Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-07-15, 21:57
Medlem
SigersonHolmess avatar
När en utredning läggs ned med hänvisning till att misstänkte gärningsmannen är avliden är det nedläggningsskäl typ kategori 8.
Nedläggning sker för att det helt enkelt inte går att föra det till åtal. Men det betyder också då att om den misstänkte hade levat så hade det gått att ta det till åtal.

Detta är säkerligen inte strikt styrt och som vi ju ser kan en åklagare lägga ned utan att med särskilt övertygande resonemang påvisa att det hade gått att driva det till åtal. Tvärtom lägger sig KP själv på nivån "skäligen misstänkt" men frågan är som sagt om han ens når upp till det utan endast misstänkt beteende. Det behövs substans för att göra det KP gör och det finns bara misstänkt beteende och teorier kring varför detta misstänkta beteende är där.

Från brottsförebyggande rådet, bra.se
Citat:

Kategori 8 – Misstänkt avliden
Om misstänkt är avliden är åtal ej en möjlighet och förundersökningen

Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Det finns en poäng i ditt resonemang.

Utpekande är till viss del givetvis sant. Min poäng är att det dock inte är ett utpekande som GM. Men, som sagt, i detta fall så väger åklagarens ord tyngre än vad det egentligen borde.. därav reaktionen, kanske?

Jag tror problemet med den förståeliga ”upprörda” reaktion kan bero på nedan punkter;

KP målade själv in ett sig i ett hörn med sitt uttalande om ”en lösning” i februari.

Suhonens tips om mordvapnet dagarna innan PK.

Samt; nyhetsflashen under PK;”KP pekar ut SE som GM” (om mitt minne inte sviker mig)

Punkt ett och två skruvar upp förväntningarna utan dess like... punkt tre är missvisande; detta säger inte KP och jag tvivlar på att han själv beställt denna flash😏

Men likväl; av allt vi förväntade oss så fick vi en... ”skäligen misstänkt”..

Sen kan man diskutera det rätta av KP att gå ut med SE’s namn. Oavsett; vad har han för alternativ egentligen.. skandiamannen, Sture, en man i rock, ”någon”?
Citera
2020-07-15, 21:58
Bannlyst
Kommentar av de av Sumer citerade synpunkterna om kuppövningarna mot ÖB och planer på sådana mot OP och att deltagare i dessa skulle kunna sättas i samband med PM.

Det är visserligen ingen långsökt tanke att en kuppövning kan användas och har använts - för att likvidera en makthavare. Främsta exemplet på detta är kanske 20 juliattentatet mot Adolf Hitler fyrtiofyra, då just kuppförsvarsorganisationen i Berlin skulle användas för att snabbt ta kontroll över den tyska huvudstaden. Men, då säkerhetstjänster rutinmässigt genomför den typen av övningar i syfte att förhindra attentatsförsök är misstänkliggörandet av medlemmar av kuppförsvaret en ganska dålig ursäkt för ett misstänkliggörande, helt analogt med misstänkliggörandet av poliser grundat på det faktum att de med en precision som liknar ett atomurs alltid dyker upp i samband med brottsplatser. Dessutom är de medlemmar av det svenska kuppförsvaret som här avses såvitt jag förstår avförda från utredningen, inte därför att någon försöker mörklägga något utan i kraft av trovärdiga, kontrollerade alibin. Näss var ganska noggrann i det avseendet...
Citera
2020-07-15, 22:01
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
SE jobbade över samma kvällar som Palme var ute sent:
https://www.expressen.se/nyheter/engstrom-jobbade-over-samma-kvallar-som-palme/

Om varken SE eller Palme var ute så sent någon annan kväll i februari, så är det faktiskt märkligt.

Uppenbart att Expressen jobbar övertid för att cementera SE som GM.

Hur ser CP, CA och VG:s schema ut i januari och februari? Man kan väl anta att de också strukit omkring i city väldigt många sena kvällar. Men det tar man inte upp.

Man skulle ju kunna använda KP:s bevisföringstaktik och vända på det. Hur kommer det sig att OP hade kvällsmöten när SE jobbade över? ...(sarkasm)
Citera
2020-07-15, 22:03
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Vissa uppgifter finns inte tillgängliga för mig på papper utan dom har jag fått vid samtal med olika personer. Ibland är det en långvarig process att få någon att berätta en kontroversiell upplevelse.

I det jag skrev i tråden litar jag på uppgiftslämnaren med en bakgrund inom Stockholmspolisen. Trots att skriftlig dokumentation saknas tycker jag signalementet och de distinkta tidpunkterna skulle kunna vara intressanta för fler än mig i tråden.

Ja, håller med dig där.

Det är vad jag också försökt göra, under det senaste året.

Men, jag har fått väldigt mycket skit för det från folk som tror att de vet bättre.
Jag har fått informationer från håll de flesta bara skulle drömma om, och det har jag försökt skriva om, men, att lägga upp dokumentation om det är omöjligt.

Då blir man istället ett troll, det värsta man kan göra är att trampa andras favorit-teorier, hur oväsentliga de än är.

