2020-07-16, 21:14
Medlem
informaticss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Jag TROR att fler får problem snarare än hjälp, ja. Ren logik, det används knappt alls i USA, underground labb säljer det knappt eftersom ingen vill ha det, osv osv. Visst jag uttrycker mig otydligt ibland, men nu vet du..

Vad tror du själv är bäst om du tänker logiskt, 1 jätte stor injektion var tolfte vecka, eller 1 liten injektion varje dag? Jämna eller ojämna nivåer?

Arne Anka har hållit på i 10 år, så vitt jag vet mest med Nebido, nu tar han varje vecka om jag minns rätt, just för att få jämna nivåer.
Det där har vi redan diskuterat tillräckligt i denna tråd.. Men jag har sedan dess läst artiklar som talar för att långsammare estrar är BÄTTRE i fall av riktig hypogonadism, så vi kan ju ta det igen. Eftersom det här är ett diskussionsforum Du kan ju fråga dig själv vad jämna respektive ojämna nivåer egentligen är? En jämn kurva ligger på en viss nivå för att förändras långsamt. En ojämn kurva har flera spikar under samma tidsperiod och leder således även till större fluktuation på sikt, sådana som inte kanske är uppenbara initialt. Jag känner att detta blir någon form av debatt, det är inte min avsikt. Men här är ett snabbt exempel på en artikel som talar för att Testosteronundekanoat (Nebido) skulle kunna vara bättre än exempelvis Testosteronenantat (och nu pratar vi för TRT där primärt syfte inte är att bygga muskelmassa):

https://eje.bioscientifica.com/view/journals/eje/160/5/815.xml
Citat:
Conclusions
Both TE and TU were effective in improving sexual functions in hypogonadal men. An advantage of TU over TE is its lower frequency of administration and its better tolerability and safety profile.

Till sist kan jag ju fråga, lät du din läkare justera Nebido-intervallet/dosen innan du började poppa DHEA och preg.? Som jag skrev innan, du har hunnit utvärdera mycket på kort tid..

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"var tolfte vecka"

Jag får Nebido var 6:e vecka.

Läkaren går efter mitt mående, jag mår ännu bättre på var 5:e vecka men då får jag högt Hb.

Han har patienter som får var 4:e vecka och andra som får var 10:e.
Där ser man, hur funkar Nebido för dig då? Hade du mått bättre utan TRT, dvs. på dina nivåer innan behandling? Känns mer och mer som att det är mycket gissande och höftande i denna tråd (inte från dig, för att vara tydlig).
Citera
2020-07-16, 21:31
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Där ser man, hur funkar Nebido för dig då? Hade du mått bättre utan TRT, dvs. på dina nivåer innan behandling? Känns mer och mer som att det är mycket gissande och höftande i denna tråd (inte från dig, för att vara tydlig).

Jag mår mycket bra, jag har bara något för högt östro.
Hb ligger i överkant av referensvärdet.

Mitt mående idag är avsevärt bättre än innan TRT. Det är en helt annan värld.

Jag har gått på TRT i över 20 år, man kan utan överdrift säga att jag är en mycket erfaren patient.
Citera
2020-07-16, 22:10
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:

Jag har gått på TRT i över 20 år, man kan utan överdrift säga att jag är en mycket erfaren patient.

Varför tar du inte lågdos AI, kanske en svagare variant typ aromasin?
Citera
2020-07-16, 22:12
Medlem
Skogsmarkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studeradetta
Tar 20mg zink, 400microgram selen.

Zma finns ju också, kan också höja libido.

Tack för återkoppling! Har tänkt införskaffa upplägget du nämnde.
Citera
2020-07-16, 22:41
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Varför tar du inte lågdos AI, kanske en svagare variant typ aromasin?

Vi skall diskutera det vid nästa läkarbesök, eventuellt får jag dela upp dosen, då kan östrot sjunka, en kompis har gjort så och hans östro ligger bra.

Jag har inga besvär av östrot men det ligger lite över referensvärdet som är 37-147, jag ligger på ca 170. Siffrorna har jag tagit ur huvudet, det kan diffa lite.
Senast redigerad av trottwell 2020-07-16 kl. 22:49.
Citera
2020-07-16, 23:12
Medlem
Citat:

Jag hade ju också för högt östro pga ojämnheten i doseringen med Nebido. Nu kör jag som sagt propionate varje morgon, och har istället för lågt östro, vilket är ett mycket behagligare problem än tvärtom (hade varit bäst om det legat perfekt såklart), eftersom det är lättare att höja det än att sänka det, eftersom det inte är hela världen om man höjer upp det en aning för högt, men tvärtom är fan ingen lek.

Fördelen med propionate är också att halveringstiden är så kort, så estern liknar den naturliga kurvan, dvs högt testo på morgonen och lågt på kvällen. Och jag har märkt att kulorna har krympt väldigt lite, eftersom testot inte är högt dygnet runt. Det innebär ju att jag dessutom producerar de andra hormonerna som man annars inte får på Nebido.

Mitt stora problem har som sagt varit att östrot är för lågt, och det har jag löst med Tostrex gel som jag smort in på magen 2 pump. Det har höjt östrot nästan tillräckligt. Nu är det nästan slut så jag har beställt äkta östrogen gel från USA, som kom idag som jag testade, och jäklar vilken effekt.

Jag kom nyss in efter att tränat intervallträning, och så som jag sprang nu har jag nog aldrig sprungit i hela mitt liv (känns så i alla fall).

