekonsthall.se/wp-content/uploads/2019/02/Ola-Tunander-Den-osynliga-handen-och-den-vita.pdf

Om PU kan få säga att det är snudd på avklarat att SE är GM då tycker jag nog att man kan få gå lite längre i polisspåret och svensk konspiration än att säga "inte omöjligt".
för egen del tycker jag det börjar luta åt sannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in