2020-07-20, 15:16
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hoppas? Nej, jag hoppas förstås att inte en käft mer ska vara sig insjukna eller avlida i Covid 19, men jag ser inte hur det skulle kunna hända. Speciellt inte då man inte vidtar några åtgärder. Närmare 800 nya smittade och 20 döda rapporterade idag. Det är inte precis nära noll när man jämför med våra grannländer.

Det dör en massa folk i våra grannländer av andra orsaker.

I Sverige i juli har hittills 146 personer rapporterats avlidna med Kinapest. Låt säga att det dubbleras till månadsslutet så kommer ca 300 utav totalt 7000 döda ha haft Kinaviruset innan eller vid dödstillfället. Fortsätter utvecklingen med en halvering varannan vecka kommer det ligga runt 0 i mitten av augusti.

Orkar inte hålla på och tjafsa mer i denna skräptråd men vi följer upp i mitten av augusti då får vi se hur det har gått.
Citera
2020-07-20, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
När det här har ebbat ut, vad tycker ni att FHM ska rapportera i förutsättningen?
Antal döda per dag i cancer kanske? Det borde bli c:a 60 per dag. Vilken granularitet bör det vara, varje sort för sig eller bara de 3 värsta (och resten under övriga)?
Givetvis måste varje dödsfall i influensa rapporteras.
Eftersom vi numera är hemskt rädda om våra gamla, borde man inte rapportera varje dödsfall pga fallolyckor också? Det är iaf något tusental åldringar som dör av det varje år.
Och vilka länder ska vi jämföra med?

Besattheten av siffror och statistik vid denna viruspandemi är helt och totalt absurd.
Helt plötsligt är alla som lärt sig hur ett stapeldiagram ska tydas fullfjädrade doktorer och epidemiologer.

Man vrider och vänder på dödssiffror, flyger med en terminologi som tidigare vart reserverad för forskare med mångårig erfarenhet och studier i ryggen.

Börja publicera aktuella siffror runt hur många som dör av influensa på aftonblades front-sida. De som då inte skriker lockdown och "Tengele" är hycklare och har blod på sina händer.
Citera
2020-07-20, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja, det lutar nog åt det (tror jag)

Varför då? Sjukt less på att många här i tråden inte verkar förstå konceptet att många äldre som fått Covid-19 och som dör på sina boenden inte bedöms klara av intensivvård. Det är liksom ingenting att hymla om, det är så världen ser ut, hur jävla jobbigt det än är tänka på.
Citera
2020-07-20, 15:21
Medlem
Citat:
När det här har ebbat ut, vad tycker ni att FHM ska rapportera i förutsättningen?
Antal döda per dag i cancer kanske? Det borde bli c:a 60 per dag. Vilken granularitet bör det vara, varje sort för sig eller bara de 3 värsta (och resten under övriga)?
Eftersom vi numera är hemskt rädda om våra gamla, borde man inte rapportera varje dödsfall pga fallolyckor också? Det är iaf något tusental åldringar som dör av det varje år.

Antal förtida dödsfall pga av luftföroreningar är mitt förslag. Det är 7000-8000 per år i Sverige och utgör sannolikt betydligt fler förlorade levnadsår. Presskonferens 2 dagar i veckan minst. Bra jämförelseländer är Serbien, Polen och Indien. De ligger garanterat högre.

Antalet cyniska inlägg på FB kan ju också vara värt att rapportera.
Citera
2020-07-20, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Finska experter? Du får gärna visa den källan igen, den verkade suspekt redan första gången den var på tapeten.

Bland grundskoleelever i Sverige hade man 30 smittade - i Finland 42/100.000.
Bland gymnasieelever i Sverige 150 - i Finland 98/100.000

Överläkaren Hanna Nohinen på finska FHM konstaterar att om man tittar på siffrorna, då måste man även komma ihåg att stängning av skolorna har även andra hälsoeffekter på barnen - inte bara Corona.

https://sverigesradio.se/artikel/7515320
Citera
2020-07-20, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Kolla bakfoten, du har något som fastnat där.
Det tror jag inte .
Citera
2020-07-20, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Varför då? Sjukt less på att många här i tråden inte verkar förstå konceptet att många äldre som fått Covid-19 och som dör på sina boenden inte bedöms klara av intensivvård. Det är liksom ingenting att hymla om, det är så världen ser ut, hur jävla jobbigt det än är tänka på.

Bedöms de inte klara lite syrgas heller? Vi har ju hört tiotals exempel om äldre som legat för döden med morfin på äldreboendet där de anhöriga lyckats kämpa emot mördarna på boendet och tvingat dem att skicka patienten till sjukhus där de sedan överlevt efter lite syrgasbehandling.

Och det är ju så klart bara toppen av isberget. De flesta fallen uppmärksammas inte i media.
Citera
2020-07-20, 15:27
Medlem
AnnaDeas avatar
Happ, detta gör ju att det kommer bli ett extremt mörkertal med tanke på att det läggs på individen nu .

Citat:
Ansvaret för att smittspåra och ringa personer som man kan ha smittat läggs nu över i högre grad på coronasjuka.

– Det är mycket bättre att du och jag gör det själva än att det sitter någon på en smittspårningsenhet och gör det, säger Bitte Bråstad, chefsjurist på Folkhälsomyndigheten, till TT.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/just-nu-nya-coronasiffror-fran-folkhalsomyndigheten-1/
Citera
2020-07-20, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Man har kanske skärpt till rapporteringssystemet, möjligen behöver man inte "rensa register" i den utsträckningen som tidigare veckor. Ja jag försöker förstå den höga siffran +20. Vi får nog fortfarande vänja oss vid cirka +100 i veckan tyvärr och det ser tyvärr ut som om jag får rätt i att vi har 6000 avlidna den 11 augusti enligt mina kalkyler. Men jag återkommer i den frågan på onsdag.
Du behöver kolla dödsdatum om du inte förstår. Den senaste veckan har det rapporterats in 6-7 döda. Övriga är äldre ej inrapporterade som ligger längre bak i tiden. Så enkelt är det faktiskt. Totalsumman blir alltså tyvärr högre men det är väldigt tydligt att det är färre nu än det verkar vara.
Citera
2020-07-20, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Varför skall jag skämmas? Palliativ vård är fortfarande ett fint ord för dödshjälp.

Vet inte om du kanske har offrat en nära anhörig till den så kallade "palliativa" vården och sedan förstått att du kunde ha gjort mer för att rädda din nära anhöriga.
Du vet inte vad du pratar om. Skäms på dig!
Citera
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Alla döda ska rapporteras direkt online så man kan sätta ihop sin egna dashboard för att ta fram staplar och statistik och sen jämföra det med alla andra länder runt om i världen. FHM ska ha en helt egen TV-kanal där de får hålla PK 24/7.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Bland grundskoleelever i Sverige hade man 30 smittade - i Finland 42/100.000.
Bland gymnasieelever i Sverige 150 - i Finland 98/100.000

Överläkaren Hanna Nohinen på finska FHM konstaterar att om man tittar på siffrorna, då måste man även komma ihåg att stängning av skolorna har även andra hälsoeffekter på barnen - inte bara Corona.

https://sverigesradio.se/artikel/7515320

Är det så farligt att gå i skolan i Finland? Risken att bli knivad är väl större än att stryka med av COVID får man väl anta?

Hur många barn har man testat för COVID i Sverige förresten? 35? 43?

Statistik är inget annat än propaganda i vissa fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in