2020-07-16, 21:32
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om jag har en bil som drar 0.5l/mil, och ska åka 5 mil. Anser du då att jag ska nöja mig med en modell som har en tank på 2.5l?

Jag menar att det är viktigt för elbilsförare att exakt veta hur mycket ström som finns kvar i batteriet vid körningar med små marginaler.

Tex på måndag ska jag köra 23 mil genom Polen, på denna 23 mil långa sträcka finns ingen laddstation, det är alltså av yttersta vikt att jag planerar körningen så att jag kommer fram till laddstolpen!

Håller jag 70-75 km/h i fint sommarväder så kommer jag 24 mil, det innebär att jag bör klara ströckan utan problem på måndag!
Jag har trots allt 10.000 mil erfarenhet av att köra mil elbil.
Citera
2020-07-16, 21:34
Moderator
Gromguttens avatar
Hur mycket fick du laddat upp med då?
Citera
2020-07-16, 21:37
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Hur mycket fick du laddat upp med då?

Naturligt startade jag med 100% dvs fulladdat batteri.

Då ska 41 kWh netto finnas tillgängligt, men efter att jag förbrukar 39 kWh stannade bilen, detta medför en osäkerhetsfaktor för mig som elbilsförare.
Citera
2020-07-16, 21:38
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag menar att det är viktigt för elbilsförare att exakt veta hur mycket ström som finns kvar i batteriet vid körningar med små marginaler.

Tex på måndag ska jag köra 23 mil genom Polen, på denna 23 mil långa sträcka finns ingen laddstation, det är alltså av yttersta vikt att jag planerar körningen så att jag kommer fram till laddstolpen!

Håller jag 70-75 km/h i fint sommarväder så kommer jag 24 mil, det innebär att jag bör klara ströckan utan problem på måndag!
Jag har trots allt 10.000 mil erfarenhet av att köra mil elbil.
Om du ska köra 23 mil i leksaken som visar att du kan åka 24 mil kör du garanterat stopp igen
Citera
2020-07-16, 21:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Det räcker med en kö på grund av en olycka, så skiter sig dina tajta marginaler. Eller kanske något så lite som att det börjar regna och blåsa, så din bil drar mer.

Du måste förstå att du inte kan köra på marginalen. Om du ändå vill göra det, så beklaga dig inte här.
Citera
2020-07-16, 21:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Min elbil (renault zoe) har ett 41 kWh stort batteri, men igår stannade bilen efter att jag gjort slut på 39 kWh!
Eftersom det visas i bilens färddator hur många kWh jag gjort av med så var jag ganska säker på att jag skulle kunna ta mig hem, detta gick dock åt helvete!

När jag hade förbrukat 39 kWh av mina 41 kWh stannade bilen, batteriet var då helt tomt!

Detta resulterade i att jag var tvungen att ringa efter bärgare, dessutom fick jag vänta i två timmar, trots att jag bara var 2 km hemifrån!

Tyvärr får man inte heller själv bogsera en elbil, då växellådan då kan gå sönder!

Frågor:
Varför stannade bilen redan efter att jag förbrukat 39 kWh, när jag har ett 41 kWh stort batteri???

Är batteriet slitet?

Min Renault ZOE har rullat 10.000 mil och är 2 år gammal.

Två år...

Dö förefaller "slitaget" normalt. Batteriet i din mobil har efter två år inte heller full kapacitet.
Citera
2020-07-16, 21:42
Medlem
constants avatar
Citat:

Då ska 41 kWh netto finnas tillgängligt, men efter att jag förbrukar 39 kWh stannade bilen, detta medför en osäkerhetsfaktor för mig som elbilsförare.
Jag frågar igen: Var bilen laddad med 41 kWh, eller är det batteriets maxkapacitet som nytt?
Citera
2020-07-16, 21:42
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Jag tänkte såklart på hur mycket du fick laddat upp med efter att du kørde tomt.
Citera
2020-07-16, 21:46
Medlem
53....so whats avatar
Om du beräknar sträckan du kan klara med så snål marginal, d.v.s. att du tror du klarar det med den kapacitet batteriet har för "körningen"...... så måste du oxå beräkna övrig åtgång som ljus, ljud, även körning i backar kommer att sluka mer el än du räknar ut.

Dålig kännedom om elbilar, men antar att detta måste vara relevant....eller?
Citera
2020-07-16, 21:47
Medlem
Citat:
Jag frågar igen: Var bilen laddad med 41 kWh, eller är det batteriets maxkapacitet som nytt?
Står det någonstans att du laddat 41 kWh? Fullt normalt att ett batteri blir sämre efter hand. Men lugn, det går att mäta med en exakt belastning samt hur länge det varar. Har du läst handboken för bilen utan att fått denna kunskap?

Kommentaren skulle vara till BAB7.
Senast redigerad av KamratBlue 2020-07-16 kl. 21:50.
Citera
2020-07-16, 21:51
Medlem
Citat:
För att det är jättesvårt att få fram ett exakt värde av batteriets energiinnehåll.

Någon borde ta fram en reservdunk för elbilar. En seriös tanke. Något man kan ha i bagaget, eller som någon kan skicka med en taxi.
Det borde väl inte va helt omöjligt att bygga en powerbank modell xxxl med kapacitet för nån kilometer extra iaf tycker man helt klart.
Citera
2020-07-16, 21:51
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Om du beräknar sträckan du kan klara med så snål marginal, d.v.s. att du tror du klarar det med den kapacitet batteriet har för "körningen"...... så måste du oxå beräkna övrig åtgång som ljus, ljud, även körning i backar kommer att sluka mer el än du räknar ut.

Dålig kännedom om elbilar, men antar att detta måste vara relevant....eller?

Nja, man har en "guessometer" som førklarar hur långt man, baserat på tidigare kørstil/førbrukning och momentanførbrukning, har kvar att få ut i återstående kilometer. Samma logik oavsett drivmedel. Utøver det uppgivna finns det lite reservkapacitet man kan kräma ur även när batteriet står på 0. Sista kilometern går i "Turtlemode".

Har faktiskt inte hørt någon som kørt efter återstående batterikapacitet på det sätt som avhandlas i tråden, det låter ovanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in