2004-10-22, 17:38
Medlem
InkoPinkos avatar
Den numera låste tråden om den björndödade jägaren gled mer och mer in på folks åsikter om jakt i allmänhet.
Jag tyckte att den utvecklades intressant, så jag hoppas att diskussionen fortsätter i den här tråden.

Det som förundrar mig är att så många verkar ogilla att jägare är ute i skogen och dödar vilda djur. Jag får intrycket att de i den föregående tråden som opponerade sig mot jakt inte direkt var några militanta veganer, utan mer "vanligt folk" som inte gillade jakt.

Varför är det så?
Om man nu ändå äter kött, är det då inte bara bra att köttet kommer från ett djur som levt i det fria, istället för från ett djur som fötts upp enbart för slakt?
En del verkar tycka att det är fegt att döda djur som inte kan försvara sig, men det kan ju inte de uppfödda slaktdjuren göra heller. Vad är det för skillnad?

Man jagar ju även djur som inte senare äts upp, men jag jagar för att det är spännande och roligt. Om man sedan kan äta köttet känns det naturligtvis mycket roligare!

Det verkar även grassera en hel del fördomar om jägare, att vi skulle vara lata, sjukskrivna, använda våra vapen i svartsjukedramor mm.

Jag vet ju att det finns flera jägare här på forumet, det vore kul om det blev en konstruktiv debatt i den här tråden!
Citera
2004-10-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Om man nu ändå äter kött, är det då inte bara bra att köttet kommer från ett djur som levt i det fria, istället för från ett djur som fötts upp enbart för slakt?
Ja jag förklarar gärna varför jag tycker som jag gör.

Människan har tagit steget bort från att vara en del av den naturliga balansen så enda chansen att utöva jakt är att utrota rovdjuren så att man "måste hålla efter" det jaktbara viltet.

Jag vill hellre ha en natur opåverkad av människan. Den köttätande människan får hållas i sitt egenhändigt skapade ekologiska system och föda upp det kött hon behöver. Då får naturen leva parallellt, och i så hög grad som möjligt opåverkad, i sitt system.
Citera
2004-10-22, 17:57
Bannlyst
Jag ägnar mig mest åt småviltsjakt och kommer från en familj där jakten är en naturlig del av livet. I släkten har vi sådana som inte har intresset av att jaga men ändå är intresserade att höra jakthistorier om maten som står på bordet vid till exempel söndagsmiddagar. Dom gillar inte vapen men förstår att det snarare är människan bakom som står för det sunda/osunda där vapen är inblandade. Dom har alltså inga invändningar mot själva jakten.
Första gången jag hörde någon kommentera att det skulle vara fel på något vis, var för några år sedan i samband med en firmafest. En yngre tjej som själv inte kom från jägarsläkte och hela sitt liv bott i innerstan med en familj som helt bestod av "halvveggos". Argumenten hon framförde var att det dels var stressfullt och plågsamt för djuren. Att det fanns så många bra alternativ till både kött och den spänning jakten utgjorde..
Hon vägrade lyssna på att det knappast kan vara plågsamt med en välutbildad skytt och att dess till 99% har väldigt sunda åsikter om jakt, att det inte handlar om att döda för nöjes skull. Att människan för sin överlevnad alltid har jagat.
Då började hon istället mena att det fanns överflöd av kött i ladugårdar och att vi skulle kunna försörja oss på djurhållning.. Skyddsjakt ville hon inte ens kommentera.

Saken är alltså den att det helt enkelt inte går att diskutera med någon som inte lyssnar och inte vill se att det faktiskt även går ut på att vårda naturen.
Efter denna tjej har jag stött på några till och de har i princip samma bakgrund och samma enfaldiga inställning. Inte minst de personer som för en tid sedan visade upp sig i en dokumentär i SVT där dom enligt sitt sätt "störde" jakten.. Deras argument var också naiva och fullständigt vettlösa. Ett under att jägarna dom inte förstörde jakten för sköt dom på fläcken..

