2020-07-18, 11:41
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Tror att dom som tycker att utpelandet och utredningen mot SE har gått rätt till är människor som anser att om polisen är ute efter en så har man inte rent mjöl i påsen. Och kalkylerar med att "det kommer aldrig hända mig."

Kan säga att det inte är så kul när du själv sitter där och har hela Staten emot dig som beskyller dig för något.

Accepterar man behandlingen av CP och SE så är rättssäkerheten på väg utför i rask takt. Vilkem den iofs redan är.

Sen när du själv blir gripen så säger du till polisen. "Vadfan är det här? Trodde jag var med i laget?"

Och då är rättssäkerheten så körd att ingen vågar prata för din sak.
Jag personligen skiter fullständigt i lagar och förordningar i detta fallet. Och i många andra fall.

Sanningen och yttrandefriheten står över alla dessa skyddsmekanismer från makten.

Och skulle jag/andra i denna tråden bli åtalade för mina/deras åsikter och fakta i tråden blir man erbjuden ytterligare en plattform för att framföra fakta offentligt i MSM. Via rättegångar. Det kommer aldrig att ske.

De som möjligtvis har något att frukta är de som sitter på bevis efter 34 år.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-18 kl. 11:58.
Citera
2020-07-18, 11:42
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Håller med dig. Nån jävla nivå på inläggen här måste det vara.
Du hänger ju inte med i det jag skriver. Meningslöst att bemöta dig.

Citat:
Varför återvände han då till Skandia ?
För att gömma revolvern på sitt kontor är väl inte alltför vågat gissat. Den förde sedan SE nästa vecka ut från arbetsplatsen och den försvann för alltid.

Vad är det som är oklart med det?
För övrigt var han i Idre veckan efter.
Citera
2020-07-18, 11:45
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag personligen skiter fullständigt i lagar och förordningar i detta fallet. Och i många andra fall.

Sanningen och yttrandefriheten står över alla dessa skyddsmekanismer från makten.

Och skulle jag/andra i denna tråden bli åtalade för mina/deras åsikter och fakta i tråden blir man erbjuden ytterligare en plattform för att framföra våra fakta offentligt. Det kommer aldrig att ske.

Du missförstod mig. Med "Du" menar jag inte dig Andersson. Jag menar dom som tycker att det med SE gått rätt till.
Citera
2020-07-18, 11:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ingen fara.

Absolut, man kan inte hitta på något för att få.ihop ett favoritscenario.

Som du vet har vi alla, precis som PU, i åravis grubblat över detta mord och denna mordkväll.

För egen del har jag alltid försökt tänka så okomplicerat som möjligt.

Jag vet att PU alltsedan Ölvebro tillträdde tolkat förloppet som att ingen i förväg visste om biobesöket och att slumpscenariot är det enda rimliga.

Så kan det absolut vara.

Det jag upplever vara ett stort misstag är att så länge låsa sig vid den tanken. Den ger inga resultat.

För mig är det självklart att man då börjar om i tanken och ser om andra lösningar är tänkbara.

Och det är ju så att det finns andra varianter som åtminstone jag finner trovärdiga.

Ungefär så här med reservation för att en del saker kan vara orealistiska/fel:

1) Palme ska mördas bestämmer en grupp. Vi.struntar i motivet.

2) Man börjar kartlägga och övervaka. Troligen även avlyssna telefonen i bostaden..Behöver inte vara svårare än teleskåpet i GS.

3) Grand är känt.

4) GS bedöms vara fel. Kan avspärras och låsa in.GM. Även Rosenbad och riksdagshuset är fel. För mkt folk, inga bra flyktvägar eller nåt.

5) Beslut: Vi gör det nånstans vid Grand när och där det är möjligt. GM måste undkomma annars åker vi dit allihop. Inte bra. Bra flyktväg högst väsentlig.

6) Om det inte är möjligt denna kväll.gör vi det en annan gång. Ingen brådska.

7).Att skjuta vid Grand är omöjligt. För mycket folk, ingen bra flyktväg eller nåt.

8).Promenaden är en gåva. Annars hade attentatet skett norr om Grand när OP gick.tillbaka till tunnelbanan.

9) Tunnelgatan har en bra flyktväg. Relativt folktomt. Vi väljer det. GM redo.nära Grand. Sista realistiska chansen. AF kyrkogata sämre flyktväg liksom Apelbergsgatan. Kungsgatan omöjligt.

