Citat:
Olika människors olika värderingar leder till att olika ideologier tar form
Alla människor har värderingar. Det finns sådant som vi tycker om och sådant som vi inte tycker om, sådant som vi tycker är bra och sådant som vi tycker är dåligt. Värderingarna kan vara väldigt olika för olika människor. Värderingar är aldrig rätt eller fel. Dom är värderingar. Dom beror lite på hur vi är som människor, från födseln, men mest på hur vi formats som människor, genom uppfostran och utbildning.
Mina värderingar och hur dom format en övertygelse om hur vi ska möta klimatförändringen
Jag har fått förmågan att känna empati. Jag tror att det är resultatet både av genetiska förutsättningar, fostran och utbildning. Det har bidragit till att humanism, i vid bemärkelse, har en särställning i min värdegrund. Jag vill inte att människor ska skadas eller lida. Samtidigt så utgör inte människan centrum i min kosmologiska världsbild. Vi blir allt mer ofta påminda om att människan, i en rad avseenden, utgör det stora hotet mot att Jorden kan vara en planet där det finns utrymme och miljö för ett mångfaldigt och bra liv under lång tid framåt. För människor, för djur och för växter.
Fakta
Till skillnad från värderingar är fakta absoluta. Vad vi tror är fakta kan ibland visa sig vara fel. Einstein upptäckte t.ex. brister (snarare än fel) i klassisk mekanik. Sällan eller nästan aldrig upptäcks fel eller brister i grundläggande matematik eller grundläggande fysik. Det är sådana geundläggande kunskaper som utgör basen för vad vi vet om hur växthusgaser förändrar klimatet och vilka konsekvenser klimatförändringen får för livet på Jorden.
Vi måste snabbt minska all användning av och förbränning av fossila bränslen
Ungefär 4,2 miljoner människor dör varje år av dålig utomhusluft, enligt WHO. CO₂-halten har ökat från ca 285 ppm före industrialismens intåg till ca 415 ppm just nu. Den globala medeltemperaturen har som en följd av utsläpp av växthusgaser ökat med ca 1°C, hittills. Dom närmaste 80-100 åren kommer den globala medeltemperaturen troligen att öka med ca 2°C till, dvs ca 3°C över den förindustriella globala medeltemperaturen. Kanske mer? När det blir så varmt kommer det inte längre att gå att odla råvaror till livsmedel och foder som vi behöver för att producera mat, på stora delar av det som nu är odlingsbara arealer. När det blir så varmt kommer stora delar av isen på Grönland och även delar av isen på Antarktis att smälta. Baserat från erfarenhet från när det tidigare varit så varmt på Jorden kan vi uppskatta att havets nivå då kommer att stiga med ca 15-25 meter.
Om det blir så eller inte beror i hög grad på hur vi, mänskligheten, lyckas göra oss oberoende av fossil energi och i stället gå över till att bara använda förnybar energi. Ungefär 15-20% av den energi som används av människor på Jorden nu är förnybar. Ungefär 80-85% kommer från fossila bränslen.
"Den andra sidan"
Nu har jag berättat om min syn på tillvaron, dvs. det som är relevant här. Dom faktaförnekare, vetenskapsförnekare, klimatförnekare eller vad dom nu bör kallas som jag träffat på har nästan alla funnits här på Flashback. Kanske har jag stött på någon enstaka, IRL. Om jag ska samla ihop dom egenskaper hos dessa som jag konfronterats med så ser en sådan samling av egenskaper ut ungefär så här.
– Oförmögna till empatiska känslor.
– Fostrade till att ha en föraktfull syn på andra människor.
– Den enda kända metoden för problemlösning är aggression och våld.
– Låg kunskapsnivå när det gäller grundläggande matematik och fysik.
– Ännu lägre kunskapsnivå när det gäller termodynamik.
– Närmast obefintlig kunskap när det gäller väder och klimat och hur dessa relaterar till varandra.
– Genuint förnekande av vetenskap och vetenskaplig metodik, om dess resultat inte passar den egna ideologin.
– Genuint förnekande av fakta, då dessa inte passar den egna ideologin.
Sammantaget ligger en hel del av dessa egenskaper nära eller inom sådant som passar in någonstans i ICD-10 eller DSM-5. Kanske finns här ett stort vårdbehov? Kanske är det bara några få individer på Flashback som behöver hjälp?
Om samlingen av egenskaper ovan är fel, så kan du väl upplysa mig? Berätta om en faktaförnekares/vetenskapsförnekares ideologi. Om det finns en sådan. Berätta gärna också hur en sådan ideologi tagit form.
Jag är självfallet öppen för alternativet att alla vetenskapsförnekare här ingår i en svans av individer som inte utrustats med förmågan att tänka själva och i stället slaviskt följer varje vink från Lawson, GWPF och Heartland, utan att tänka eller ifrågasätta. Troligen också medvetna om att organisationer som GWPF och Heartland finansieras av fossilindustrin för att öka dess försäljning. Utan att på något sätt ta hänsyn till hur denna industris produkter på kort och lång sikt skadar människor och miljö. Nu, men framförallt för kommande generationer, som berövas sin rätt till ett drägligt liv på Jorden.
–
Men om man klagar på bidrag till forskning, så borde man rimligen klaga på fossilindustrins enorma vinster som nu har pågått länge.