2020-07-08, 00:09
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är en offentlig plats? En skog är en väl en offentlig plats i bemärkelsen att allmänheten har tillträde dit, ska man ha munskydd där med?

Men ge dig, det fattar du väl själv att mängden människor på platsen spelar roll. Är det misslyckade aborters sammanträde här i kväll eller?
Citera
2020-07-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NormanRosemont
Men ge dig, en sajt driven av en privatperson är väl inte att lita på, skit i den.

Jag kollar också en annan sajt. Det är c19.se Den ligger lite lägre än platz.se tror det låg på 5479 senast, en liten mindre avvikelse. Men ändå en avvikelse. Jag avvaktar dom officiella siffrorna i morgon.
Citera
2020-07-08, 00:20
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Kanske dags för Sverige att skaffa beredskapslager igen så att vi inte står med byxorna nere igen.
Vad skulle det vara för form av beredskaper?
Citera
2020-07-08, 00:20
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Ditt krigsplaceringsbeslut, gäller det civilförsvaret eller inom militära reserven? Antar att du kanske var militärpolis?

Civilförsvar.

Det är inte så märkvärdigt som det låter.

Det är mest formalia så man vet i förväg vilken arbetsplats man skall inställa sig till vid eventuellt höjd beredskap. Går inte att ha folk som snurrar runt som yra höns eller säger upp sig vid skarpt läge. Många som har flera arbetsgivare eller sidoupdrag hos andra myndigheter.

I dom allra flesta fall så är det ordinarie arbetsplats och sina ordinarie arbetsuppgifter.

Statligt anställda kan dock kommenderas att jobba på en helt annan myndighet än sin ordinarie (vid höjd beredskap).

Det intressanta är att min arbetsgivare slirat på själva beslutet i åratal, men så fort Corona gjorde entré gick det minsann undan...

Det militära är inte riktigt min grej. Har en major i släkten och var bra nära att köra en vända i främlingslegionen men kom på bättre tankar.

Nä, som det är nu tycker jag att alla gapiga kärringar gott kan stå vid fronten.
Tar inte en kula för det gänget. Lär mig hellre ryska.
Senast redigerad av Testonio 2020-07-08 kl. 00:32.
Citera
2020-07-08, 00:48
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag köpt dom förklaringar som kommit här om avvikelserna mellan vad som rapporterats till FHM och vad som platz.se uppvisar. Olika uppdateringstillfällen alltså. Men nu har avvikelserna blivit alldeles för stora i förhållande till den nu låga dödligheten.

Jag gillar inte detta, vad sade den franske journalisten om Dreyfuss-affären en gång? Var det jàcuse? Jag detta står inte rätt till.
Platsz. se har ökat mer hela tiden och står ikväll i 5485 döda det är ju (för fan) 38 fler än vad som redovisats till FHM. Två dagars döda. What the fucking fuck.

Jag vill ha ordning och reda.
Vadå "till FHM"? Datat kommer från FHM:
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa

Det uppdateras på vardagar.
38 = 20 + 13 + 2 + 3 (första helgdagen)

Helt otroligt att tråden fortfarande har släthjärnor som inte begriper att rapporteringsdatum för data är skiljt från det datum en person anges avliden i data.

Om de skulle mygla skulle de väl mygla även i vad de själva lägger ut. Att ni feltolkar kan inte FHM beskyllas för.
Citera
2020-07-08, 00:56
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Det är nog på tiden framtida kriser är nog att vänta inte bara nya virus utan militärt angrepp kan inte uteslutas.

Håller helt med dig!
Citera
2020-07-08, 01:12
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag köpt dom förklaringar som kommit här om avvikelserna mellan vad som rapporterats till FHM och vad som platz.se uppvisar. Olika uppdateringstillfällen alltså. Men nu har avvikelserna blivit alldeles för stora i förhållande till den nu låga dödligheten.

Jag gillar inte detta, vad sade den franske journalisten om Dreyfuss-affären en gång? Var det jàcuse? Jag detta står inte rätt till.
Platsz. se har ökat mer hela tiden och står ikväll i 5485 döda det är ju (för fan) 38 fler än vad som redovisats till FHM. Två dagars döda. What the fucking fuck.

Jag vill ha ordning och reda.
Går ju inte ens att förstå hur platz.se uppdaterar. Använder de bara FHM eller andra källor?