10).GM chansar inte på Tunnelgatan utan ser ju hur de går..Väntar inte flera minuter. Kommer en kort stund innan. Eller samtidigt med OP. IM fattar fel. Ser AB vanka.

Min åsikt: Ingen proffsgrupp. WT- män visar sig. Allt är.lite valhänt och grovhugget. Men vapenvana och god lokalkännedom.

Naturligtvis inte hundratals WT-män. Folk har hittat på, sett knarkspanare, fattat fel etc

Men Ulla i GS var först och hon såg rätt. Först att rapportera. Även en annan kvinna ser troligen samma 2 män (glömt namnet). Polisen.har ingen.förklaring.

Ja du förstår. Att i 34 år avfärda typ ett sånt här förlopp är enligt mig fel..Så kan man inte jobba. Det är inte seriöst.

Även någon.spanare kring Grand som ser chansen är ett scenatio att utreda.

Ja.

Många tror ju att WT spåret inte är utrett alls. Vad jag vet är det genomgånget minst 5 gånger under åren.

Man bör reflektera över varför Palme går mot WT observationerna och inte tvärtom.
Citera
2020-07-18, 12:11
Medlem
SigersonHolmess avatar
Ingen vakt har vittnat om att SE gick upp på sitt rum när han kom tillbaka, men väl detaljer såsom att han la väskan på bänken i vaktreceptionen. Om du sett något i förhör eller annat som tyder på att SE också gick tillbaka till sitt rum, så vore det förstås bra att få fram.
Som mördare är det dock väldigt dumt att gömma det där.

Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
För det första så är det inte bevisat att SE var på mordplatsen efter mordet. Han säger själv att han var där och gjorde si och så - upplivningsförsök och sprang efter polisen för att ge bättre signalement bl a.
Bara det är väl underligheter så det förslår då ingen av övriga vittnen på mordplatsen direkt efter skotten kunde erinra sig någon SE.

Han kontaktade medier och ville bli intervjuad och han låg på polisen för att få ge sina uppgifter och han filmades för att visa hur han gick till mordplatsen och sprang in i gränden.
Stört beteende då han sannolikt ljög som en häst om allt. Han var inte på mordplatsen alls efter skotten.

Ditt svar att SE inte kunde vara så korkad att han återvände till närheten av mordplatsen om han var mördaren med revolver i fickan, kan förklaras med att just så korkad trodde polisen också att han inte kunde vara och därför sågs han som en vanlig nyfiken på trottoaren. Polisen på plats tog inte heller random och gjorde visitering, därtill var det för kaosartat på platsen.

SE kan ha räknat med detta och återvändandet blev också ett inslag i hans alibi. SE kan ockå ha varit så uppjagad att han inte tänkte alls, han bara hoppades på att försvinna i mängden av tillströmmande.

Varför återvände han då till Skandia ?
För att gömma revolvern på sitt kontor är väl inte alltför vågat gissat. Den förde sedan SE nästa vecka ut från arbetsplatsen och den försvann för alltid.
Citera
2020-07-18, 12:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Många tror ju att WT spåret inte är utrett alls. Vad jag vet är det genomgånget minst 5 gånger under åren.

Man bör reflektera över varför Palme går mot WT observationerna och inte tvärtom.

Det sistnämnda förstår jag inte. De gick ju till tunnelbanan i GS och det såg gruppen.

OP kan ju ha ändrat sig på vägen. Måste övervakas hela vägen.

Filmen börjar 21.15.

WT-man 21.20 vid Grand.

WT-vimlet på Tunnelgatans västra sida före typ 23 är väl i stort ointressant. Det måste ju ha varit några som spanade på nåt annat.

Men mannen som spanade norrut utan synlig WT ca 23.17 kanske mer intressant. Och Prims WT-man. Dvs få på rätt tider o platser.
Citera
2020-07-18, 12:13
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

Varför reflekterar du inte över att du kan fått felaktiga information från personer ingående i PU. Eftersom du inte kan presentera dokumentation. Beror det på att du har personliga relationer till de som lämnat informationen?

Jag kan påstå precis vad som helst. Skulle du lita på det? Förmodligen. Eftersom jag hävdar att jag fått den informationen direkt inifrån PU. Utan att kunna presentera dokumentation.

Fortsätter du nu blir du patetiskt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-18 kl. 12:31.
Citera
2020-07-18, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Hej, som du säkerligen redan vet så är jag en av dem som förespråkar SE som skäligen misstänkt.. inte bortom all rimligt tvivel GM.

