Jag ägnar mig mest åt småviltsjakt och kommer från en familj där jakten är en naturlig del av livet. I släkten har vi sådana som inte har intresset av att jaga men ändå är intresserade att höra jakthistorier om maten som står på bordet vid till exempel söndagsmiddagar. Dom gillar inte vapen men förstår att det snarare är människan bakom som står för det sunda/osunda där vapen är inblandade. Dom har alltså inga invändningar mot själva jakten.
Första gången jag hörde någon kommentera att det skulle vara fel på något vis, var för några år sedan i samband med en firmafest. En yngre tjej som själv inte kom från jägarsläkte och hela sitt liv bott i innerstan med en familj som helt bestod av "halvveggos". Argumenten hon framförde var att det dels var stressfullt och plågsamt för djuren. Att det fanns så många bra alternativ till både kött och den spänning jakten utgjorde..
Hon vägrade lyssna på att det knappast kan vara plågsamt med en välutbildad skytt och att dess till 99% har väldigt sunda åsikter om jakt, att det inte handlar om att döda för nöjes skull. Att människan för sin överlevnad alltid har jagat.
Då började hon istället mena att det fanns överflöd av kött i ladugårdar och att vi skulle kunna försörja oss på djurhållning.. Skyddsjakt ville hon inte ens kommentera.
Saken är alltså den att det helt enkelt inte går att diskutera med någon som inte lyssnar och inte vill se att det faktiskt även går ut på att vårda naturen.
Efter denna tjej har jag stött på några till och de har i princip samma bakgrund och samma enfaldiga inställning. Inte minst de personer som för en tid sedan visade upp sig i en dokumentär i SVT där dom enligt sitt sätt "störde" jakten.. Deras argument var också naiva och fullständigt vettlösa. Ett under att jägarna dom inte förstörde jakten för sköt dom på fläcken..
Till 100% så kommer någon sådan att dyka upp i denna tråd och köra samma taskiga argument. Jag väntar med spänning på att bli överbevisad
Edit: Jo där kom det