2020-07-16, 14:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrfan
Sveriges televisionreportrar frågar direktören om hur de ser på floridas siffror. Kanske dags att fråga hur han ser på Trump också?

Glöm smittsituationen i Sverige hur smittspårningen ser ut i landet vilka åtgärder som ska göras för att få ner smittan. Usa och trump är alltid viktigast

Man vill flytta fokus. Även om det är illa i USA är det väl fortfarande så att det är dubbelt så illa i Sverige mätt per capita? Ingen som frågar vilka åtgärder man ämnar vidta för att få ett slut på smittan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är väl egentligen aldrig för sent med lockdown. Dessvärre är det en åtgärd man närmast tar till i desperation när det spårat ur totalt, samtidigt som det är ultraeffektivt i tidigt skede utan så mycket smitta. Nya Zeeland körde ju lockdown tidigt och är ett av de länder som klarat sig bäst i världen.

Det där med att de klarade sig bäst är lite tveeggat. De har kört hela turismen i botten, vilket kommer påverka många människors liv och livskvalitet. Nån måste räkna på Quality-Adjusted Life Years i detta. QALY
Citera
Medlem
Citat:
Man vill flytta fokus. Även om det är illa i USA är det väl fortfarande så att det är dubbelt så illa i Sverige mätt per capita? Ingen som frågar vilka åtgärder man ämnar vidta för att få ett slut på smittan?

Vi är ju på god väg att få slut på den.
Citera
2020-07-16, 14:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Någon påstod att i Finland har ingen dött i corona på en hel vecka. Hur ser det ut nu, är det någon som vet? Norge låg ju bättre till en Finland totalt, det kunde jag se på worldometer.

Men uppdateringen på worldometer är jag inte nöjd med. Det tar alldeles för lång tid.
Här har du lite info från Svenska YLE. De verkar ha mindre nya fall än vi har döda. Kan inte se några alls på ett tag:

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/03/12/har-kan-du-folja-med-aktuell-coronastatistik-fran-finland-norden-och-varlden

Man ser övriga Norden också där.
Senast redigerad av arbetet 2020-07-16 kl. 14:36.
Citera
2020-07-16, 14:35
Medlem
Jag kan bara inte ens tänka mig hur det blir till höst när folk börjar jobba och gå till skolan igen. Jävlar vilken andra våg det lär bli.
Citera
2020-07-16, 14:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Lockdown nu vore fullständig galenskap.
Lika galet som att man gav fan i att testa ordentligt initialt.
Inga fler stora misstag som lockdown nu.

Jag vet inte. Möjligen borde man vänta till 1 sep och köra lockdown till 1 okt. Då har man chansen att bringa ned smittan till hanterbar nivå och börja smittspåra.
Citera
2020-07-16, 14:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, det är förjävligt att man offrat äldre!

Så där har det alltid varit att äldre inom äldreomsorgen inte fått tillräcklig vård.
Citera
Medlem
Citat:

Svensk media helt obrydda av någon anledning, vet inte varför de är så hamiga.
Man ska inte störa svensken i semestern med tråkigheter, till och med Tegnell själv ligger ju i solen och jäser, då ska man inte prata obehagliga saker, usch fy.
Citera
Medlem
Majoriteten av dödstalen idag är från patienter som har varit nedsövda och intuberade sedan pandemins start. De dör alltså inte av Covid utan av följderna den påfrestning intensivvård i respirator ger på patientens kropp. Vi har hela tiden haft många gånger fler fall av intuberade patienter än något grannland och därför har vi även längre eftersläpning av dödstal.

Att hamna på IVA, intuberad i respirator är mer eller mindre tortyr och det krävs mer eller mindre att samtliga planeter står i linje för att att patienterna inte ska dra på sig följdsjukdomar och komplikationer. Grina hur mycket ni än vill över Tegnell, sossarna och alla andra ni är jättearga på, men ha då i åtanke att det oavsett anledning till att man hamnar i respirator är en oerhörd risk att ligga där. Det finns patienter som blev sjuka samma vecka som pandemi var ett faktum i Sverige som fortfarande är nedsövda. 81-82% klarar sig, men resten går tyvärr bort, vilket de hade gjort av en vanlig lunginflammation som lett till behov av intubering.

Ni som bölar över antalet döda gör det inte för att ni tycker synd om de bortgångnas familjer, ni gör det för att ni uppenbart hatar FHM eller den politik som står bakom.
Senast redigerad av Sladdertackan 2020-07-16 kl. 14:38.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Vi är ju på god väg att få slut på den.

Vi ligger sämst till i Europa ju. Tillsammans med Rumänien.
Citera
2020-07-16, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Jag kan bara inte ens tänka mig hur det blir till höst när folk börjar jobba och gå till skolan igen. Jävlar vilken andra våg det lär bli.

Massor av kontor öppnar upp med.
Alla tror det är lugnt av någon anledning.
Och vanlig sjukvård har haft pause hela våren och sommaren, gg för sjukvårdsköerna om den får ligga på is hela vintern med. Kommer nog många dödssiffror i vårdköerna också.
Citera
2020-07-16, 14:37
Medlem
Citat:
Jag vet inte. Möjligen borde man vänta till 1 sep och köra lockdown till 1 okt. Då har man chansen att bringa ned smittan till hanterbar nivå och börja smittspåra.

Lockdown är jag emot generellt.
Och att ens diskutera det när SAMTLIGA siffror pekar åt rätt håll är ju galet.

Ungefär som att ett hockeylag tar ut sin målvakt när de leder med ett mål och har tekning i egen defensiv zon med 10 sekunder kvar av matchen.
Inte vidare genomtänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in