Jag kommer runt SE ”konstigheter” om jag utgår ifrån SE’s egna scenario.. en GM som utför dådet i förhastat affekt, dvs det var aldrig planerat att verkligen skjuta Palme.

Då får jag bl a ihop varför SE beger sig tillbaka till Skandia; alternativet att springa hem är i min värld ett sämre alternativ..han ju vet att väktarna säkerligen skulle misstänka något när en beskrivning av GM kommer fram.

Jag får även ihop hans något märkliga promenad till mordplatsen; jämför detta med IM’s vittnesmål om hur GM kommer till dekorima, som påstår att GM släntrar in mot dekorimas skyltfönster. Samt så har IM en aning om nåt som sker vid reklampelaren men som han inte kan få fram i minnet.

Slumpen? gör ju då att SE, just i höjd med reklampelaren sneddar han in mot skyltfönstret för att kolla klockan.. beaktat att han nyligen har stämplat ut, samt att han enbart gått 30m?...

Kan det möjligen vara så att SE vill föregå ev utpekningar innan mordplatsen? Kanske vet han att något sker vid reklampelaren som skulle kunna ha väckt uppmärksamhet?

Vare sig jag eller KP kan bevisa något eller ens placera ett vapen i SE’s hand. Men att SE inte skulle kunna ha ett vapen går ju inte att helt utesluta..

Gällande samtalets tid med väktaren efter utstämplingen; detta är ju något som vi aldrig heller kan få klart.. ”ett par minuter” kan i min värld vara så kort som 15s-30 sek beaktat att väktaren säger detta i förhör som utförs rätt så lång tid.

ja.. i min värld så är SE misstänkt utifrån hans egna scenario och hans egna vittnesmål.

Tack för inlägget och positivt med en debattör som förklarar sin syn på MOP och slutsatser.

Först till att mordet gjorts i affekt oplanerat.

En person som "flippar" gör det som regel inte bara en gång i livet. Eller rättare sagt de som har problem med impulskontroll och konsekvensanalys har det ständigt.
De med sämre impulskontroll har ofta en medfödd eller från yttre våld skadat frontalloberna.

Skandiamannen har vad jag vet inte några av de dragen.
Någon diagnos eller om det bara är dåligt självförtroende verkar han dock ha lidit av. Han misslyckades ta examen på Sigtuna Gymnasium (vilket var en elitskola och att ta examen då är inte som idag) och hade svårt för läsämnen (antar att det är matematik, kemi). Han led inte av dyslexi. Jag drar slutsatsen att han mer lagd för humaniora och inte passade in på Sigtuna därför.
Men att Skandiamannen skulle drabbas av plötsliga raseriutbrott eller plötsligt tappa kontrollen och angripa personer finns inte beskrivet av någon. Tex hans exfru beskrev honom som vek och inte kunde göra en fluga förnär.

Till Skandiamannens ankomst till mordplatsen drar jag inte samma slutsatser ur vittnesuppgifter och fakta som du gör.
Har jag mer rätt än dig? Nej. Det kommer vi troligen aldrig att få veta.

Utstämpling 23:19:00-23:19:59.
Småpratar en stund med väktarna innan han går ut genom receptionen och ut genom Skandias entrédörr. Det är mörkt ute, blåser kallt och är snö och is på trottoaren. Han känner en viss stress eftersom han stannade upp och pratade med väktarna. Han hör en smäll (troligtvis 23:21:22) strax efter när han kliver ut, men kopplar den inte till att någon avfyrat ett vapen utan mer av en smällare eller avgasknall. Han går mot ljuset i skyltfönstret och kollar in armbandsuret. Fortsätter framåt och snubblar nästan på ett vad han tror är ett fyllo.

Hans beskrivning är för mig inte konstig eller besynnerlig så långt.

Han klev troligtvis ut genom entrédörren precis efter första skottet och hörde bara det andra skottet. Kopplar inte ljudet till att någon avfyrat ett vapen, han blir osäker på vad klockan är och har svårt att se armbandsuret, går in mot ljuset vid skyltfönstret. Han har inte fokus på vad som händer framför honom och snubblar nästan över fyllot som ligger där på trottoaren.

Finns inget som sticker ut.

När han sedan inser att personen framför honom behöver hjälp och att två personer påbörjat HLR börjar hans historia att tappa sanningshalten något.

Frågan är när han förstår att det är OP och att han "vart skjuten" och att kvinnan som studsar upp och ned och skriker efter ambulans är LP.

Jag tror förklaringen till att han överdriver sitt agerande är att han var passiv och inte agerade vid mordplatsen i motsvarande grad till hans egna självbild.

