2020-07-18, 13:45
Medlem
AnnaDeas avatar
Så även Carlsson backar med sina påståenden om Flockimmunitet i Sthlm.

Citat:
Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson tonar ner sitt tidigare uttalande om att 40 procent av stockholmarna kan vara immuna mot coronaviruset.

– Uttalandet verkar ha fått lite egna vingar. Det är ingen rapport eller analys vi gjort utan det är ett resonemang vi för, säger han till TT.

Det myndigheten vet säkert är att 17–20 procent har antikroppar i Stockholm. Att ytterligare 20 procent kan ha T-cellsimmutitet är ett av flera scenarier som myndigheten tittar på, enligt Carlson.

https://omni.se/carlson-uttalandet-verkar-ha-fatt-lite-egna-vingar/a/y3k7AR
Citera
2020-07-18, 13:45
Medlem
BREAKING! COVID-19 Latest: US Study Shows Co-Infection With Two Different Strains Of SARS-COV-2 Is More Deadly And More Such Cases Emerging Globally
Source: COVID-19 Latest Jul 18, 2020 10 hours ago
COVID-19 Latest: Researchers from the University of California-Berkeley say that some individuals could be infected by two strain variations of the SARS-CoV-2 coronavirus at once, sending the immune system into overdrive. Such cases are also emerging globally with scientist warning that co-infections with two or more different strains could even render vaccines, antibodies and current drug protocols redundant to a certain degree along with a more deadly outcome for the patient.

Källa:
https://www.thailandmedical.news/news/breaking-covid-19-latest-us-study-shows-co-infection-with-two-different-strains-of-sars-cov-2-is-mor e-deadly-and-more-such-cases-emerging-globally
Citera
2020-07-18, 13:46
Medlem
Sverige och grannländer Döda
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&time=latest&country=DNK~EST~FIN~ DEU~ISL~LVA~LTU~NOR~POL~RUS~SWE

Sverige och grannländer Fall
https://ourworldindata.org/grapher/total-confirmed-cases-of-covid-19-per-million-people?tab=chart&time=latest&country=SWE~FIN~DNK~E ST~LVA~LTU~POL~DEU~ISL~NOR~RUS
Citera
2020-07-18, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Gå ut på stan eller på stranden eller på MC Donalds eller var som helst en sväng och försök se en skillnad mot sommaren 2019. Jag ser den inte.

Det är tydligt att folk har blivit mycket sämre på att följa social distansering. Vi borde sett en stor ökning här nu om inte något annat påverkar, som t ex en högre immunitet än beräknat.
Citera
2020-07-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om du är tillräckligt gammal eller sjuk så hinner du dö innan du har oroat dig under decennier.

Om du är ung och frisk hinner du supa/knarka ihjäl dig innan C19-döden.

Av alla dumma inlägg måste det du citerade ändå ta priset. Vi ska alltså leva under restriktioner ”i decennier” för ett virus som har världen över tagit kol på ungefär lika många som en vanlig influensa (inb4 DET ÄR INGEN INFLUENSA) gör. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt sinnesläget som vissa människor har.
Citera
2020-07-18, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Att dödsfall + IVA fall sjunker är positivt men att detta skulle vara över efter sommaren? Du måste tala i nattmössan.

På hösten kan du ta på dig munskyddet. Då är du räddad.
Citera
2020-07-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
BREAKING! COVID-19 Latest: US Study Shows Co-Infection With Two Different Strains Of SARS-COV-2 Is More Deadly And More Such Cases Emerging Globally
Source: COVID-19 Latest Jul 18, 2020 10 hours ago
COVID-19 Latest: Researchers from the University of California-Berkeley say that some individuals could be infected by two strain variations of the SARS-CoV-2 coronavirus at once, sending the immune system into overdrive. Such cases are also emerging globally with scientist warning that co-infections with two or more different strains could even render vaccines, antibodies and current drug protocols redundant to a certain degree along with a more deadly outcome for the patient.

Källa:
https://www.thailandmedical.news/news/breaking-covid-19-latest-us-study-shows-co-infection-with-two-different-strains-of-sars-cov-2-is-mor e-deadly-and-more-such-cases-emerging-globally

Thailand new...
Citera
2020-07-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är tydligt att folk har blivit mycket sämre på att följa social distansering. Vi borde sett en stor ökning här nu om inte något annat påverkar, som t ex en högre immunitet än beräknat.

Precis. Och detta att folk blivit sämre på social distansering började redan i maj när vädret blev fint och folk tröttnade på att vara rädda för ett fjantvirus. Stockholm beräknas redan ha flockimmunitet och jag skulle gissa på att andra svårt påverkade regioner (Sörmland, Jönköping, Göteborg) inte är långt efter.
Citera
2020-07-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag tror att det är du som är narkotikapåverkad. Läs om och läs rätt.

Var nämnde jag restriktionerna?
Citera
2020-07-18, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Var nämnde jag restriktionerna?

Var skriver jag att du har nämnt restriktioner?
Citera
2020-07-18, 13:56
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Hörde ett påstående igår från en forskare om att det finns en risk att vi kommer behöva leva såhär i decennier framöver. Skrattade först men när jag sedan började fundera på saken fick jag rysningar.

- Att immuniteten försvagas/försvinner talar för att en flockimmunitet ej är att hoppas på.
- Att immuniteten försvagas/försvinner sätter inget stort hopp om ett fungerande vaccin utan allvarliga biverkningar.
- Viruset kan fortfarande mutera och sätta ännu fler käppar i hjulet för oss.
- Alla forskare säger hela tiden att vi bara är i början fortfarande även fast det känns som det gått evigheter.

Det ser inte ljust ut om man ser till ovanstående. Någon som har något positivt man kan hålla fast vid?
Några skånska kommuner har insett samma sak, att viruset är här för att stanna och ska dra igång ett boende i en tidigare nedlagd äldrevårdsbyggnad. Många blir ju aldrig friska från Corona utan blir sjuka gång på gång. Finns flera FB grupper som beskriver problemen. Så här ska folk hållas inlåsta resten av sina liv likt sanatorium från svunna tider då pesten härjade.

Citat:
Trelleborgs kommun har tecknat en överenskommelse med Svedala och Vellinge om att bedriva korttidsverksamhet för personer som vårdats på sjukhus för covid-19 men skrivs ut innan man förklarats smittfri.
https://www.trelleborg.se/nyheter/kommuner-startar-gemensam-covid-19-avdelning/
Citera
2020-07-18, 14:01
Medlem
Citat:
Hörde ett påstående igår från en forskare om att det finns en risk att vi kommer behöva leva såhär i decennier framöver. Skrattade först men när jag sedan började fundera på saken fick jag rysningar.

- Att immuniteten försvagas/försvinner talar för att en flockimmunitet ej är att hoppas på.
- Att immuniteten försvagas/försvinner sätter inget stort hopp om ett fungerande vaccin utan allvarliga biverkningar.
- Viruset kan fortfarande mutera och sätta ännu fler käppar i hjulet för oss.
- Alla forskare säger hela tiden att vi bara är i början fortfarande även fast det känns som det gått evigheter.

Det ser inte ljust ut om man ser till ovanstående. Någon som har något positivt man kan hålla fast vid?

I dag avslutas EU-toppmötet i Bryssel, där bland annat rabatt på medlemsavgiften diskuteras. Sverige, Danmark och Österrike lovas lite mer rabatt på medlemsavgiften.
En lite högre andel än tidigare av coronakrisstödet föreslås ges som lån i stället för bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in