Citat:
Ursprungligen postat av
TashunkeWitko
Även jag har på gamla dagar blivit kritisk mot svensk journalistisk och har inget emot att stora drakar går omkull, och förordrar en rejäl nedragning och avsmalning av public service, etc.
Det enda problemet med den utveckling som du beskriver, är att den oberoende journalisten på nätet saknar de kontaktnät och den tillgång till maktens korridorer som en etablerad journalist på ett stort mediehus har; dessutom tycker antagligen en högt uppsatt politiker eller näringslivsman att han eller hon inte har någon anledning alls att prata med den oberoende nätjournalisten. Är det en etablerad journalist från DN eller SR blir det svårare (men inte omöljigt, som vi sett) att ducka en konfrontation.
Så faran med denna utveckling, att framtidens journalister är oberoende murvlar på nätet, kommer att göra det lättare att mörklägga dubiös verksamhet (även om en majoritet av dagens etablerade journalister är värdelösa); man har så att säga inget presskort som bildligt fungerar som passerkort. Ta som exempel Borgnäs ytterst kritiska reportage om palmemordet och påföljande grillning av de ansvariga inför svenska folket (på nittiotalet). Ingen oberoende journalist hade kunnat göra något som ligger i närheten av endera.
Annars ser jag fram emot att journalistiken av nödvändighet liksom dör (som mätta mediehus) och återuppstår (som oberoende eldsjälar) - men det finns ändå en fara i det här. Eller hur tänker ni kring just denna fråga?
Jag tror man måste skilja på vad man tror kommer hända och vad man vill skall hända. Ibland är det samma sak, ibland inte. Jag vill att Sverige besegrar USA i basket, men jag tror inte det kommer ske.
Jag försöker spekulera i hur framtiden för journalistiken kommer te sig och jag finner inget som tyder på att de stora drakarna har någon större chans att överleva på lång sikt. Den granskande och grävande journalistiken som åtminstone till viss mindre mån sker där kommer således försvinna. Ur det hänseende är det förståss tråkigt, men likväl försvinner den ändå. I vilken mån andra tar vid återstår att se, men jag tror och hoppas det.
Vissa saker uppdagas genom att politiska motståndare gräver om sina fiender, andra kan vara att sätta dit meningsfränder man har ett horn i sidan till. Ytterligare annat kan dras fram i ljuset av någon med starkt rättspatos. Saknas de stora drakarna tvingas alla dessa vända sig till andra aktörer. Huruvida dessa kommer bli små oberoende journalister eller om det kommer ske via social media återstår att se, jag gissar att båda två kommer nyttjas.
Vi får komma ihåg att för politiker är journalister inte främst några skitstövlar som försöker sätta dit dem, de är tvärtom de som främst hjälper dem att få ut sitt budskap till väljarna. Finns inte de stora drakarna måste de således istället vända sig till de små aktörerna.
För en liten oberoende journalist kan ett större arbete med att gräva i en fråga med stort allmänintresse, såsom rikspolitiken, nog var värt mödan. Det som nog många gånger kommer missas är grävandet av t.ex. lokalpolitikers verksamhet. Ett omfattande arbete som dessvärre främst kommer intressera en väldigt lite grupp människor och således kommer inbringa väldigt lite pengar per nedlagt tid. Tyvärr.