Sedan när han insåg vem som "vart skjuten" och den som varit hysterisk är LP så skäms han inombords och samtidigt känner han att en känsla av spänning att ha varit så nära mordet på statsministern.
Skandiamannen är enligt anhörigas utsagor en känslig människa med dålig självkänsla med en självbild av att han i grunden är född till att vara något mer än vad han är.
Citera
2020-07-18, 12:33
Bannlyst
Svar till Andersandersona.

Din fråga angående möjligheterna att utfå alla PM-handlingarna inklusive de som rör SÄPO:s utredningar av PM tycker jag är mycket bra. SÄÅO:s handlingar om PM är hemligstämplade av den svenska regeringen. Kegö och Barrling har tre eller fyra gånger försökt få hemligstämpeln hävd men varje gång fått avslag (oavsett regeringens politiska hemvist).

Enligt Leif GW Persson är det inte ens säkert att handlingarna med lösningen av PM finns i Palmeutredningens digra material. Om de skulle göra gör det, menar han, utgör de en promille av materialet. Jag tror inte sanningen finns där. Den så-kallade Palmeutredningen har inte sysslat med en utredning av PM utan med en mörkläggning och med att hitta syndabockar, med att anklaga oskyldiga för mord på mycket lösan sand. Allt vad Palmeutredningen hittills åstadkommit är att undergräva sin egen trovärdighet. Krister Peterssons avslutande självmål gör detta uppenbart t o m för förhärdade faktaresistenter. Det är ju nästan som man tror att Petersson vill ha sagt med sitt svamliga och skamsna TV-uppträdande att Palmeutredningen är ett skämt. OM han hade framträtt i ett nöjesprogram hade jag kunnat skratta åt honom och Petersson hade haft en lysande karriär som komiker.

Enda sättet att utröna om lösningen överhuvudtaget finns i polismyndighetens handlingar är därför att hemligstämpelns lyfts från SÄPO-materialet och att det görs tillgängligt för allmänhetens granskning. Inte för att jag misstror den svenska polisen men mot bakgrund av den så-kallade Palmeutredningens agerande anser jag att en bedömning av det avhemligade SÄPO-materialet bör göras av en kommission bestående av dokumenterat erfarna och oförvitliga mordutredare, forensiker och eandra experter på mord på statschefer som inte är av svensk nationalitet eller har kopplingar till Sverige och svenska myndigheter. Det har Sverige råd med, i synnerhet mot bakgrund av vad mörkläggningen av PM hittills har kostat svenska skattebetalare.

Jag vet inte vad handlingarna säger men enligt dem som tagit del av dem mördades Palme av KGB. Vi får väl se. Tiden får utvisa.
Citera
2020-07-18, 12:38
Medlem
Citat:

Jag anser att kuppförsvarsövningen kan vara relevant. Utgår från att Palme vet om den. Kan det vara så att han fått instruktioner om vilken väg han ska välja hem? I så fall är det inget konstigt att han rör sig mot WT-observationerna och de vet att han kommer. De behöver inte fundera över hans väg hem för de vet redan om den...
Citera
2020-07-18, 12:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Det sistnämnda förstår jag inte. De gick ju till tunnelbanan i GS och det såg gruppen.

OP kan ju ha ändrat sig på vägen. Måste övervakas hela vägen.

Filmen börjar 21.15.

WT-man 21.20 vid Grand.

WT-vimlet på Tunnelgatans västra sida före typ 23 är väl i stort ointressant. Det måste ju ha varit några som spanade på nåt annat.

Men mannen som spanade norrut utan synlig WT ca 23.17 kanske mer intressant. Och Prims WT-man. Dvs få på rätt tider o platser.

Iakttagelser i gamla stan från ca 19.30, innebär att spanare börjar spana på Palme efter han kommit hem, högst sannolikt spanar de på något annat.

WT män finns på t-banestationen innan Palme kommer dit.

WT män finns vid mordplatsen redan 20.00. De är före Palme på platser där man inte vet att Palme kommer vara.
Citera
2020-07-18, 12:42
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Jag anser att kuppförsvarsövningen kan vara relevant. Utgår från att Palme vet om den. Kan det vara så att han fått instruktioner om vilken väg han ska välja hem? I så fall är det inget konstigt att han rör sig mot WT-observationerna och de vet att han kommer. De behöver inte fundera över hans väg hem för de vet redan om den...

Det är inget realistiskt scenario.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in