Citat:
Ursprungligen postat av
tjallepetter
Hörde ett påstående igår från en forskare om att det finns en risk att vi kommer behöva leva såhär i decennier framöver. Skrattade först men när jag sedan började fundera på saken fick jag rysningar.
- Att immuniteten försvagas/försvinner talar för att en flockimmunitet ej är att hoppas på.
- Att immuniteten försvagas/försvinner sätter inget stort hopp om ett fungerande vaccin utan allvarliga biverkningar.
- Viruset kan fortfarande mutera och sätta ännu fler käppar i hjulet för oss.
- Alla forskare säger hela tiden att vi bara är i början fortfarande även fast det känns som det gått evigheter.
Det ser inte ljust ut om man ser till ovanstående. Någon som har något positivt man kan hålla fast vid?
"Leva så här" jag antar att du menar att sköta sin hygien, tvätta händerna, undvika trängsel, närkontakter och inte minst lösa intima förbindelser. Det är bara bra massor av andra smittor kan undvikas vi blir helt enkelt ett mycket friskare folk. Och vården kan spara massor av pengar.
Antikropparna som de ordentligt sjuka fått verkar ju snabbt försvagas. Det är inget att räkna med långsiktigt. Däremot är de många som har T-cellskydd eller andra egenskaper som skyddar mot coronavirus. I så fall antagligen generellt mot den typen av virus.
De som inte har det kan få det kämpigt om viruset muterar och ger en ännu svårare sjukdom. Kanske kan de få vaccin varje år eller så slås dom ut ur populationen. Ungefär som digerdöden rensad ut stora delar av befolkningen genom att återkomma gång på gång.
Enligt vissa forskare var det ett virus som spred en blödarsjuka. Inte en bakterie som spred pest. Till slut hade de som överlevt på grund av inre motståndskraft förökat sig och blivit en majoritet av befolkningen.
Vaccin är en game changer så det behöver inte gå som på medeltiden utan det kan bli så att vissa måste få vaccin varje år andra klarar sig ändå. Nackdelen är att man aldrig vet vem som kan bli svårt sjuka och vilka som har annan immunitet. Men det är som med säsongsinfluensan, är man pensionär får man det av landstinget för att de ska slippa vårda massor av äldre på sjukhusen. Andra som inte tillhör riskgrupper får betala själva.