2020-07-16, 21:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Det borde väl inte va helt omöjligt att bygga en powerbank modell xxxl med kapacitet för nån kilometer extra iaf tycker man helt klart.
Tycker inte det, och kanske en bra sak för de som kör på marginalerna. Årets julklapp 2020?
Citera
2020-07-16, 21:55
Medlem
constants avatar
Så här:

1. TS har en bil med ett batteri som (nytt) har en kapacitet på 41 kWh.
2. TS är ute och kör, och plötsligt är batteriet tomt.
3. När TS tittar på hur mycket effekt hen gjort av med, visar det på 39 kWh.

Svar:

1. TS förstår inte att ett batteris kapacitet minskar med tiden.
2. TS förstår inte att det är skitsvårt att mäta batterikapacitet exakt.
3. TS har laddat tills indikatorn visar 100%, medans det behövts en timme till för att verkligen bli 100%.
Senast redigerad av constant 2020-07-16 kl. 21:58.
Citera
2020-07-16, 21:58
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min elbil (renault zoe) har ett 41 kWh stort batteri, men igår stannade bilen efter att jag gjort slut på 39 kWh!
Eftersom det visas i bilens färddator hur många kWh jag gjort av med så var jag ganska säker på att jag skulle kunna ta mig hem, detta gick dock åt helvete!

När jag hade förbrukat 39 kWh av mina 41 kWh stannade bilen, batteriet var då helt tomt!

Detta resulterade i att jag var tvungen att ringa efter bärgare, dessutom fick jag vänta i två timmar, trots att jag bara var 2 km hemifrån!

Tyvärr får man inte heller själv bogsera en elbil, då växellådan då kan gå sönder!

Frågor:
Varför stannade bilen redan efter att jag förbrukat 39 kWh, när jag har ett 41 kWh stort batteri???

Är batteriet slitet?

Min Renault ZOE har rullat 10.000 mil och är 2 år gammal.

Så lång sträcka och så många år på en el-Renault?
Du har passerat din bils livslängd med råge!

Köp en ny.
Citera
2020-07-16, 22:09
Medlem
Fistkramps avatar
Du med din RENAULT ZOE igen?! Hur många trådar ska du fylla med fel. Din motor har gått sönder, din GPS fungerar inte och nu laddar batteriet ur. Du ligger nära till autismspektrumet eller är allmänt dum. Ditt batteri kan helt jävla omöjligt leverera samma kilowatt timmar bilens livslängd. Vill du klaga? Klaga på battericellernas klena överlevnadsförmåga, eller köp en bil som fungerar.
Citera
2020-07-16, 22:11
Avslutad
Viss energiförlust sker ju genom värmeutveckling
Citera
2020-07-16, 22:13
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Så lång sträcka och så många år på en el-Renault?
Du har passerat din bils livslängd med råge!

Köp en ny.

Den är tänkt før commute, det är inte en modell før längre resor - uppenbarligen. Så før sitt egentliga syfte funkar den fint.

Såklart är det dags att byta byta innan den teknologiska nackdelen blir før tydlig och bilen blir värdeløs av den orsaken. Många bra bilar som har räckvidd på 50-60 mil ute redan nu - kørde min 570 km på en laddning i helgen. Uppfør setesdalen ena vägen (med motvind upp dalen inkl två pass och tillbaka samma väg i medvind). Behøver man räckvidd så køper man räckvidd, då kør man inte en ineffektiv pendlarbil med litet batteri.

Men nu väntar jag på att få veta hur mycket det gick att fylla på batteriet med efter att det kørdes tomt.
Citera
2020-07-16, 22:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så här:

1. TS har en bil med ett batteri som (nytt) har en kapacitet på 41 kWh.
2. TS är ute och kör, och plötsligt är batteriet tomt.
3. När TS tittar på hur mycket effekt hen gjort av med, visar det på 39 kWh.

Svar:

1. TS förstår inte att ett batteris kapacitet minskar med tiden.
2. TS förstår inte att det är skitsvårt att mäta batterikapacitet exakt.
3. TS har laddat tills indikatorn visar 100%, medans det behövts en timme till för att verkligen bli 100%.
Var inte den fantastiska Zoen nyservad också? Den stannade ju av något annat skäl också. Men var ändå världens bästa bil?
Kan faktiskt inte sluta skratta pga TS som skrivit så mycket om hur fantastisk den skitbilen är plötsligt fattar att det är en skitbil.
Och andrabilen är en gammal mercadiesel som också är Guds gåva till mänskligheten?
Köp en riktig bil istället! En som funkar på Autobahn.
Citera
2020-07-16, 22:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Jag tänkte såklart på hur mycket du fick laddat upp med efter att du kørde tomt.

Bilen bärgades hem, där satte jag i laddkabeln och laddade fullt, tror laddboxen visade 43,något kWh, vilket är fullt normalt då det alltid sker en viss laddförlust.
Jag laddar AC 11 kW hemma.
Citera
2020-07-16, 22:37
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Bilen bärgades hem, där satte jag i laddkabeln och laddade fullt, tror laddboxen visade 43,något kWh, vilket är fullt normalt då det alltid sker en viss laddförlust.
Jag laddar AC 11 kW hemma.

Så du laddade i netto 41 kWh ungefär. Då är det alltså inte batteriet du skall stämma utan mjukvaran i "världens bästa bil".
Citera
2020-07-16, 22:38
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Om du beräknar sträckan du kan klara med så snål marginal, d.v.s. att du tror du klarar det med den kapacitet batteriet har för "körningen"...... så måste du oxå beräkna övrig åtgång som ljus, ljud, även körning i backar kommer att sluka mer el än du räknar ut.

Dålig kännedom om elbilar, men antar att detta måste vara relevant....eller?

Väderförhållnadena och hastigheten är mest relevanta.
Ljud och ljus förbrukar inget.

Med sommarväder och max 70-75 km/h, och med en defensiv körstil, fixar jag 23 mil, det vet jag.
Men hade jag ökat snitthastigheten med 10 km/h hade det blivit allt för osäkert.
Citera
2020-07-16, 22:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ljud och ljus förbrukar inget.
Keh? Har du ljud och ljus som inte drar någon ström?

Förklara!
Citera
2020-07-16, 22:41
Medlem
Citat:
Jag menar att det är viktigt för elbilsförare att exakt veta hur mycket ström som finns kvar i batteriet vid körningar med små marginaler.
Det är viktigt för alla som kör i trafiken, eldrivet eller inte. De flesta planerar sin körning bättre än vad du gör, just för att de vill vara på den säkra sidan.

Citat:
Tex på måndag ska jag köra 23 mil genom Polen, på denna 23 mil långa sträcka finns ingen laddstation, det är alltså av yttersta vikt att jag planerar körningen så att jag kommer fram till laddstolpen!

Håller jag 70-75 km/h i fint sommarväder så kommer jag 24 mil, det innebär att jag bör klara ströckan utan problem på måndag!
Jag har trots allt 10.000 mil erfarenhet av att köra mil elbil.
Det låter ju inte som en trevlig körning - och varför? För att det är på håret att du kommer fram på en laddning. Det kan bli köer, trafiken kan omdirigeras vilket resulterar i en omväg, du kan missa en avfart eller liknande och då har du ingen marginal.

Trots 10 000 mils körning med din elbil så hände ju det du beskriver i trådstarten. Du kanske kan betala någon som planerar din körning i fortsättningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in