2020-07-16, 21:45
Medlem
Sverige har misslyckats helt. Men vi har nu kommit till en avgörande punkt där dödligheten minskar kraftigt. Enligt mina beräkningar just nu avlider 11 personer per dygn och dom som följer tråden vet ju att mina beräkningar grundar sig på korrekt och utförlig statistik och omsorgsfull modellering?

Eftersom platz.se idag bara rapporterat +6 innebär det att det stora gapet som var 46 avlidna nu är nere i 33 avlidna. Totalt antal avlidna i platz.se är 5626 och man redovisar också en bra siffra på IVA med 67 personer.

Sneglar man på c19.se anger dom +7 och totalt 5617 avlidna just nu och på IVA är det 67 personer.

Men bra och bra, Danmark, Norge och Finland tillsammans har 1192 avlidna om jag såg rätt och bara 7 personer på IVA så anser jag att Sverige misslyckats. Någon gång måste det vända och det är nu det vänder men vi är hela tiden mycket värre än våra nordiska broderländer.

Med hänsyn till detta tror jag vi får en mycket låg siffra i morgon att stoppa in i kalkylen, skall vi säga +7 för jag tror inte man gör någon rensning en fredag. Kan till och med bli så lågt som +5. Om vi kan sänka garden och tillåta stora evenemang som fotboll och konserter, det är mycket tveksamt dock.
Citera
2020-07-16, 21:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Nej, medlet (verktyget) var att låta smittan härja fritt bland den yngre delen av befolkningen.

Målet var flockimmunitet.

Priset var 5000 onödiga lik och massiva skattehöjningar framöver.

Nej det var inget medel eftersom det var som det alltid är och det har FHM och regeringen från början varit tydliga med att det inte är som det alltid har varit. Så du har fel igen. Gå och lägg dig nu och se för fan till att du har munskydd när du sover.
Citera
2020-07-16, 21:49
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ibland undrar jag om du sitter och super framför datorn. Målet har varit att hålla nere toppen så att inte för många blev sjuka samtidigt. Men du sitter där och leker med din halmgubbe som vore det din högt älskade Barbiedocka.

Målet har varit flockimmunitet. Det har dock varit alldeles för känsligt för att yppa rakt ut. Istället har man gjort diverse omskrivningar. Medlet för att uppnå detta har varit att hålla smittspridningen så hög som möjligt men samtidigt balansera så att sjukvården mäktar med.

Ungefär som att säga att målet inte är stöld. Målet är att ta grejer utan att betala för det.

Lek med ord. Inget annat.

Hur som helst. Resultatet nu i efterhand är en massa onödiga dödsfall och ingen flockimmunitet i sikte.

Totalt misslyckande mao.
Citera
2020-07-16, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Till exempel här:

https://skolvarlden.se/artiklar/tegnell-om-larares-oro-ar-inte-mer-sjuka-an-andra

"Vi får väl titta på det men vi har hittills inte fått några signaler om att just lärare är någon grupp som är mer sjuka än någon annan. De få fall av smittspridning i skolan som finns har visat sig bero vuxna med symptom som har kommit till skolan och smittat andra vuxna utan att barnen varit inblandade. Så det finns inga tecken på att den miljön skulle vara mer smittförande än andra miljöer i landet just nu, säger han."

Hur kan man tolka det som att barn inte kan smitta? Förstår att det är svårt att förklara men kanske lite specifikt vart i texten läser du in att barn inte kan sprida smitta?
Citera
2020-07-16, 21:53
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej det var inget medel eftersom det var som det alltid är och det har FHM och regeringen från början varit tydliga med att det inte är som det alltid har varit. Så du har fel igen. Gå och lägg dig nu och se för fan till att du har munskydd när du sover.

Makalös nonsensdynga du häver ur dig.

FHM:s misslyckande är totalt. Uppnådde varken folkhälsa eller flockimmunitet.
Istället har Sverige ett virus som ligger och pyr och större delen av befolkningen är smittbar fortfarande.
Citera
2020-07-16, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Målet har varit flockimmunitet. Det har dock varit alldeles för känsligt för att yppa rakt ut. Istället har man gjort diverse omskrivningar. Medlet för att uppnå detta har varit att hålla smittspridningen så hög som möjligt men samtidigt balansera så att sjukvården mäktar med.

Ungefär som att säga att målet inte är stöld. Målet är att ta grejer utan att betala för det.

Lek med ord. Inget annat.

Hur som helst. Resultatet nu i efterhand är en massa onödiga dödsfall och ingen flockimmunitet i sikte.

Totalt misslyckande mao.

Lek med ord.

"Målet är inte flockimmunitet"

En kul lek med ord där man menar tvärtom. Tur att vi har mästertolkare på Flashback som inte låter sig luras!
Citera
2020-07-16, 21:54
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om man tittar på åtgärder, så verkar det nästan som ansiktsmask är det enskilt viktigaste man kan göra för att få bukt på smittspridningen. Vi ser asiatiska länder, där i princip alla bär mask och det är hur naturligt som helst. Exempelvis Japan har haft 3 dödsfall i covid-19 senaste veckan! Landet har ca 12 gånger så många invånare som Sverige...

