2020-07-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej. Absolut inte

Du jobbar hårt med att sänka din trovärdighet genom tramsinlägg som vanligt ser jag.

Nej, du blandar ihop FHM:s siffror med Socialstyrelsens dödsorsaksstatistik.

Givetvis är det ingen enkel sak att fastställa dödsorsak i alla lägen.

Därav att man även tittar på överdödlighet.
Citera
2020-07-17, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Coquille
Ja men i mycket mindre omfattning än i Sverige. Varför är det så svårt att erkänna att Sverige har misslyckats med att bekämpa den här pandemin? Vad är det som gör att ni inte kan inse hur katastrofalt detta har hanterats?

All fakta finns på bordet. Ändå säger ni att Sverige gjort rätt. 5600 döda hittills. Högst dödstal per capita i Europa för ett tag sen. Fler än alla i övriga Norden sammanlagt

Vad är det som inte går in? Varför fortsätter ni försvara detta? Jag fattar inte.
Frågan gällde att det är svårt att förhindra att äldre människor dör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tycker denna statistik säger mer

Döda i covid-19:
Finland 329
Norge 253
Danmark 610
Estland 69
Lettland 31
Polen 1594
Litauen 79
Sverige 5619

Det är väl bara idioter som kan försvara Sverige när det ser ut som det gör eller?
I början sa idioterna att det inte kommer dö några alls och att Sverige kommer klara sig bäst.
Nu har det gått månader och dom håller på på samma sätt.
Jag undrar också varför idioterna försvarar detta. Jag tror för en del handlar det om psykiskt sjukdom om man ska vara ärlig.
Senast redigerad av TonyDR 2020-07-17 kl. 22:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vilken tur att man justerar detta i efterhand då!

Det är därför vi har en eftersläpning på runt 10 dagar för den officiella statistiken vad gäller avlidna i COVID.

ÄNTLIGEN någon som är insatt och vet varför vi har eftersläpning. Detta har jag undrat över länge.

Tre enkla frågor som jag framförallt vill ha svar på. Hoppas du som har koll orkar svara.

1. VEM rapporterar? Alltså från sjukhus, äldreboende eller om nån dör i hemmet vem rapporterar in dödsfall?

2. HUR rapporteras det? Är det direkt in i ett och samma system som FHM direkt kan läsa av eller är det via mellanchefer, avdelningar och olika datasystem?

3. HUR fastställer man dödsorsak? En person som dör i hemmet exempelvis, rapporteras den som död när den hittas eller efter att man fastställt dödsorsak och -datum?

Tack för svar!
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nix, det har han inte sagt din mytoman.

Du använder citattecken felaktigt för övrigt.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jojow6/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi

Är det Aftonbladet som är mytomanen?

Eller kanske Sydsvenskan?

https://www.sydsvenskan.se/2020-06-05/who-andrar-sig-angaende-munskydd

Eller kanske alla andra mediakällor där han citerats?
Citera
2020-07-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Menar du att 5% bär på Coronaviruset? Det tycker jag låter högt.

Jag var väl otydlig. Mindre än 5% av de som testades förra veckan var positiva.

När det var som värst var det nästan 20%.
Citera
2020-07-17, 22:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Social distansering gäller alla åldrar, hur har du lyckats undgå den informationen?

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
ALLA skall ju för fan distansera sig! De över 70 skall vara extra försiktiga. Har folk fortfarande inte fattat detta nu efter snart 6 månader..
Ja ja, isolera sig då.

Bör rekommendationen vara att alla över 59 ska isolera sig?
Citera
2020-07-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tom Britton är ju igång igen o pratar om flockimmunitet i Stockholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stockholm-kan-narma-sig-flockimmunitet

Idag 133 positiva i Stockholm o 34 positiva i Skåne. Även justerat för befolkningen så är det dubbelt så många positiva idag i Stockholm som Skåne.

Om nu Britton o FHM har rätt så borde väl det smittas färre per capita i Stockholm än Skåne?

Skåne har ju ca 1/4 totalt positiva under hela pandemin som Stockholm så Stockholm borde väl ligga mycket lägre nu med 40 procent av de 50 som behövs enl Britton?

Nej om det finns 10000 smittade i en stad med 40% immunitet så kommer de smitta fler än i en stad där det finns 10 smittade med 10% immunitet. Mycket grundläggande matematik (siffrorna är dragna ur röven, men cill bara exemplifiera).

För övrigt tycker jag Britton är en tönt och jag skiter i hans gissningar, men vill bara förklara för dig då du inte verkar vara så bra på logiskt tänkande.
Citera
2020-07-17, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jojow6/tegnell-munskydd-passar-inte-i-coronastrategi

Är det Aftonbladet som är mytomanen?

Eller kanske Sydsvenskan?

https://www.sydsvenskan.se/2020-06-05/who-andrar-sig-angaende-munskydd

Eller kanske alla andra mediakällor där han citerats?

Har du provat läsa artiklarna du länkar eller orkade du bara med rubriken?
Citera
2020-07-17, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
4 olika coronavirus som cirkulerar. ( Finns ju förstås andra typer... )

Dessa kan man återinfekteras med efter ett år ca. Så om nu covid19 fungerar som andra coronavirus så borde man kunna bli smittad efter ett år igen.

Common human coronaviruses
229E (alpha coronavirus)
NL63 (alpha coronavirus)
OC43 (beta coronavirus)
HKU1 (beta coronavirus)

Researchers found it was "not uncommon" for people with run-of-the-mill coronaviruses (not the one that causes COVID-19) to have a repeat infection within a year. Of 86 New York City residents infected with those coronaviruses, 12 tested positive for the same bug again.

A big caveat is, the study looked only at the four coronaviruses that are endemic in humans -- the kind that cause nothing worse than cold symptoms.

https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=231127
Småbarn blir förkylda 6-8 gånger per år. Vuxna 1-2 gånger.
Citera
2020-07-17, 22:24
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Först rådde total tystnad. Sen blev det känt vilka grupper som drabbades hårdast.

Det var häpnadsväckande att få ta del av den info i Sverige - men det slutade med att Habane Hassan, ordförande i Somaliska riksförbundet i Sverige, började skrika om diskriminering och att man "anklagade" somalier.

Efter det har det varit total tystnad igen. Ingen vill få rasiststämpeln tatuerad på pannan - trots att det var somaliska läkare som slog larm och offentliggjorde infot från första början. Annars skulle varken Tegnell eller någon annan svensk våga göra det.
Tegnell lyfter ju detta i sitt sommarprat .Att samhällspridningen startade bland utrikesfödda med mycket internationellt resande .
Senast redigerad av Flugpappa 2020-07-17 kl. 22:26.
Citera
2020-07-17, 22:25
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Inte vet jag.

Jag säger bara att möjligheten finns.

Finns många sjukdomar som är asymptomatiska.
Tills man vaknar en morgon och upptäcker en knöl som inte fanns där dagen innan.

Eller som är det mest troliga i detta fall att man vaknar och halva ansiktet hänger för proppen i benet som du inte hade en aning om har vandrat upp till hjärnan.

Upp till 6% av covidpatienter på vanlig vårdavdelning utvecklar tromboser.
Upp till 60% på intensivvårdsavdelningarna.

Just sayin'

Men resonerar man så kan vi lika gärna bara konstatera att det är livsfarligt att leva. Man kan dö av allt när som helst. Jag föredrar att leva i det som är just nu. Skulle det mot all förmodan visa sig att covid ligger latent i min kropp tills den slutligen tar livet av mig, då får det väl vara så. Förstår inte syftet om det inte är för att skrämma upp folk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in