Citat:
Ursprungligen postat av
Ok-perfekt
Jag tror att jaktmoralen är teknikfientlig och bakåtsträvande.
Låt säga att man kan garantera träff varje gång och att det är rätt djur varje gång, med modern teknik. Då finns det ändå en ovilja hos jägare för att "man vill ge djuret en chans". Varför? Det är ju meningslöst att hålla tillbaka teknikanvändningen om det leder till mer osäker avlivning. Man har liksom
ett jobb; Kontrollera viltet. Inte; Lek med viltet.
Varför detta fokus på att se jakt som en sport? Det är något skumt med det som anledning att jaga.
Här tror jag dock att du har fel. Det finns så klart gubbar som tänker så men majoriteten gör inte det. Tekniken och utvecklingen har verkligen gått framåt med rasande fart! Det är toppmoderna kikarsikten, pejlrar, viltkameror, utrustning och ammunition. Du kan inte ens jämföra hur det såg ut för bara 15år sedan.
Jag minns de första pejlarna som var stor antenner som pep olika högt om man var i närheten av hunden. Idag 15år senare har jag en app i mobilen som ger rätt position, karta, avstånd, hastighet och till med skallet ringer upp så jag kan lyssna vad det är för djur.
Min kikare förr var en fast fyra som så fort det blev lite skumt eller hållet blev omöjligt att skjuta. Min kikare idag har reglerbar förstoring, belysning och avståndsmätare. Har även en mörkerkikare att fästa på.
Jag har viltkameror som gör det möjligt för mig att följa min marks djurliv från vardagsrummet. Det bara plingar till på sms eller mejl så får jag direkt syn på vad som rört sig där.
Automatiska foderspridare och rörelsedetektorer vid åtlarna.
Så här ser det ut för många jägare idag, vissa mer och vissa mindre.