2020-07-16, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du menar att smittan fanns där inne i rummet och väntade på dem?

Min fråga var alltså vad som driver smittan eftersom det inte alls är samma läge nu som i början på året då folk reste frekvent. Det finns inte samma grogrund för smittspridning.
Jag menar att det blir en större smittspridning höst då folk inte är ute lika mycket och har semester lol
Citera
2020-07-16, 14:45
Medlem
Citat:

Min fråga var alltså vad som driver smittan eftersom det inte alls är samma läge nu som i början på året då folk reste frekvent. Det finns inte samma grogrund för smittspridning.

Resebolagen sålde väl slut resor direkt vi fick börja resa, så vi har rest och kommer resa en del även i sommar.
Citera
2020-07-16, 14:45
Medlem
Citat:

Jag menar att det blir en större smittspridning i höst då folk inte är ute lika mycket och har semester lol
Citera
2020-07-16, 14:47
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det är tragikomiskt med vissa s.k alarmister.

När det rapporteras högre siffror enskilda dagar med eftersläpning så anses det vara katastrof och något som enbart skett senaste dygnet.

När det är låga siffror utan eftersläp då är det mörkning och lögner.

Enkelt uttryckt så spelar siffror ingen roll för vissa alarmister kommer se varje dag som katastrof oavsett siffra.

Och så kallar man Tegnell för störd psykopat. Nåja.
Oj, du har ingen koll va? FoHM rapporterar bara de dödsfall som kommer in innan kl1400 och aldrig de på helgerna. De andra sidorna rapporterar de antal som regionerna rapporterar oavhängigt när dessa siffror kommer in. Plaz kan till och med lägga in döda antal sent på kvällen. Medans C-19 rapporterar i regel bara vid 1400 men de inkluderar de som rapporterats på kvällen och på ev. helgen. De dödsfall som kommit efter kl 14.00 och på helgerna blir inte registrerat av FoHM och gapet har växt den senare tiden. I dag valde de att rapportera några av dessa. Ca15 stycken, sedan kallar det de att köra mot dödsregistret. Detta gjorde de ganska ofta tidigare men den senaste månaden har det varit onödigt slöa. Varför de väljer att göra så kan ju inte vi veta. Det är du som seger att de mörkar, jag tror bra att de är lata och inte tycker det är så viktigt.

Menar du på allvar att du tycker att de sköter registreringen på ett bra sätt?
Senast redigerad av virvelbagg 2020-07-16 kl. 14:49.
Citera
2020-07-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Oj, du har ingen koll va? FoHM rapporterar bara de dödsfall som kommer in innan kl1400 och aldrig de på helgerna. De andra sidorna rapporterar de antal som regionerna rapporterar oavhängigt när dessa siffror kommer in. Plaz kan till och med lägga in döda antal sent på kvällen. Medans C-19 rapporterar i regel bara vid 1400 men de inkluderar de som rapporterats på kvällen och på ev. helgen. De dödsfall som kommit efter kl 14.00 och på helgerna blir inte registrerat av FoHM och gapet har växt den senare tiden. I dag valde de att rapportera några av dessa. Ca15 stycken, sedan kallar det de att köra mot dödsregistret. Detta gjorde de ganska ofta tidigare men den senaste månaden har det varit onödigt slöa. Varför de väljer att göra så kan ju inte vi veta. Det är du som seger att de mörkar, jag tror bra att de är lata och inte tycker det är så viktigt.

Menar du på allvar att du tycker att de sköter registreringen på ett bra sätt?

Eftersom jag har annat för mig än att varje dag grotta ner mig i exakta siffror så är det intressanta för mig vad snittet blir per vecka.
Att det sedan är berg och dalbana enskilda dagar med rapporteringen bryr jag mig faktiskt inte om.
Citera
2020-07-16, 14:48
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ryssarna har börjat leverera en ny medicin mot Corona.

https://tass.com/society/1179063
Mycket intressant. I skuggan av vacciner verkar det inte finnas många kandidater bland antivirala förutom remdesivir.

Det behövs i arsenalen också anser jag även om Björn Olsen inte gillar det.
Citera
2020-07-16, 14:49
Avslutad
Citat:
Men nu får vi trots allt jämföra med hur det sett ut i Sverige tidigare gentemot nu.
Och det är endast förbättringar över hela linjen.

Ja, absolut. Det sifforna främst illustrerar är att Finland befinner sig i ett helt annat läge.

Vi är på rätt väg nu.
Citera
2020-07-16, 14:50
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Slänger in lite siffror:

Just nu 0 intensivvårdade och 7 sjukhusinlagda och har legat på den nivån ungefär denna vecka,
i Sverige är siffrorna 79 och 439.

Finland har skött detta riktigt bra. Vi borde lära och ta hjälp av våra grannländer i stället för att satsa på flockimmunitet.
Citera
2020-07-16, 14:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag menar att det blir en större smittspridning höst då folk inte är ute lika mycket och har semester lol

Fast det förutsätter alltså sådant som du inte bara kan anta. De flesta tror alltså inte på en andra våg.
Citera
2020-07-16, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Ja, absolut. Det sifforna främst illustrerar är att Finland befinner sig i ett helt annat läge.

Vi är på rätt väg nu.

Ja, och det får vi vara glada för.
Norge, Danmark och Finland kan vi inte jämföra oss med.
Drygar vsrit tydligt i flera månader nu.
Så dags att släppa de konstanta jämförelserna.
Citera
2020-07-16, 14:54
Medlem
-ALLA REGIONER IDAG- (16/7)

21 döda… i 4 regioner, där Östergötland utmärker sig med 14 döda,
Det är 67 % av dem som rapporterades idag, har man äntligen anställt någon flink
IT-kunnig där?

Östergötland 14 döda (224->238), + 6,25 %
Kalmar 3 döda (58->61), +5,17 %
Gävleborg 2 döda (147->149), +1,36 %
Örebro 2 döda (169->170), +1,18 %
Citera
2020-07-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ja, och det får vi vara glada för.
Norge, Danmark och Finland kan vi inte jämföra oss med.
Drygar vsrit tydligt i flera månader nu.
Så dags att släppa de konstanta jämförelserna.

Vi kanske kan bli bättre än Rumänien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in