Citat:
Tack för inlägget och positivt med en debattör som förklarar sin syn på MOP och slutsatser.
Först till att mordet gjorts i affekt oplanerat.
En person som "flippar" gör det som regel inte bara en gång i livet. Eller rättare sagt de som har problem med impulskontroll och konsekvensanalys har det ständigt.
De med sämre impulskontroll har ofta en medfödd eller från yttre våld skadat frontalloberna.
Skandiamannen har vad jag vet inte några av de dragen.
Någon diagnos eller om det bara är dåligt självförtroende verkar han dock ha lidit av. Han misslyckades ta examen på Sigtuna Gymnasium (vilket var en elitskola och att ta examen då är inte som idag) och hade svårt för läsämnen (antar att det är matematik, kemi). Han led inte av dyslexi. Jag drar slutsatsen att han mer lagd för humaniora och inte passade in på Sigtuna därför.
Men att Skandiamannen skulle drabbas av plötsliga raseriutbrott eller plötsligt tappa kontrollen och angripa personer finns inte beskrivet av någon. Tex hans exfru beskrev honom som vek och inte kunde göra en fluga förnär.
Till Skandiamannens ankomst till mordplatsen drar jag inte samma slutsatser ur vittnesuppgifter och fakta som du gör.
Har jag mer rätt än dig? Nej. Det kommer vi troligen aldrig att få veta.
Utstämpling 23:19:00-23:19:59.
Småpratar en stund med väktarna innan han går ut genom receptionen och ut genom Skandias entrédörr. Det är mörkt ute, blåser kallt och är snö och is på trottoaren. Han känner en viss stress eftersom han stannade upp och pratade med väktarna. Han hör en smäll (troligtvis 23:21:22) strax efter när han kliver ut, men kopplar den inte till att någon avfyrat ett vapen utan mer av en smällare eller avgasknall. Han går mot ljuset i skyltfönstret och kollar in armbandsuret. Fortsätter framåt och snubblar nästan på ett vad han tror är ett fyllo.
Hans beskrivning är för mig inte konstig eller besynnerlig så långt.
Han klev troligtvis ut genom entrédörren precis efter första skottet och hörde bara det andra skottet. Kopplar inte ljudet till att någon avfyrat ett vapen, han blir osäker på vad klockan är och har svårt att se armbandsuret, går in mot ljuset vid skyltfönstret. Han har inte fokus på vad som händer framför honom och snubblar nästan över fyllot som ligger där på trottoaren.
Finns inget som sticker ut.
När han sedan inser att personen framför honom behöver hjälp och att två personer påbörjat HLR börjar hans historia att tappa sanningshalten något.
Frågan är när han förstår att det är OP och att han "vart skjuten" och att kvinnan som studsar upp och ned och skriker efter ambulans är LP.
Jag tror förklaringen till att han överdriver sitt agerande är att han var passiv och inte agerade vid mordplatsen i motsvarande grad till hans egna självbild.
Sedan när han insåg vem som "vart skjuten" och den som varit hysterisk är LP så skäms han inombords och samtidigt känner han att en känsla av spänning att ha varit så nära mordet på statsministern.
Skandiamannen är enligt anhörigas utsagor en känslig människa med dålig självkänsla med en självbild av att han i grunden är född till att vara något mer än vad han är.
Först till att mordet gjorts i affekt oplanerat.
En person som "flippar" gör det som regel inte bara en gång i livet. Eller rättare sagt de som har problem med impulskontroll och konsekvensanalys har det ständigt.
De med sämre impulskontroll har ofta en medfödd eller från yttre våld skadat frontalloberna.
Skandiamannen har vad jag vet inte några av de dragen.
Någon diagnos eller om det bara är dåligt självförtroende verkar han dock ha lidit av. Han misslyckades ta examen på Sigtuna Gymnasium (vilket var en elitskola och att ta examen då är inte som idag) och hade svårt för läsämnen (antar att det är matematik, kemi). Han led inte av dyslexi. Jag drar slutsatsen att han mer lagd för humaniora och inte passade in på Sigtuna därför.
Men att Skandiamannen skulle drabbas av plötsliga raseriutbrott eller plötsligt tappa kontrollen och angripa personer finns inte beskrivet av någon. Tex hans exfru beskrev honom som vek och inte kunde göra en fluga förnär.
Till Skandiamannens ankomst till mordplatsen drar jag inte samma slutsatser ur vittnesuppgifter och fakta som du gör.
Har jag mer rätt än dig? Nej. Det kommer vi troligen aldrig att få veta.
Utstämpling 23:19:00-23:19:59.