Till 100% så kommer någon sådan att dyka upp i denna tråd och köra samma taskiga argument. Jag väntar med spänning på att bli överbevisad

Edit: Jo där kom det
Citera
2004-10-22, 18:33
Medlem
Aardwolfs avatar
Ja det är lustigt att så fort det kommer in på rovdjur mot människa så går jakten igång. Visst fyllet jägarna en funktion i samhället. Och det är tur att dom finns för det hade varit ett rent helvete annars i vissa områden med rådjur och annat klövvilt. Det jag vänder mig emot lite när det kommer till vissa delar av jägarkåren är deras maniska fientlighet emot vargen.

Men enligt mitt synsätt så gör den övervägande delen av jägarna ett bra jobb.
Citera
2004-10-22, 18:38
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan

Människan har tagit steget bort från att vara en del av den naturliga balansen så enda chansen att utöva jakt är att utrota rovdjuren så att man "måste hålla efter" det jaktbara viltet.

Jag vill hellre ha en natur opåverkad av människan. Den köttätande människan får hållas i sitt egenhändigt skapade ekologiska system och föda upp det kött hon behöver. Då får naturen leva parallellt, och i så hög grad som möjligt opåverkad, i sitt system.

Tycker mig minnas att du skröt om i en anna tråd att du studerade på universitet. Bara en fråga. Är ni rent jävla isolerade där?

Hellre äter jag kött som kommer ifrån naturen utan en massa antibiotika och annat skit i. Men det är ju klart det är inte första gången du visar din syn på djur. Enligt ditt synsätt så är det bättre att djuren lever instängda i lagård eller en hönsfarm än lever i skogarna.

Nu är det inte sagt att allt kött kommer ifrån skogarna men det är fan så mycket bättre än ko och gris.

Viltkött är ett komplement till den övriga födan som vi äter.
Citera
2004-10-22, 19:11
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:

Hur gärna du än vill så kommer vi aldrig få en natur opåverkad av människan. Face it.

Sen förstår jag inte varför det skulle vara bättre att rovdjuren dödar tex. rådjur än att människorna gör det. Slutresultater blir ju ändå detsamma, och jag vågar nog påstå att det generellt sett är behagligare för djuren att möta döden i form av en kula än att bli jagad och ihjälbiten av ett rovdjur.

Jag är absolut ingen rovdjurshatare, och jag tycker det är synd att rovdjursmotståndarna är så högljudda!

Samtidigt förstår jag motståndet hos folk som bor i rovdjurstäta områden. Deras dagliga liv påverkas ju av att politiker långt borta bestämt att björn och varg skall finnas runt husknuten.
Citera
2004-10-22, 20:08
Medlem
Jag har absolut inget emot jakt och jägare. Min farsa är jägare och jag har följt med han på jakt efter rådjur, älg, hare och så.

folk kommer säkert påpeka att jag var delaktig emot plågning av katt i en tråd men isåfall har ni missuppfattat hela grejen. Jag blir jävligt sné när folk mördar och lemlästar sällskapsdjur och liknande för att lägga ut bilder på nätet eller för att underhålla sig själv. Sånna tycker jag ska ha ett rejält straff.

Jakt därimot är sällan djurplågeri. Oftast är första skottet dödande och om det nu inte skulle vara det eftersöker man djuret och försöker döda det så snabbt som möjligt för att det inte ska hinna lida så mycket.
Men det verkar inte många veta om. Jag skulle kunna tänka mej att många storstadsbor är djurrättsaktivister, militanta veganer osv. för att de inte vet ETT SKIT om djur, natur och jakt. Det är bara synd om djuren och "att man inte ska skjuta oskyldiga djur" i deras ögon.
Det finns självklart undantag!

Jag såg en dokumentär på TV en gång. det var om en jägare på älgjakt, efter honom följde två militanta veganer som skrammlade och skrek för att hålla älgarna borta. jägarna var rätt förbannad.
Jag blev också rätt sur när jag såg att de rev torn och sånt bara för att protestera mot jakten....

Rovdjur tar djur som exempelvisrådjur för att äta. Människan är också ett djur fast vi har mera utvecklad hjärna osv. Varför får inte vi döda djur för mat för vissa?

Då är det ju klart mer synd om höns i skitrånga burar, grisar inpackade i en lastbil hela dagarna.
Citera
2004-10-22, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aardwolf
Tycker mig minnas att du skröt om i en anna tråd att du studerade på universitet. Bara en fråga. Är ni rent jävla isolerade där?