Jag säger det igen, det finns intressanta motivbilder, men de har ingen substans när det kommer till kritan.
Citera
2020-07-15, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
SE jobbade över samma kvällar som Palme var ute sent:
https://www.expressen.se/nyheter/engstrom-jobbade-over-samma-kvallar-som-palme/

Om varken SE eller Palme var ute så sent någon annan kväll i februari, så är det faktiskt märkligt.
Som statsminister var nog OP borta de flesta kvällar så det säger inte så mycket tycker jag.
Citera
2020-07-15, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Tjena,

Jag, du, och de flesta här förstår innebörden av skäligen misstänkt. Inget snack om det.

Men du måste sätta in det här i en kontext.
*Mord på Sveriges Statsminster.
*Olöst efter 34 år.
*Lösning halvt om halvt utlovad.
*Presskonferens som hela riket är intresserad av.
*Utredningen ska läggas ned.

Att då presentera en skäligen misstänkt och sen säga. "Han är död så vi kommer inte längre. Så vi lägger ner undersökningen."

Det är ett de facto skuldbeläggande och utpekande av en avliden man som mördaren. Det går inte att komma runt det.
Fast i det ögonblick man har de tekniska svaren är han inte längre skäligen misstänkt.
Citera
2020-07-15, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Beviset att SE är skäligen misstänkt har ju KP ganska klart redovisat..

Som GM finns det dock inga entydiga bevis, nej.
Inte när undersökningar och förhör gav BOM.
Citera
2020-07-15, 22:26
Medlem
Headons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amadeuss
Väldigt intressant.

Dock betyder det att han har haft medhjälpare.

Skräpartikel enligt mig. SE jobbade ju tydligen över ganska ofta och nu har de hittat två datum där även OP gjorde det.

Knappt ens värt att nämna som indicium.
Senast redigerad av Headon 2020-07-15 kl. 22:29.
Citera
2020-07-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Brukar det alltid "dra iväg amerikanare" direkt efter mord och då i synnerhet på politiker i Stockholm?

Bekymrad landsortsbo frågar.

Är det ironi?
Skämtar du?

Vet du hur mycket bilar som är på rull dygnet runt kring Norrtull, Roslagstull och Sveavägen?

Det var mycket populärt (i viss mån än idag) att snurra runt med amerikanare och sportbilar (MC på sommaren) längs Sveavägen och vända vid Sergelsrondellen eller fortsätta runt Norrmalmstorg och in på Birger Jarlsgatan och vidare mot Roslagstull och in igen mot Sveavägen.
En del tog även sig runt Strandvägen och fortsatte via Strandvägen och Valhallavägen runt mot Roslagstull.
Citera
2020-07-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
När en utredning läggs ned med hänvisning till att misstänkte gärningsmannen är avliden är det nedläggningsskäl typ kategori 8.
Nedläggning sker för att det helt enkelt inte går att föra det till åtal. Men det betyder också då att om den misstänkte hade levat så hade det gått att ta det till åtal.

Detta är säkerligen inte strikt styrt och som vi ju ser kan en åklagare lägga ned utan att med särskilt övertygande resonemang påvisa att det hade gått att driva det till åtal. Tvärtom lägger sig KP själv på nivån "skäligen misstänkt" men frågan är som sagt om han ens når upp till det utan endast misstänkt beteende. Det behövs substans för att göra det KP gör och det finns bara misstänkt beteende och teorier kring varför detta misstänkta beteende är där.

Från brottsförebyggande rådet, bra.se

Intressant.. faktiskt..mer än misstänkt beteende kan man ju inte påstå att KP har..

Dock; jämfört med häktningen av VG..? (Då ställer jag frågan utan att kollat upp; lat...)
Har inte så jättekoll; skäligen misstänkt gäller bara levande? Annars så är ju skäligen misstänkt lika med åtal.. är det så illa? Eller missförstår jag dig? Vilket jag misstänker.. skäligen🙂
Citera
2020-07-15, 22:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Kanske ingen förutsåg att Palme skulle gå söderut på östra sidan av Sveavägen, men det var ett möjligt alternativ att han skulle komma att besöka Grand på kvällen. Varför skulle förbindelseprov eller kuppförsvarsövningar med automatik sakna relevans?

Efter tio år i tråden är jag olidligt trött på alla sidospår, ofta ursprungna från förespråkarens egna ideologiska preferenser.

Vi har uppgifter om SÄPO-män som irreguljärt övervakat Olof Palme. Likaså har vi uppgifter om att en grupp på två till tre personer övervakat OP under hans sista dygn i livet, den sk övervaknings-PM.

Detta är konkreta uppgifter som inte hör till förhoppningsvärlden utan finns där som faktum. Där ska sökandet börja om man verkligen vill söka OPs mördare. Inte bland en massa scenarion som inte har relevans på MOP.

Exempel. LOP vet inte själva att de ska passera Skandiahuset förrän 2319, vad som händer där innan MOP har inte med automatik en koppling till dådet . Den som hävdar det måste i min värld hitta en sannolik anledning till detta . Det räcker inte med det infantila allt är möjligt . Om någon gjort ett sambandsprov vid lunchtid så har det ingen relevans på MOP förrän relevansen bevisas av den som påstår detta.
Citera
2020-07-15, 22:30
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headon
Skräpartikel enligt mig. SE jobbade ju tydligen över ganska ofta och nu har de hittat två datum där även OP gjorde det.

Knappt ens värt att nämna som indicie.

Enligt uppgifter jag fick var Olof Palme bevakad av den smale, långnäste mannen med runt ansikte 17,18 och 20 februari.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in