2020-07-17, 22:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jag var väl otydlig. Mindre än 5% av de som testades förra veckan var positiva.

När det var som värst var det nästan 20%.

Okej, men det där beror ju egentligen mer på hur och vilka man testar. Nu testar man ju bredare och då är det naturligt att siffran faller. En ingen vågad gissning är ju att de som aktivt söker sig till ett test också misstänker att de bär, eller har burit på något. Då blir urvalet skevt om syftet är att ta reda på aktuell smittspridning.

Det intressanta hade varit att få en uppfattning om smittspridningen och då måste urvalet vara av typen OSU (obundet slumpmässigt urval). Ungefär som man gör en opinionsundersökning. Man gör ett urval på några tusen invånare i exempelvis Stockholm. Man erbjudet 1000:- i ersättning om de lämnar ett blodprov (behövs någon form av morot för att undvika bortfall).

På så vis skulle man få ett aktuellt och ganska statistiskt korrekt underlag. Har FHM gjort något sådant i närtid?
Citera
2020-07-17, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I början sa idioterna att det inte kommer dö några alls och att Sverige kommer klara sig bäst.
Nu har det gått månader och dom håller på på samma sätt.
Jag undrar också varför idioterna försvarar detta. Jag tror för en del handlar det om psykiskt sjukdom om man ska vara ärlig.

Vi verkar minnas olika. Jag har för mig att idioterna sa att det skulle dö 80 000 till maj?

Jag är väldigt säker på att det var vad de flesta i denna tråden trodde. Eller du kanske refererar till några andra som "idioterna"?
Citera
2020-07-17, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja ja, isolera sig då.

Bör rekommendationen vara att alla över 59 ska isolera sig?

Har inte pratat om isolering utan distansering.

Ålderskriteriet utgår främst från vilken dödlighet vi har haft i olika ålderskategorier.

Sen har man säkerligen medvetet valt att inte sätta åldern lägre än pensionsåldern.

Hälsostatus är givetvis en anna faktor som kan väga lika tungt som ålder.
Citera
2020-07-17, 22:26
Medlem
Citat:
Du jobbar hårt med att sänka din trovärdighet genom tramsinlägg som vanligt ser jag.

Nej, du blandar ihop FHM:s siffror med Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik.

Givetvis är det ingen enkel sak att fastställa dödsorsak i alla lägen.

Därav att man även tittar på överdödlighet.

Du hävdade att eftersläpningen var för att man går igenom detta. Det är helt jävla fel.
En person nära mig dog MED covid för någon månad sedan. Jag kan intyga att detta inte var vad som tog kol på personen. När nu personen testat positivt för covid inom 30 dagar före döden, så kommer den aldrig försvinna ur statistiken för coviddöda. Detta är verkligheten oavsett vad du tror.
En anhörig har varit på läkare osv angående att de inte vill ha det i dödsattesten, med det går inte ändra i efterhand..

Sen om någon annan myndighet sammanställer på annat sätt, så är det en helt annan sak.
Men det har inget med eftersläpningen att göra..
Citera
2020-07-17, 22:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Har du provat läsa artiklarna du länkar eller orkade du bara med rubriken?

Ja, det står så här:

"Anders Tegnell anser att munskydd inte passar in i den svenska coronastrategin."

Menar du att han är felciterad?
Citera
2020-07-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vi verkar minnas olika. Jag har för mig att idioterna sa att det skulle dö 80 000 till maj?

Jag är väldigt säker på att det var vad de flesta i denna tråden trodde. Eller du kanske refererar till några andra som "idioterna"?
De som trodde på så höga tal gör inte det idag,
idioterna som tidigt trodde på flockimmunitet och tror att Sverige är bäst gör det än idag.
Citera
2020-07-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Då kanske det kan glädja dig att det är gruppen ”massinvandrade” som står för den stora överdödligheten.
Nej, jag blir inte glad när folk dör. Alla som invandrat till Sverige är inte kriminella. Tyvärr är en del som har kommit vidriga människor som begår hemska brott.
Citera
Avslutad
Citat:
Har inte pratat om isolering utan distansering.

Ålderskriteriet utgår främst från vilken dödlighet vi har haft i olika ålderskategorier.

Sen har man säkerligen medvetet valt att inte sätta åldern lägre än pensionsåldern.

Hälsostatus är givetvis en anna faktor som kan väga lika tungt som ålder.
Fast vad hade medelåldern på IVA att göra med att det var 70-plussare som inte skulle träffa barnbarnen?
Citera
Medlem
Testonios avatar
Stefan Sauk levererar:

Har länkats här tidigare tror jag men är lätt värd att upprepas.

https://www.youtube.com/watch?v=2m7h9z27QbE
Citera
2020-07-17, 22:29
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vad är egentligen livets slut? Palliativ vård är bara ett fint ord för att inte göra något mer medicinskt för de fattiga eller maktlösa svenskarna.

Vet du vad palliativ vård är? Döden är inte speciell trevlig; har man tur så är man så pass borta att man bara somnar in. När jag blir gammal och döende så önskar jag innerligt att jag får exakt just den vården.
Du kan liksom inte göra vilka medicinska ingrepp och åtgärder som helst på gamla, svårt sjuka människor. Tyvärr.
Citera
2020-07-17, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stato
Nej, jag blir inte glad när folk dör. Alla som invandrat till Sverige är inte kriminella. Tyvärr är en del som har kommit vidriga människor som begår hemska brott.
Jag sa inte att du blir glad över att folk dör, jag sa att det kanske kunde glädja dig att det var just i den gruppen som du inte verkar tycka om som den största överdödligheten finns. Inte hos den inhemska befolkningen.
Citera
2020-07-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Ja att du har förtroende för brunskjortan var rätt lätt o räkna ut....

Sverige är det land som skött pandemi allra bäst förutom att det kom in bland äldre o sköra och detta hade skett även med en total avstängning...
Sen är det så att Sverige har valt räkna alla dödsfall som C19 ovadsett personerna avlidit av, många har alltså dött av sina underliggande sjukdomar men haft C19
Detta gör att vi får ett högt dödsantal
Förstår du själv vad du skriver? Om vi hade stängt ner hade inte vi haft så många döda. Skött bäst? Resten av världen hade fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in