2020-07-16, 18:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Men hur tänker dom om att folk förlorar ens antikroppar och att folk får permanenta skador?
Det visste de ju inte då. Det är kunskap som kommit efterhand. De trodde ju att covid-19 skulle bete sig som en influensa.
Citera
2020-07-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdertackan
Majoriteten av dödstalen idag är från patienter som har varit nedsövda och intuberade sedan pandemins start. De dör alltså inte av Covid utan av följderna den påfrestning intensivvård i respirator ger på patientens kropp. Vi har hela tiden haft många gånger fler fall av intuberade patienter än något grannland och därför har vi även längre eftersläpning av dödstal.

Att hamna på IVA, intuberad i respirator är mer eller mindre tortyr och det krävs mer eller mindre att samtliga planeter står i linje för att att patienterna inte ska dra på sig följdsjukdomar och komplikationer. Grina hur mycket ni än vill över Tegnell, sossarna och alla andra ni är jättearga på, men ha då i åtanke att det oavsett anledning till att man hamnar i respirator är en oerhörd risk att ligga där. Det finns patienter som blev sjuka samma vecka som pandemi var ett faktum i Sverige som fortfarande är nedsövda. 81-82% klarar sig, men resten går tyvärr bort, vilket de hade gjort av en vanlig lunginflammation som lett till behov av intubering.

Ni som bölar över antalet döda gör det inte för att ni tycker synd om de bortgångnas familjer, ni gör det för att ni uppenbart hatar FHM eller den politik som står bakom.

Älskar du den politik som förs och det obefintliga smittskyddsarbete som förts? Då jag lyssnade på Tegmark Wisell i tisdags så sa han att länder med omfattande smittspridning kommer få problem även framöver. Hon hade kunnat tillägga att Sverige hör till de länder som har omfattande smittspridning.

Även om våra kurvor nu pekar åt rätt håll så har vi fortfarande omfattande smittspridning. Men för att förstå det måste man klara av att ha två tankar i huvudet samtidigt. Omfattande smittspridning innebär att om vi inte plattar till viruset nu under sommaren så kommer alla 60+ leva farligt lång tid framöver. Det på grund av din älskade politik och flockimmunitetsmyndigheten.

Våra grannländer har knappt någon smittspridning, få om någon på IVA och många dagar utan dödsfall. Det är politik och smittskyddsarbete som man kan älska och önska att vi hade haft.

Hoppas du får en infektion då du ska ta bort din Tegnell-tatuering i framtiden.
Citera
2020-07-16, 18:07
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vi startade på usla siffror och nu är våra siffror på precis alla hålla åt rätt håll och ganska snabbt.
Jag begriper inte riktigt vad mer vi kan begära givet läget vi hamnat i.

Precis.
Jag är förvånad (och lättad) över att det ändå ser så pass bra ut som det gör nu. Det här med att man inte kan jämföra länder som haft olika strategier och inte dra slutsatser till det är helt över, det går inte för de flesta domedagsprofeterna här att ta in tyvärr.
Citera
2020-07-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det visste de ju inte då. Det är kunskap som kommit efterhand. De trodde ju att covid-19 skulle bete sig som en influensa.
Så varför fortsätter dom med detta vansinne då? Hur kan dom vara OK med att låta flera tusen människor dö? Skada ens egen rykte i omvärlden?
Citera
2020-07-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur håller Danmark reda på vilket län man bor i? Står väl inte i passet?

Måste skriva ut personbeviset från Skatteverket också.
Senast redigerad av Sir89 2020-07-16 kl. 18:13.
Citera
2020-07-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Precis.
Jag är förvånad (och lättad) över att det ändå ser så pass bra ut som det gör nu. Det här med att man inte kan jämföra länder som haft olika strategier och inte dra slutsatser till det är helt över, det går inte för de flesta domedagsprofeterna här att ta in tyvärr.

Med deras logik är de väl inte glada över att vi inte bränner häxor på bål längre heller.
Utan fokus är bara kvar på att vi har gjort det.

Det som varit kan ej ändras.
Det är en verklighet man måste acceptera och anpassa sig efter.
Det som sker och kommer ske kan man påverka.
Citera
2020-07-16, 18:13
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Vi gränskontrollen står en lingvist och bedömer om det är troligt att vederbörande kommer från den plats som denne uppger...

Jaha. Blir man förhörd vid inresa? Ungefär som i USA? Vad gör du här? Hur länge ska du stanna? Vad ska du göra här? Var ska du bo? Hur ska du resa?
Citera
2020-07-16, 18:14
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag menar att det blir en större smittspridning höst då folk inte är ute lika mycket och har semester lol

Eller så blir det inte det. Känns svårt att sia om det just nu, men man kan väl tänka sig att den spridning som ändå skett över landet skapar en slags immunitet. Än så länge har iallafall jag inte läst en SERIÖS text om återinfekterade.
Citera
2020-07-16, 18:14
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har rätt. Bäst är nog att inte öppna alls. Tänkte att det kommer ge lite andrum till en lång höst men risken är förstås att de två veckorna kommer ställa till det. Det mesta talar tyvärr för en andra våg. Speciellt i Sverige som inte vidtar några åtgärder för att förhindra det.

Vad är det som talar för en andra våg?
Citera
2020-07-16, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Eller så blir det inte det. Känns svårt att sia om det just nu, men man kan väl tänka sig att den spridning som ändå skett över landet skapar en slags immunitet. Än så länge har iallafall jag inte läst en SERIÖS text om återinfekterade.
Ja en del har fått det redan och kanske är immuna. Men när små människor (skolbarn) och unga människor börjar skolan igen så kan dom smitta otroligt många mer. Det finns fortfarande många som än inte har corona. Tänker framförallt på folk i riskgrupper.
Citera
2020-07-16, 18:18
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Stefan Löfven säger idag att Sveriges strategi är helt rätt!

https://twitter.com/bjornsing/status/1283695496289189889

Hur kan folk rösta på Socialdemokraterna fattar jag inte.

Detta hade skett oavsett regering, är helt säker på det. Det här med att man lägger stor vikt vid specifika myndigheters rekommendationer är väl inte enbart förknippat med socialdemokratisk regering, eller? Var det något parti som sa ett knyst de första månaderna efter pandemins början? Alla var eniga, ingen opponerade. Först ett bra tag efter så började Ebba bjäbba om sveket mot de äldre, trots att hennes parti har gjort mest olycka för äldrevården än något annat.

Lika bra att jag inflikar att jag inte röstar på S.
Citera
2020-07-16, 18:18
Medlem
”Sverige har blivit ett exempel på hur covid-19 inte ska hanteras”, lyder rubriken, och tv-kanalen pratar med flera svenskar som är kritiska till den svenska strategin.

En av dem är Nele Brusselaers, epidemiolog vid Karolinska Institutet, som oroar sig för hösten:

– Om det är något land i Europa som kommer få en andra våg är det med stor sannolikhet Sverige, för de gör fortfarande inte så mycket för att verkligen stoppa det, säger hon.

https://omni.se/cbs-avslappnade-svenskar-utgor-ett-daligt-exempel/a/9vyv8l
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in