2020-07-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktarmick
Här är ett illustrativt exempel från Barometern:
https://www.barometern.se/kalmar/en-granskning-som-ger-mersmak

Jag kan tycka att vi Flashbackare också är väldigt orättvisa och dåliga på att lyfta fram goda exempel på bra journalistik och tyckeritexter. Det är så lätt att dra alla över en kam och klaga, men det skrivs ju åtskilligt som är bra och som jag kan tycka att skribenter och tidningar borde få positiv uppmärksamhet för. Slå ett slag för t ex "Karin Pihls 10 bästa ledare" e. d., så får de tidningar som gömmer sig bakom betalvägg finna sig i att bli utanför den positiva diskussionen.

They lost me @ hen.
Citera
2020-07-17, 09:10
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
TV-kanalerna måste väl ändå vara på väg till slaktbänken precis som papperstidningen.
Självklart, såväl tablå-TV som papperstidningar är stendött. De har väl knappast några tittare under pensionsåldern att tala om?
Citera
2020-07-17, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
TV-kanalerna måste väl ändå vara på väg till slaktbänken precis som papperstidningen.

Man tycker ju det. Inte många under 60 år som kollar på tablå-tv idag (möjligtvis med undantag för livesport eller liknande).
Citera
2020-07-17, 09:56
Medlem
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/kvartalsrapport-sa-klarar-schibsted-coronakrisen/

Citat:
Kvartalsrapport: Så klarar Schibsted coronakrisen

Schibsted klarar coronakrisen hyggligt, men Aftonbladets intäkter föll 14 procent under andra kvartalet. Annonsintäkterna i Sverige föll med 27 procent, visar Schibsteds Q2-rapport.

I framtidsutsikterna skriver Schibsted att de digitala annonsintäkterna fortsätter att falla, särskilt för Aftonbladet på grund av omregleringen av den svenska spelmarknaden och konkurrens från globala aktörer. Framgent räknar Schibsted med en ebitda-marginal i medierna på 6-8 procent, förutsatt att det i maj presenterade sparprogrammet på 500 miljoner kronor genomförs i år och nästa år.

https://www.dagensmedia.se/medier/tidskrifter/mitt-i-tappar-halva-journaliststyrkan/

Citat:
Mitt i tappar halva journaliststyrkan

En stor del av personalminskningen inom Mitt i, kommer att ske på redaktionen, berättar Johanna Kämpe, förtroendevald förhandlare för SJF på tidningen. ”Det blir i princip en halvering”, säger hon.

Huvuddelen av personalen som kommer att sägas upp på Mitt i, är redaktionell.
Citera
2020-07-17, 14:15
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Självklart, såväl tablå-TV som papperstidningar är stendött. De har väl knappast några tittare under pensionsåldern att tala om?
Jäkligt synd att tablå-tv inte har statistik som Youtube-videor. UR-program som sänds kl 11 på kvällen, 233 tittare kanske?
Citera
2020-07-17, 16:44
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.dagensmedia.se/medier/tidskrifter/mitt-i-tappar-halva-journaliststyrkan/
Mitt i tappar halva styrkan....

Jaha, det är så man spinner det hela. Faktum är att Bonniers inte "tappade" någon, det blev en fet rejäl spark i akterstycket. Visad på dörren, fick "the pink slip", ombads lämna, fick gå på plankan, slängdes ut är väl närmare sanningen.

Svensk mjukvaruindustri jublar dock över det kraftigt ökande utbytet av framtida programmerare!
Citera
2020-07-17, 16:47
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Jäkligt synd att tablå-tv inte har statistik som Youtube-videor. UR-program som sänds kl 11 på kvällen, 233 tittare kanske?
Jag är inte riktigt 60 än, snart där. Jag har ofta SvT på, på mute, medans jag lirar lite skön musik på stereon. Iofs duger vilka rörliga bilder som helst, kan köra Pawn Stars eller Ice Road Warriors. Kunskapskanalen kan vara rätt bra ibland.

Vet inte om jag räknas som linjär-TV-gamling för det. Några mer pengar än tvångsskatten får inte TV-asen ändå av mig.
Citera
2020-07-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Svaret på din fråga är att framtidens läckor förmodligen kommer kringgå journalisterna helt och publicera allt direkt på sociala medier. Jag tycker redan vi ser tendenser på det med till exempel MeToo-rörelsen. I det fallet var det inte så att journalisterna blev kontaktade av offren först, istället tog offren direkt kontakt med intresserade läsare via sociala medier och därefter spreds historierna läsarna emellan. Sedan blir det upp till läsarna själva att avgöra huruvida informationen är trovärdig eller inte.