Björn Olsen var också i radio idag och berättade om ansiktsmaskens dubbla funktion
1. Den hindrar andra från att smittas av den som bär masken
2. Den signalerar naturligt ett "håll avstånd"-tänk, dvs inpräntar allvarlighetsgraden

I Sverige har ligan med Tegnell och Carlsson ju kraftigt målat in sig i ett hörn när de vägrar ge rekommendation om mask. När WHO för några veckor sedan gick ut och uppmanade alla länder att införa obligatorisk användning av ansiksmask så svarade Tegnell med att "man måste försöka tolka vad de egentligen säger" .....
Jag har funderat på om detta är en stor anledningen till att man inte rekommenderar ansiktsmask här i Sverige. Människor som är rädda håller hårt i plånboken och det blir ju ett hot mot ekonomin. Om allt verkar som vanligt beter sig också folk som vanligt och de ekonomiska hjulen fortsätter snurra. Om alla har ansiktsmask blir det svårare att köra på som vanligt.

Det har ju varit uppenbart att ekonomin varit prioritet nummer 1 här i Sverige till skillnad från många andra länder. På det sättet har nog de svenska makthavarna också lyckats, i de flesta andra länder verkar viruset väcka mer oro.
Citera
2020-07-16, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Virussäsongen i Sverige sträcker sig främst december / april.

Såna petitesser kan ha betydelse.

Troligtvis inte, då totala inlagda nu är en femtedel av hur det såg ut i april.
Citera
2020-07-16, 22:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det hör väl till allmänbildningen vid det här laget att känna till vilka regler, rekommendationer och åtgärder som tagits i Sverige, och inget du behöver fråga i tråden om du nu inte vill avslöja dig som totalt borta alternativt ett troll. Gissar det senare. Gå och gläds över de 35 000 sparade liven istället, om du nu bryr dig det minsta eller bara vill störa alla försök till seriös diskussion genom att urvattna tråden med ditt oinsatta trams. Skäms på dig!

Ha ha! Du kan m.a.o. inte nämna någonting? Det var å andra sidan föga oväntat. Regeringen har ju i princip inte vidtagit några åtgärder alls för att försöka stoppa smittan, mer än högst symboliska sådana. Man har uppmanat folk att tvätta händerna, samt förbjudit allmänna sammankomster med fler än 50 deltagare, men gett undantag för skolor och räknar heller inte dit kollektivtrafik. Ingen tror att det räddat några 35 tusen liv. Absolut ingen. Anledningen till att vi inte har 40 tusen döda eller tom 100 tusen döda beror sannolikt på att fler än vad som varit känt tidigare är immuna genom t-celler och det har ju inte ett skvatt med regeringens handlingsförlamning att göra. Denna kunskap var inte känd i mars/april.
Hade däremot regeringen gjort som våra grannländer.
https://ourworldindata.org/grapher/total-covid-deaths-per-million?tab=chart&country=DNK~EST~FIN~DEU~LVA~LTU~ NOR~POL~RUS~SWE

Ja, då hade vi sannolikt bara haft cirka 500-600 döda. Finns absolut ingen anledning att tro något annat.
Citera
2020-07-16, 22:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De har ju gjort något bra eftersom det blivit så många färre döda än alarmisterna påstått eller det kanske bara är så att alarmisterna hade tokfel. Om alarmisterna hade tokfel då är det nog mest sannolikt att de har tokfel även nu och alltid.

Ja, inte tusan är det regeringens förtjänst i alla fall. Det tror jag vi alla kan slå fast. Personligen tror jag svaret stavas T-cellsimmunitet och även att smittspridningen minskar när skolor håller stängt. Vi får se vad som händer i höst när de öppnar upp igen. Jag tror dessvärre det kommer bli ökad spridning igen. Immunitet genom antikroppar får vi nog tyvärr leta i stjärnorna efter.
Senast redigerad av IMBILDEN 2020-07-16 kl. 22:09.
Citera
2020-07-16, 22:09
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, inte tusan är det regeringens förtjänst i alla fall. Det tror jag vi alla kan slå fast. Personligen tror jag svaret stavas T-cellsimmunitet och även att smittspridningen minskar när skolor håller stängt. Vi får se vad som händer i höst när de öppnar upp igen. Jag tror dessvärre det kommer bli så. Immunitet genom antikroppar får vi nog tyvärr leta i stjärnorna efter.

Stora delar av både offentligt anställda och privata sektorn har följt Fhm råd att arbeta på distans vilket jag absolut hävdar haft effekt. Hur kan överdödligheten ligga på 1% annars ??
Citera
2020-07-16, 22:13
Medlem
AB rapporterar att 85 patienter behöver sjukhusvård i Region Stockholm varvid 17 behöver intensivvård i detta nu. I April var siffran 1 108 och 224. Helt fantastiskt!
Förövrigt är det intressant att smittan inte spridits till semesterorterna enligt samma kvällsblaska som intervjuat smittskyddet i de olika semesterorterna. Det stärker ju bara testen att smittan främst existerar i förorten i storstadsregionerna och olika socialt utsatta miljöer. Att dödsfallen även skett i dessa områden är inte heller speciellt underligt då dessa nationaliteter ofta bor över generationsgränserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in