Exempelvis, de anger för Skåne 7 nya dödsfall den 2020-07-07. Men jämför man FHMs data från 2020-07-06 hade Skåne 250 avlidna jämfört med 252 (+2) 2020-07-07. Hittar heller inget på Region Skånes hemsida som säger att dagens siffra var +7.
Citera
2020-07-08, 01:21
Medlem
Saker ni typ redan vet ->
"Det kan finnas en immunologisk förklaring. Det är välkänt att virus kan kickaigång det egna immunsystemet påett sätt som gör att det reagerar på ett oönskat sätt, till exempel genom att sätta igång en inflammation som kan orsaka alla möjliga olika symtom, även när viruset är borta.
–Det är något man kan tänka sig, även vi vet väldigt lite om detta i nuläget, säger Anders Sönnerborg, professor i virologi vid Karolinska institutet och överläkare vid Medicinsk enhet för infektionssjukdomar
i Huddinge. Det är något som skulle kunna hända den som sticker ut och springer eller sätter igång och tränar för tidigt, enligt Hans-Gustaf Ljunggren, professor i infektionsmedicin vid KI.
–Det kan man inte utesluta. Vi vet att det här viruset kan spridas till andra organ, och att det på olika ställen i kroppen finns receptorer på celler för det här viruset. Det skulle kunna trigga lokala, inflammatoriska reaktioner, säger han. En del individer har ett immunsystem som kan göra dem mer känsliga för det nya coronaviruset.
– Vi vet att det finns individuella skillnader och att en del kan ha svårare att svara på vissa infektioner samtidigt som de svarar bra på andra. Några få patienter kan också ha genetiska variationer som skulle kunna förklara vissa oönskade reaktioner, säger Hans- Gustaf Ljunggren. Vissa individer kan också ha svårare att göra sig av med viruset och det skulle kunna göra att det stannar kvar längre i kroppen.
– För några i den här gruppen skulle det kunna handla om det, men förmodligen inte flertalet, säger Hans-Gustaf Ljunggren. Soo Aleman, docent vid Medicinsk enhet för infektionssjukdomar på Karolinska universitetssjukhuset, säger att det i så fall skulle röra sig om en svår defekt på immunförsvaret vilket är mycket ovanligt.
–Då skulle dock personen ha märkt av denna defekt tidigare, och detta skulle förmodligen orsaka svår covid-19 som kräver lång vård på sjukhuset, säger Soo Aleman. 2 En annan förklaring är att det kan finnas bakomliggande sjukdomar som legat dolda tidigare men kommit upp till ytan på grund av covid-19. Ett tecken på det är att det i gruppen långtidssjuka är många som beskriver många olika typer av symtom som lika gärna kan komma från andra sjukdomar och tillstånd.
–Därför kan man behöva utesluta att det inte finns något annat i bakgrunden som så att säga har avslöjats av covid-19-infektionen, säger Anders Sönnerborg. Det kan vara alltifrån andra infektioner till någon autoimmun sjukdom eller till och med cancer, menar han. Därför är det viktigt att den som är sjuk länge kontaktar vårdcentralen för att ta reda på om det är covid-19 eller något annat. Feber kan till exempel orsakas av en bakteriell infektion.

3 En tredje förklaring som förs fram är att det kan finnas psykologiska orsaker till en del av de långdragna symtomen. Vissa av de symtom som beskrivs i Facebookgrupperna liknar dem som förekommer vid exempelvis ångestsyndrom. – Det finns ett överlapp med en del av de symtom som beskrivs i de här grupperna och de som patienter med ångestrelaterad sjukdom beskriver, säger Hans-Gustaf Ljunggren. Många berättar till exempel att de är rädda och oroliga och en del säger att de kan vakna på natten med svettningar, hjärtklappning eller tryck över bröstet. Andra vittnar om att det pirrar och skär i kroppen.
– Det är symtom som också finns beskrivet vid ångestsyndrom. Men
om de också kan uppkomma som resultat av covid-19-sjukdom vet vi
inte säkert i dag, säger Hans-Gustaf Ljunggren och tillägger att det är viktigt att ta den här gruppen av patienter på allvar eftersom vi vet så litet i nuläget.Soo Aleman säger att inbillning inte är ett bra ord för att beskriva det som en del av dessa personer upplever.
– Jag har ju själv sett personer som gått 4–5 veckor med konstiga symtom och som plötsligt får
prickar på armarna. Så jag tycker inte inbillning beskriver vad det
handlar om."