Eller så gör journalisterna sina egna djupgående undersökningar och publicerar på sociala medier och låter bevisen i storyn tala för sig som till exempel när Project Veritas avslöjade omfattande valfusk och mediekorruption inför valet i USA 2016.

Men som sagt tror jag majoriteten av framtidens läckor kommer gå direkt till sociala medier för att göra sig hörda. För att ta ett konkret exempel: det pågår just nu en stor pedofil-skandal inom vissa delar av e-sports-världen. Detta uppdagades efter att offren publicerat sina anklagelser tillsammans med komprometterande bildbevis på Twitter. Skandalen har lett till livstids-avstängningar för flera framstående spelare och kommentatorer, sponsorer har dragit sig ur, turneringar har blivit inställda och rutiner och regler vid turneringar har ändrats. Inget mediehus och ingen journalist har varit inblandade överhuvudtaget.

Tidigare har man sagt att porr har varit pådrivande för teknikutvecklingen. Nu kanske det är gaming och gamers som är det? Jag tror inte att det är en slump att gaming-världen är först med att ignorera traditionell media till förmån för sociala medier.
Citera
2020-07-17, 17:29
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Svensk mjukvaruindustri jublar dock över det kraftigt ökande utbytet av framtida programmerare!
Haha, det gör vi definitivt inte. Skulle inte ens anställa dem för att hämta kaffe och de betalade för att få utföra jobbet. Detta klientel skulle bara bli en belastning av att ens ha dem i lokalerna. Och det är trots extrem arbetskraftsbrist inom branschen.

Nej, förutom hittepåjobb som kommunikatörer inom offentlig sektor så finns det knappast några arbeten för dessa så kallade journalister. De valde detta och nu får de stå sitt kast. Vem som helst kunde för decennier sedan förutspå utvecklingen.
Citera
2020-07-17, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Haha, det gör vi definitivt inte. Skulle inte ens anställa dem för att hämta kaffe och de betalade för att få utföra jobbet. Detta klientel skulle bara bli en belastning av att ens ha dem i lokalerna. Och det är trots extrem arbetskraftsbrist inom branschen.

Nej, förutom hittepåjobb som kommunikatörer inom offentlig sektor så finns det knappast några arbeten för dessa så kallade journalister. De valde detta och nu får de stå sitt kast. Vem som helst kunde för decennier sedan förutspå utvecklingen.
Nej, det är klart att ett svenskt mjukvaruföretag inte vill ha misslyckade journalister i Sverige som kodknackare när det finns indier som för en mycket lägre lön gör ett mycket bättre jobb (om vi talar antalet händer på tangentbordet, så att säga).

(Jag vet att outsourcing till indiska mjukvaruföretag har dåligt rykte men en bra överenskommelse med rätt partner kan kort sagt få jobbet gjort. I varje fall är avdankade journalister och ointresserade nysvenskar helt ointressanta; att koda kräver kompetens, det är ett hantverk, även på grundläggande nivå.)
Citera
2020-07-17, 23:24
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsdoktor
Tidigare har man sagt att porr har varit pådrivande för teknikutvecklingen. Nu kanske det är gaming och gamers som är det? Jag tror inte att det är en slump att gaming-världen är först med att ignorera traditionell media till förmån för sociala medier.
Det ligger kanske nånting i det. Både gamers och porr drev tidigt på utvecklingen av streamingteknologi och det är även i princip bara porr och dataspel som adopterat VR, trots att VR-teknologi har massiva applikationer inom många olika sektorer och industrier.
Citera
2020-07-18, 11:28
Medlem
Statliga Telia vände förra årets vinst på 2 148 miljoner till en förlust på 1 873 miljoner kronor för Q2 enligt TT. Resultatet var bättre än väntat tack vare nedskärningar. Förlusten kopplas till TV4:

Citat:
Coronapandemin har inneburit lägre annonsintäkter liksom lägre intäkter på grund av att man tvingats sänka priserna från betal-tv när till exempel olika sportevenemang ställts in.

Tv och media hade ett tufft kvartal främst som en följd av Covid-19, och både tjänsteintäkter och justerad ebitda på jämförd bas föll med ungefär 30 procent.

Trots ett bättre än förväntat andra kvartal kommer vi att ha tuffare jämförelsetal under andra halvan av året samt fortsätta se påverkan från covid-19. Därför förväntar vi oss att den justerade ebitda-genereringen under den andra halvan av året kommer vara likvärdig med vad vi rapporterat under det första halvåret.

Samtidigt föreslår Tele2 en extrautdelning till sina aktieägare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in