2020-07-16, 22:13
Medlem
FiniteLifes avatar
När Coronasmittan anses vara besegrad, kommer folk gå ut på gatorna då och festa som det vore Fotbolls-VM 94?
Finns det risk för att vi tagit ut segern i förskott, att smittan tar fart igen och att vi tvingas skjuta upp firandet ytterligare ett år?
Citera
2020-07-16, 22:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Stora delar av både offentligt anställda och privata sektorn har följt Fhm råd att arbeta på distans vilket jag absolut hävdar haft effekt. Hur kan överdödligheten ligga på 1% annars ??

Det har du rätt i. Det är faktiskt en åtgärd som högst sannolikt har haft effekt. Även jag har arbetat på distans, vilket fungerat jättebra. Kommer dock ihåg att Tegnell var kritisk till denna åtgärd, då det skulle bli dåligt med jämlikhet, då inte alla kunde arbeta på distans. Där verkar det ändå som den gode Tegnell fick ge med sig tämligen snabbt. Tur var väl det.
Citera
2020-07-16, 22:15
Moderator
Chantres avatar
Hoppet om att helt stoppa smittspridningen i landet är sedan länge grusat – Folkhälsomyndigheten har sagt att coronaviruset är här för att stanna, och att vi måste leva med det.

https://www.sydsvenskan.se/2020-07-16/inga-besked-om-nar-restriktioner-kan-lattas

Bara att gilla läget.
Citera
2020-07-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Nej, medlet (verktyget) var att låta smittan härja fritt bland den yngre delen av befolkningen.

Målet var flockimmunitet.

Priset är 5000 onödiga lik och massiva skattehöjningar framöver.
Och det kommer bli mer döda och smittade, Tegnell säger att sveriges situation kommer pågå något år till!
Citat:
Statsepidemiolog Anders Tegnell är inte säker på att vi någonsin blir av med coronasmittan, säger han i en intervju med Svenska Dagbladet.

– Och vi kommer få hantera den under lång tid, på det här akuta sättet något år till, tror jag.
https://www.fplus.se/tegnell-inte-saker-pa-att-smittan-nagonsin-forsvinner/a/WbM7aQ
Citera
2020-07-16, 22:18
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Hoppet om att helt stoppa smittspridningen i landet är sedan länge grusat – Folkhälsomyndigheten har sagt att coronaviruset är här för att stanna, och att vi måste leva med det.

https://www.sydsvenskan.se/2020-07-16/inga-besked-om-nar-restriktioner-kan-lattas

Bara att gilla läget.

Jag gillar läget.

Social distansering is the shit!
Citera
2020-07-16, 22:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Bara att gilla läget.

De har aldrig ens försökt. Men i andra länder verkar det fungera. Som i Nya Zeeland som utrotat smittan helt. Det är fantastiskt bra skött. Stor kontrast mot hur man hanterat pandemin i Sverige.

https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE
Citera
2020-07-16, 22:24
Medlem
Citat:

Bara att gilla läget.

Det blir allt mer tydligt att FHM redan bytt strategi. Vi testar 80 000 och har inlett ett smittspårnings-arbete i många regioner. Det intressanta är dock hur man gör det. Exempelvis så förväntas man ta eget ansvar kring att kontakta anhöriga och arbetskollegor man träffat att man har testat positivt för Covid-19. Man ska sedan kryssa i en ruta på 1177 vårdguiden. Görs det inte får man ett argt samtal som tjatar om jag förstått det rätt.
FHM vill "stampa ut den sista smittan" som kärringen på PK:n sa här om dagen. Något som inte var på tapeten alls i Mars eller April. Det är lite smått underligt att hela "byt-strategi!- rörelsen verkar utgå från lockdowns och att låsa in människor, dessa individer verkar inte noterat att vi i Sverige redan har bytt strategi. Det är extremt tydligt om man bara väljer att titta lite extra.
Citera
2020-07-16, 22:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroe
Ojdå. Han som trodde att Sverige skulle ha 100 000 döda nu och Italien 600 000 döda är tillbaka. Du är väldigt svår att ta på allvar.

Jag brukar svara som vanligt: I slutet på januari så tippade jag att Sverige skulle ha 1000-tals döda i corona, och Tegnell sa samtidigt att smittan inte ens kommer att nå Sverige. Du avgör vem som hade mest rätt.
Citera
2020-07-16, 22:39
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det blir allt mer tydligt att FHM redan bytt strategi. Vi testar 80 000 och har inlett ett smittspårnings-arbete i många regioner. Det intressanta är dock hur man gör det. Exempelvis så förväntas man ta eget ansvar kring att kontakta anhöriga och arbetskollegor man träffat att man har testat positivt för Covid-19. Man ska sedan kryssa i en ruta på 1177 vårdguiden. Görs det inte får man ett argt samtal som tjatar om jag förstått det rätt.
FHM vill "stampa ut den sista smittan" som kärringen på PK:n sa här om dagen. Något som inte var på tapeten alls i Mars eller April. Det är lite smått underligt att hela "byt-strategi!- rörelsen verkar utgå från lockdowns och att låsa in människor, dessa individer verkar inte noterat att vi i Sverige redan har bytt strategi. Det är extremt tydligt om man bara väljer att titta lite extra.

va? ska man bara kryssa i en ruta på att man meddelat dom man kan ha smittat?

vad händer om man kryssar i rutan utan att ha gjort egen smittspårning då?
Citera
2020-07-16, 22:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Hur lång tid kommer detta att ta?

Fram till dessa att vi har ett vaccin och större delen av befolkningen har kunnat vaccineras, dvs 1.5-2 år. Redan nu, efter den första vågen och ett kvartal, har vi 5500 döda.
Citera
2020-07-16, 22:41
Medlem
AndersTengells avatar
WHO är ju extremt tydliga med att vi måste smittspåra. dom upprepar det hela tiden.

är det inte konstigt att sverige lagt smittspårningsansvaret på individen?

hur många kommer ringa alla man träffat och sina kollegor?
Citera
2020-07-16, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag brukar svara som vanligt: I slutet på januari så tippade jag att Sverige skulle ha 1000-tals döda i corona, och Tegnell sa samtidigt att smittan inte ens kommer att nå Sverige. Du avgör vem som hade mest rätt.

Eftersom strategin redan var klar i februari tror jag det uttalandet från Tegnell enbart var för att inte sprida panik. De hade full koll att smittan skulle komma hit nån gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in