Småpratar en stund med väktarna innan han går ut genom receptionen och ut genom Skandias entrédörr. Det är mörkt ute, blåser kallt och är snö och is på trottoaren. Han känner en viss stress eftersom han stannade upp och pratade med väktarna. Han hör en smäll (troligtvis 23:21:22) strax efter när han kliver ut, men kopplar den inte till att någon avfyrat ett vapen utan mer av en smällare eller avgasknall. Han går mot ljuset i skyltfönstret och kollar in armbandsuret. Fortsätter framåt och snubblar nästan på ett vad han tror är ett fyllo.
Hans beskrivning är för mig inte konstig eller besynnerlig så långt.
Han klev troligtvis ut genom entrédörren precis efter första skottet och hörde bara det andra skottet. Kopplar inte ljudet till att någon avfyrat ett vapen, han blir osäker på vad klockan är och har svårt att se armbandsuret, går in mot ljuset vid skyltfönstret. Han har inte fokus på vad som händer framför honom och snubblar nästan över fyllot som ligger där på trottoaren.
Finns inget som sticker ut.
När han sedan inser att personen framför honom behöver hjälp och att två personer påbörjat HLR börjar hans historia att tappa sanningshalten något.
Frågan är när han förstår att det är OP och att han "vart skjuten" och att kvinnan som studsar upp och ned och skriker efter ambulans är LP.
Jag tror förklaringen till att han överdriver sitt agerande är att han var passiv och inte agerade vid mordplatsen i motsvarande grad till hans egna självbild.
Sedan när han insåg vem som "vart skjuten" och den som varit hysterisk är LP så skäms han inombords och samtidigt känner han att en känsla av spänning att ha varit så nära mordet på statsministern.
Skandiamannen är enligt anhörigas utsagor en känslig människa med dålig självkänsla med en självbild av att han i grunden är född till att vara något mer än vad han är.
Tack; vi kan ju vara överens om att vi har olika uppfattningar om hur man ska tolka SE’s beteende och vittnesmål..
Jag är dock överens med dig att i SE’s bakgrund visar inget som tyder på att SE skulle kunna vara en GM..ens som SE’s egna scenario..
Å andra sidan, som någon här inne redan påpekat; hur många gånger har man inte hört bekanta säga om en GM att ”det trodde jag aldrig att hen var kapabel till” och säkerligen är det dessa ord vi hade hört om SE varit bevisat vara GM.
Men visst; hans bakgrund talar inget för det. Absolut till SE’s fördel.
Jag har försökt se SE som ett vittne som s a s vissa hävder antingen överdriver sina egna handlingar på mordplatsen, eller som ett passivt vittne som håller sig på avstånd.
Beaktat ovan; jag har svårt att ta till mig vissa saker;
Bl a att en polis helt skulle avfärda ett vittne som aktivt tar kontakt på mordplatsen; hen inte bara dissar att ta vittnesmålet på plats, utan hen tar inte ens SE’s namnuppgifter.
Detta kan ju då förvisso vara en lögn av SE som ett passivt vittne, för att ”styrka” varför han inte finns med som vittne i några ”papper” trots att han befunnit sig på mordplatsen i 15-20min. (Som GM är lögnen dock mer rimlig)
Om ovan är en lögn av SE; då borde ju även överhörningen av vittnet som beskriver SE’s klädsel vara en lögn; lögnen får jag dock inte ihop som vittne.. vill han göra sig själv misstänkt?
I teorin skulle detta vittne kunna vara YN; (vilket Lars Larsson tar upp). Men det går inte eller ihop; YN säger inget om glasögon. SE ska tydligen även hävda att det är en man.. i så fall skulle det kunna vara YN’s manlige bekant som då i sitt berusade tillstånd har fått minnesluckor dagen efter.
Ovan nämnda hävdade kan vare sig något vittne eller polis bekräfta har hänt. Visst; gällande polisen som dissar SE så kan det ju vara så att polisen inte vill erkänna ”tjänstefelet”.
Om man läser SE’s vittnesmål så ändrar, han, lägger till, drar ifrån och fan vet vad..
En annan liten ”konstighet” i alla hans vittnesmål; i ett av förhören hävdar SE att han hör en avgasknall i höjd med reklampelaren och detta samtidigt som han tittar på klockan. Han lägger ingen notis till knallen eftersom avgasknallar är vanligt i centrala Stockholm men också för att han är ”väldigt koncentrerad på klockan”.
SE säger också att han har svårt att se pga av svart urtavla.
I tingsrätten fortsätter han; att han då sneddar in mot banken upplysta skyltfönster för att kolla klockan.
Med detta sagt; i så fall bör väl SE rimligtvis veta, mer eller mindre, på sekunden när mordet sker..
Och i så fall är SE’s ”dille” dagen efter gällande hans utstämplingstid ännu märkligare.
Eller så såg han aldrig var klockan var vid skyltfönstret...
Med risk för att vara tjatig; jag får återigen påpeka; nej, det finns inga bevis mot SE; det KP presenterar är indicier.