Citat:
Ursprungligen postat av
IamNotChevyChase
Hej, som du säkerligen redan vet så är jag en av dem som förespråkar SE som skäligen misstänkt.. inte bortom all rimligt tvivel GM.
Jag kommer runt SE ”konstigheter” om jag utgår ifrån SE’s egna scenario.. en GM som utför dådet i förhastat affekt, dvs det var aldrig planerat att verkligen skjuta Palme.
Då får jag bl a ihop varför SE beger sig tillbaka till Skandia; alternativet att springa hem är i min värld ett sämre alternativ..han ju vet att väktarna säkerligen skulle misstänka något när en beskrivning av GM kommer fram.
Jag får även ihop hans något märkliga promenad till mordplatsen; jämför detta med IM’s vittnesmål om hur GM kommer till dekorima, som påstår att GM släntrar in mot dekorimas skyltfönster. Samt så har IM en aning om nåt som sker vid reklampelaren men som han inte kan få fram i minnet.
Slumpen? gör ju då att SE, just i höjd med reklampelaren sneddar han in mot skyltfönstret för att kolla klockan.. beaktat att han nyligen har stämplat ut, samt att han enbart gått 30m?...
Kan det möjligen vara så att SE vill föregå ev utpekningar innan mordplatsen? Kanske vet han att något sker vid reklampelaren som skulle kunna ha väckt uppmärksamhet?
Vare sig jag eller KP kan bevisa något eller ens placera ett vapen i SE’s hand. Men att SE inte skulle kunna ha ett vapen går ju inte att helt utesluta..
Gällande samtalets tid med väktaren efter utstämplingen; detta är ju något som vi aldrig heller kan få klart.. ”ett par minuter” kan i min värld vara så kort som 15s-30 sek beaktat att väktaren säger detta i förhör som utförs rätt så lång tid.
ja.. i min värld så är SE misstänkt utifrån hans egna scenario och hans egna vittnesmål.
Fortsättning på mitt gensvar:
Efter att ha varit passiv och inte agerat kraftfullt och med pondus på mordplatsen som han borde gjort efter hans självbild men med vetskapen att statsministern "vart skjuten" lommar han omskakad tillbaka mot Skandia för att ringa sin fru.
Väktarna beskriver honom som rätt uposkakad och att det var svårt att tolka vad som hänt.
Ena väktaren tycker att han är så uppriven att han borde ringa en taxi istället för att ta bussen hem till Täby.
Där på bussen tror jag hans något överdrivna historia om vad han gjorde på mordplatsen börjar formas.
Sedan utnyttjar han hela situationen till att få bekräftelse och sina femton minuter i strålkastarljuset.
Han tar själv kontakt med polisen och media.
Vittnar i CP-rättegången.
Att ingen alls, inte LP eller någon av de andra ca 20 vittnena antydde att Skandiamannen kunde vara GM är något som LL, TP och KP inte kan svara på.
LJ och YN har inte pekat ut Skandiamannen och det är KPs starkaste vittnen.
Så en mördare går tillbaka till jobbet, sätter sig på nattbussen, åker hem och åker på skidsemester till Idre efter att i en impulshandling mördat statsministern?
Sedan till frågetecknet kring mordvapnet.
Var kom det ifrån och vart tog det vägen?
Skulle en man med Skandiamannens personlighet kunna hålla tyst om det?
Sedan till hur han tog sig från mordplatsen tillbaka till Skandia?
Med blåljus och sirener tror jag ingen GM går tillbaka till mordplatsen med risk för att bli igenkänd och med mordvapnet på sig.
Visserligen så hade Lee Harvey Oswald en bra plan för att utföra dådet men ingen flyktplan som höll. Men han utförde inte dådet i affekt.
KP tycker inte han kommer runt Skandiamannen.
Jag tycker inte att jag kommer runt KPs mycket konstruerade beskrivning utan drar slutsatser som är enklare och rakare utifrån de fakta som finns.
KP har använt gaffatejp, superlim och vinkelslip och spik för att konstruera ett scenario som inte tål att petas på.
My five cent.