Hellre äter jag kött som kommer ifrån naturen utan en massa antibiotika och annat skit i. Men det är ju klart det är inte första gången du visar din syn på djur. Enligt ditt synsätt så är det bättre att djuren lever instängda i lagård eller en hönsfarm än lever i skogarna.

Nu är det inte sagt att allt kött kommer ifrån skogarna men det är fan så mycket bättre än ko och gris.

Viltkött är ett komplement till den övriga födan som vi äter.
Mina universitetsdagar är oändligt avlägsna. Dessutom är jag minst av allt imponerad av nån som pluggar. Kanske du blandar ihop mig med någon?
Citera
2004-10-22, 20:24
Medlem
Citat:
Den numera låste tråden om den björndödade jägaren gled mer och mer in på folks åsikter om jakt i allmänhet.
Jag tyckte att den utvecklades intressant, så jag hoppas att diskussionen fortsätter i den här tråden.

Det som förundrar mig är att så många verkar ogilla att jägare är ute i skogen och dödar vilda djur. Jag får intrycket att de i den föregående tråden som opponerade sig mot jakt inte direkt var några militanta veganer, utan mer "vanligt folk" som inte gillade jakt.

Varför är det så?
En del verkar tycka att det är fegt att döda djur som inte kan försvara sig, men det kan ju inte de uppfödda slaktdjuren göra heller. Vad är det för skillnad?

Man jagar ju även djur som inte senare äts upp, men jag jagar för att det är spännande och roligt. Om man sedan kan äta köttet känns det naturligtvis mycket roligare!

Det verkar även grassera en hel del fördomar om jägare, att vi skulle vara lata, sjukskrivna, använda våra vapen i svartsjukedramor mm.

Jag vet ju att det finns flera jägare här på forumet, det vore kul om det blev en konstruktiv debatt i den här tråden!
Jag missade tyvärr rubriken på tråden, trodde det skulle vara en diskussion. Men som ordet "fördomar" samt inläggen i tråden visar, så var avsikten att samla alla jaktförespråkare i en tråd och häva ur sig.

Bye....

*saknad av ingen*
Citera
2004-10-22, 20:37
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Jag missade tyvärr rubriken på tråden, trodde det skulle vara en diskussion. Men som ordet "fördomar" samt inläggen i tråden visar, så var avsikten att samla alla jaktförespråkare i en tråd och häva ur sig.

Bye....

*saknad av ingen*

Med fördomar menade jag de attribut som sjukskriven, lat, norrlänning mm. som tillskrevs jägare i den låsta tråden.

Jag skapade faktiskt denna tråd för att få lite diskussion. Exempelvis vore det intressant om du svarade på mitt inlägg om varför det är bättre att djur dödas av rovdjur än av jägare.

Om du till äventyrs missat det, så ligger tråden i avdelningen "Jakt, Fiske och Vildmark". Blev du överraskad av att hitta jaktförespråkare här?
Citera
2004-10-22, 20:44
Medlem
Citat:
Med fördomar menade jag de attribut som sjukskriven, lat, norrlänning mm. som tillskrevs jägare i den låsta tråden.

Jag skapade faktiskt denna tråd för att få lite diskussion. Exempelvis vore det intressant om du svarade på mitt inlägg om varför det är bättre att djur dödas av rovdjur än av jägare.

Om du till äventyrs missat det, så ligger tråden i avdelningen "Jakt, Fiske och Vildmark". Blev du överraskad av att hitta jaktförespråkare här?
Det svarade jag ju på. Har du inte läst?

Jag är inte överraskad att hitta jaktförespråkare i forat men jag hade inte fattat att denna tråd passade bäst för jaktförespråkare.
Citera
2004-10-22, 20:48
Bannlyst
Citat:
Det svarade jag ju på. Har du inte läst?

Jag är inte överraskad att hitta jaktförespråkare i forat men jag hade inte fattat att denna tråd passade bäst för jaktförespråkare.
Kickan jag har stor respekt för dina inlägg i andra trådar och vill väldigt gärna att du får mig att tänka om angående mina fördomar. Jag lyssnar gärna tålmodigt på vad du vill säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in