2020-07-17, 22:17
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Men fortfarande, kan du se ett MÖNSTER?

Mönstret av att M+Kd hoppar fram och tillbaks mellan lite invandringskritik och sedan att de röstar fram mer invandring, javisst.
2020-07-17, 22:18
Medlem
johannespauluss avatar
Citat:
Och MP och L är på väg ut från riksdagen.

M och KD är mer invandringskritiska än på årtionden.

SD har vuxit varje val.

Kan du se ett mönster?

Det är en sak att vara i opposition och snacka, en annan att förändra i det byråkratiska Sverige.

Att Sverige kommer sänka invandring till samma nivåer som övriga EU är nog rimligt, något annat har jag svårt att se.

Att tro att vi kommer ha en minimal invandring i närtid som skulle påverka bostadspriserna är naivt.
2020-07-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Mönstret av att M+Kd hoppar fram och tillbaks mellan lite invandringskritik och sedan att de röstar fram mer invandring, javisst.

Du kan alltså ej se mönster, indikerar på lågt IQ - vilket jag misstänkte.
2020-07-17, 22:23
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Du har lite fel där, jag klarade mensas IQ-test. Ett mönster till som jag ser är att sossarna regerar även när vänstern är i minoritet. Detta eftersom "högern" i två val i rad har röstat på Löfven som statsminister.
2020-07-18, 08:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag tror att du hallucinerar, jag kollade igenom en hel del inlägg från din valda tidsperiod och hittade inte ett ett inlägg från någon som skrev att det måste gå upp. Däremot en del som var säkra på att det var en bubbla. Det är för övrigt så det ser ut vilken tidsperiod man än kollar på.

Det här är några typiska inlägg som exempel från 2016 men de skulle kunnat vara från vilket år som helst sedan 2010 då tråden startade:

Det är en bubbla, skillnaden är att nu är hela aktiemarknaden globalt en bubbla, det vräks ut tiotusentals miljarder och mer är påväg.
En av huvudorsakerna till den spurt priserna gjorde sista åren före 2017 var att svenska RB pumpade ut hundratals miljarder i stimulanser. Det gör man återigen, jag var naiv och trodde inte att man skulle fortsätta att pumpa ballongen ytterligare, inte bara här utan runt om i världen. Men det gör man.
Inflationen verkar man ha slutat att räkna och på så vis låtsas man att den inte finns.
Vi får se hur länge det håller, men pengar är gratis för tillfället så det är bara att låna upp.
2020-07-18, 08:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannespaulus
Det är en sak att vara i opposition och snacka, en annan att förändra i det byråkratiska Sverige.

Att Sverige kommer sänka invandring till samma nivåer som övriga EU är nog rimligt, något annat har jag svårt att se.

Att tro att vi kommer ha en minimal invandring i närtid som skulle påverka bostadspriserna är naivt.
Det är billiga pengar som är drivande inte invandring.
Du kan ha en tämligen ordinär inkomst och med tidigare gjorda bostadsvinster köpa för 7-8 miljoner.
Ruschen gällande fritidshus när Corona slog till indikerar samma sak, en miljon ytterligare i lån är som att köpa en ny cykel på 80 talet. En baggis!
2020-07-18, 09:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Räkna från 1995 till 2017.

Återkom.

Du skrev senaste decennierna. Då tog jag de 3 senaste. Vad är problemet med det?
Stämmer inte ditt påstående om man tar de 3 senaste decennierna.

Har du någon förklaring till att den fantastiska förtjänsten är 0. (Iaf efter att man sålt).

Hur kan det vara en bubbla om förtjänsten är 0?
2020-07-18, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Du skrev senaste decennierna. Då tog jag de 3 senaste. Vad är problemet med det?
Stämmer inte ditt påstående om man tar de 3 senaste decennierna.

Har du någon förklaring till att den fantastiska förtjänsten är 0. (Iaf efter att man sålt).

Hur kan det vara en bubbla om förtjänsten är 0?

Ah, vad gulligt, du inser att du har fel när du använder 1995-2017.
2020-07-18, 10:02
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tänka sig. Då kan vi räkna efter.

Och för det har vi fastighetsprisindex från SCB. Från 1990 till 2019 ökade det i snitt per år 4.6%.
Det skall man betala skatt på. Skattesatsen har varierat lite under tiden. Men säg 30%. Då har man kvar 3.25%.

Sedan har vi haft inflation. Den har i snitt varit 1.6% per år.

Kvar har vi då 1.65% som då är vår fantastiska reala vinst.

Men hur mycket har man fått lägga på att renovera, underhålla och modernisera bostaden för att den skall följa med prisutvecklingen?

Är inte det minst 1.65%.

Så den fantastiska vinsten är alltså 0.

Ni som pratar om de fantastiska vinsterna hur har ni då räknat? För ni kommer uppenbarligen till ett annat resultat.

Vad är det för skatt på 30 % som du betalar årligen?

Kan det i statistiken tänkas finnas några regionala skillnader? Mitt föräldrahem i glesbygd som byggdes 1960 har inte stigit ett skit på sextio år.
2020-07-18, 10:10
Medlem
mannheimer83s avatar
Citat:
Men fortfarande, kan du se ett MÖNSTER?

Citat:

Citat:

Citat:
Du har lite fel där, jag klarade mensas IQ-test. Ett mönster till som jag ser är att sossarna regerar även när vänstern är i minoritet. Detta eftersom "högern" i två val i rad har röstat på Löfven som statsminister.
Vilka mansbebisar ni är hahaha. Ni påstår alltså att ni besitter intellekt ens värt att nämna samtidigt som ni på fullaste allvar sitter här och bråkar över internet om vem som har rätt. På riktigt?
Skärp till er för helvete och håll er till ämnet.

OnT: Enda stället där det finns en bubbla är i mäklarnas champagneglas. Villor(Gbg, Malmö, Sthlm) upp +7% senaste 12 månaderna. Unga söker sig centralt i städerna, där finns inga villor. Resultatet blir såklart att priser på Lgh hålls i schack. Perfekt +3%!
Masspsykosen är total och strax ser vi en standard á +100 åriga lån. Detta kommer aldrig ta stopp. Finns bara en väg, och det är upp. Bara att gratulera alla mäklare. Sociala medier inkl. influencers gjorde det möjligt!
2020-07-18, 10:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Vad är det för skatt på 30 % som du betalar årligen?
Det gör man inte. Lika lite som att det stiger exakt lika mycket varje år, eller att inflationen är exakt lite mycket varje år.
Jag har helt enkelt smetat ut allt per år. Borde gå att förstå.
Och när man säljer så betalar man skatt på den nominella prisökningen som varit under innehavstiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Kan det i statistiken tänkas finnas några regionala skillnader? Mitt föräldrahem i glesbygd som byggdes 1960 har inte stigit ett skit på sextio år.
Det finns regionala skillnader.
Vissa bostäder stiger inte så mycket. Andra stiger desto mer då de råkar befinna sig på attraktiva adresser.
Jag tog kolumnen för hela landet. Vilket jag menar är den rätta givet rubriken på tråden.
2020-07-18, 10:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ah, vad gulligt, du inser att du har fel när du använder 1995-2017.
Jag gjorde som du skrev. Räknade på de senaste årtiondena.

Jag ser inte att du har någon kommentar till resultatet.

Öht ser jag inte att du har någon substans i dina inlägg.

Är det som jag har räknat fram att förtjänsten är 0.
Tvärtemot det du yrade om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in