Att man får ångest över sådana symtom på sista punkterna är ju självklart, varför tyvärr vården alltid bagetalliserar det lite för ofta är synd, dessvärre vet dom inte vad dom skall göra då behandling ej finns om alla övriga värden är bra. Även om ångest patienter alltid kan förekomma utan att de behöver vara nåt. Trist nivå bara, utan resurser eller möjligheter.

Dagen nyheter
TISDAG 7 JULI 2020
Senast redigerad av rawjudge 2020-07-08 kl. 01:33.
Citera
2020-07-08, 01:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Går ju inte ens att förstå hur platz.se uppdaterar. Använder de bara FHM eller andra källor?

Exempelvis, de anger för Skåne 7 nya dödsfall den 2020-07-07. Men jämför man FHMs data från 2020-07-06 hade Skåne 250 avlidna jämfört med 252 (+2) 2020-07-07. Hittar heller inget på Region Skånes hemsida som säger att dagens siffra var +7.
kanske dessa
"För första gången på en vecka stiger dödsantalet i covid-19 i Skåne.

Ytterligare sju personer med covid-19 har nu avlidit.

Samtliga har rapporterats in utanför sjukhus."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpwdmA/sju-nya-dodsfall-i-covid-19-i-skane

Jag har för mig att de får info från regionerna på samma sätt som FoHM.

Fördröjda siffror har gjort att Region Skåne nu justerat antalet avlidna till 259 stycken.
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-08 kl. 01:28.
Citera
2020-07-08, 01:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Skåne har gjort en lightversion av sin rapportering nu under sommaren. Förr skickades ett pressmeddelande ut varje dag med hur många nya döda de hade hittat och hur många de hade sedan tidigare.

Nu får man rota i deras sammanställning.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/#Avlidna

Gårdagens ackumulerade siffrra på antal döda "får man skriva ned och spara till nästa dag" - då kan man gå in och se vad den nya dagens ackumulerade siffra är och då kan man räkna ut "dagens döda" - fast de flesta hör hemma på tidigare dödsdatum.

Det är märkligt att regionerna inte kan lägga en timme var på att hålla sin rapportering dagsaktuell. Alla har väl inte tagit semester?
Citera
2020-07-08, 01:29
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
kanske dessa
"För första gången på en vecka stiger dödsantalet i covid-19 i Skåne.

Ytterligare sju personer med covid-19 har nu avlidit.

Samtliga har rapporterats in utanför sjukhus."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpwdmA/sju-nya-dodsfall-i-covid-19-i-skane

Jag har för mig att de får info från regionerna på samma sätt som FoHM.
Ah, tack! Lyckades nu hitta rätt graf på Region Skåne också.
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Skåne har gjort en lightversion av sin rapportering nu under sommaren. Förr skickades ett pressmeddelande ut varje dag med hur många nya döda de hade hittat och hur många de hade sedan tidigare.

Nu får man rota i deras sammanställning.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/#Avlidna

Gårdagens ackumulerade siffrra på antal döda "får man skriva ned och spara till nästa dag" - då kan man gå in och se vad den nya dagens ackumulerade siffra är och då kan man räkna ut "dagens döda" - fast de flesta hör hemma på tidigare dödsdatum.

Det är märkligt att regionerna inte kan lägga en timme var på att hålla sin rapportering dagsaktuell. Alla har väl inte tagit semester?
Verkligen. Speciellt nu när siffrorna generellt sett är låga borde det inte vara så svårt att hålla efter det bättre.
Citera
2020-07-08, 01:32
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Arizona nytt rekord idag rapporterade dödsfall: 117 st. (6 miljoner invånare i Arizona)

https://eu.azcentral.com/story/news/local/arizona-health/2020/07/07/arizona-coronavirus-covid-19-cases-deaths-hospitalizations-continue-to-spike/5390311002/

Styrs Arizona av förnekare i kaliber med Trump och Bolsonaro?

Det är i vart fall många gamlingar som brukar övervintra där. Har kanske blivit kvar.
Senast redigerad av farbror Sven 2020-07-08 kl. 01:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in