Citat:
Ursprungligen postat av
Mrbosun
Dubiös verksamhet kommer alltid att läckas ut och den läcks till den journalistik man har förtroende för. Gör nu de gamla mediehusen allt för att förtroendet skall urholkas med sin agendajournalistik, då lär informationen läckas ut i allt större utsträckning till ett annat journalistiskt hus.
Det är klart att det inte är så. Varifrån kommer din föreställning att dubiös verksamhet alltid kommer att läckas ut? Självklart läcker det vanligtvis inte ut. Det sker, ja, men oftast: nej.
Ett av de problem jag vill uppmärksamma är att (för samhället viktiga) läckor finns så länge det finns trovärdiga journalistiska mottagare av informationen. Låt oss ta som exempel Deep Throat och Washington Post. Om Deep Throat inte har ett Washington Post (vid tiden trovärdigt ytterst väletablerat mediehus med integritet och inflytande, helt frikopplat från statsapparaten, professionellt, etc.), utan endast nätjournalister, så läcker han inte. Då skulle han ju - överfört till vår tid - lika gärna skriva på Flashback eller SMS:a en Lamotte. Effekten av detta skulle inte under några omständigheter fälla någon makthavare, det skulle bara försvinna i bruset.
Så ditt andra antagande, att det läcks till den journalistik man har förtroende för, illustrerar just den fara jag vill uppmärksamma - nämligen att det inte finns någon journalistik man har förtroende för
som dessutom är mäktig nog att göra något med informationen. Jag kan ju ha en lokal journalist med en hemsida som är jättebra, etc., men varför skulle jag läcka till honom eller henne om säg svensk vapensmuggling? För att ta den läckta informationen till nästa steg (som gör skillnad) krävs ekonomiska resurser, trovärdighet och yrkeskunskap. Detta helt oaktat antaget faktum att informationen "läcks till den journalistik man har förtroende för." Just läckans förtroende är betydelselöst.
För övrigt gör nu "de gamla mediehusen" givetvis inte "allt för att förtroendet skall urholkas med sin agendajournalistik". Men de "journalistiska hus" du tänker dig att läckorna läcker till, vilka är de om tio år? Det är ju den farhåga jag vill belysa: Blir det så att vi antingen har statligt avlönade journalister (via presstöd, eller dylikt) som inte i avgörande grad granskar makten eftersom man ogärna biter den hand som föder den, eller nätjournalister som granskar makten men saknar medel att påverka den?
Det är frågan, åtminstone för mig. :-)