Mitt protokoll ser ut som följer: 0.17 ml och 0.1 gram natural estradiol USP.
Citera
2020-07-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av informatics
Det där har vi redan diskuterat tillräckligt i denna tråd.. Men jag har sedan dess läst artiklar som talar för att långsammare estrar är BÄTTRE i fall av riktig hypogonadism, så vi kan ju ta det igen. Eftersom det här är ett diskussionsforum Du kan ju fråga dig själv vad jämna respektive ojämna nivåer egentligen är? En jämn kurva ligger på en viss nivå för att förändras långsamt. En ojämn kurva har flera spikar under samma tidsperiod och leder således även till större fluktuation på sikt, sådana som inte kanske är uppenbara initialt. Jag känner att detta blir någon form av debatt, det är inte min avsikt. Men här är ett snabbt exempel på en artikel som talar för att Testosteronundekanoat (Nebido) skulle kunna vara bättre än exempelvis Testosteronenantat (och nu pratar vi för TRT där primärt syfte inte är att bygga muskelmassa):

https://eje.bioscientifica.com/view/journals/eje/160/5/815.xml

Till sist kan jag ju fråga, lät du din läkare justera Nebido-intervallet/dosen innan du började poppa DHEA och preg.? Som jag skrev innan, du har hunnit utvärdera mycket på kort tid..

Jag tror inte det är så himla bra att ha samma testonivåer dygnet runt eftersom det inte är naturligt, därav tror jag att en snabbare ester är bättre, precis som jag skrev till throttwell ovan. Man slipper också för högt östrogen eftersom testot aldrig är uppe och nosar på 30 - 70 Nmol, och således blir det knappt någon aromatisering alls. Man vill alltså ha ojämna nivåer under dagen, men inte utdraget i månader, och absolut inte så högt upp.

Sen är det betydligt lättare att testa olika doser och hitta sin sweetspot med en snabb ester. Jag kan köra en dos i 1 vecka för att sedan testa en annan dos i 1 vecka. Det går inte alls med Nebido eftersom halveringstiden är så lång. Egentligen skulle man vilja att du återkommer när du provat Nebido i ca 1 år. Misstänker att du skulle vara mer ödmjuk då Nä men skämt å sido, jag vill ingen nåt illa, utan vill bara hjälpa folk att må bra.

Min läkare ville inte ändra intervallen alls, vilket var synd eftersom dosering verkar vara väldigt individuellt. Och efter ett år med antingen för högt östro eller kraschat östro, trots extremt små mängder AI, så gav jag upp och nu mår jag faktiskt bättre än någonsin. Mitt enda mål är att ha normal energi om dagarna och att kunna jobba som man gjorde för 3 år sedan. Du verkar vara lite negativt inställd till att prova olika preparat, så som DHEA och Pregnenolon, varför det?, det är ingen narkotika
Citera
2020-07-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Jag hade ju också för högt östro pga ojämnheten i doseringen med Nebido. Nu kör jag som sagt propionate varje morgon, och har istället för lågt östro, vilket är ett mycket behagligare problem än tvärtom (hade varit bäst om det legat perfekt såklart), eftersom det är lättare att höja det än att sänka det, eftersom det inte är hela världen om man höjer upp det en aning för högt, men tvärtom är fan ingen lek.

Fördelen med propionate är också att halveringstiden är så kort, så estern liknar den naturliga kurvan, dvs högt testo på morgonen och lågt på kvällen. Och jag har märkt att kulorna har krympt väldigt lite, eftersom testot inte är högt dygnet runt. Det innebär ju att jag dessutom producerar de andra hormonerna som man annars inte får på Nebido.

Mitt stora problem har som sagt varit att östrot är för lågt, och det har jag löst med Tostrex gel som jag smort in på magen 2 pump. Det har höjt östrot nästan tillräckligt. Nu är det nästan slut så jag har beställt äkta östrogen gel från USA, som kom idag som jag testade, och jäklar vilken effekt.

Jag kom nyss in efter att tränat intervallträning, och så som jag sprang nu har jag nog aldrig sprungit i hela mitt liv (känns så i alla fall).

Mitt protokoll ser ut som följer: 0.17 ml och 0.1 gram natural estradiol USP.

Köper du propionat från svarta marknaden?
Citera
2020-07-17, 16:45
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Vi skall diskutera det vid nästa läkarbesök, eventuellt får jag dela upp dosen, då kan östrot sjunka, en kompis har gjort så och hans östro ligger bra.

Jag har inga besvär av östrot men det ligger lite över referensvärdet som är 37-147, jag ligger på ca 170. Siffrorna har jag tagit ur huvudet, det kan diffa lite.
Jag fick testa typ allt innan mitt första besök utom just östrogen, kommer du ihåg om du fick testa för östrogen inför första besöket..? Mitt prolactin var normalt iaf... Är det nåt jag bör påtala för androlog en när vi träffas, för test-östro balansen är ju typ viktigaste för välmående?
Citera
2020-07-17, 17:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Jag fick testa typ allt innan mitt första besök utom just östrogen, kommer du ihåg om du fick testa för östrogen inför första besöket..? Mitt prolactin var normalt iaf... Är det nåt jag bör påtala för androlog en när vi träffas, för test-östro balansen är ju typ viktigaste för välmående?

Det mins jag inte.
Citera
2020-07-17, 19:30
Medlem
Citat:

Hur ska testo-östro balansen se ut?
Är det en kvot så som Testosteron/SHBG-kvot?
Citera
2020-07-17, 19:33
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridhemsplan
Hur ska testo-östro balansen se ut?
Är det en kvot så som Testosteron/SHBG-kvot?

Enda jag vet är om östrot är 70-100 och testo på 20-30 och samtidigt inte hög SHBG (säg under 30) vilket ger hög bioaktivt testo, och normala LH och FSH så kommer man må toppen.. skevar någon av dom siffrorna blir det dåligt.

Har man 10-20 i östro kommer man ha 0 sexlust och kuken vägra stå, samma med 200+ i östro..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in