2020-07-13, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det verkar vara lite som hur olämpliga personer dras till läkarkåren, omsorgen, väktarjobb eller poliskåren med flera. Även journalistkåren drar till sig egocentriker som redan på högstadiet var tvärsäkra på vad som var rätt och bara behövde leta efter en del av arbetsmarknaden där egot dagligen skulle pullas upp i brygga.

Gör man dessutom en vettig karriär får man ju känna att "systemet verkligen funkar" och att de som klagar är som de där raggarna på fabriken som man lämnade i bruksorten när man pluggade journalism på högskola/folkhögskola. Det kan ju inte vara produkten, de ansvariga eller kollegorna som är problemet. Det tillåter inte egot att man funderar över.

Problemet med tvåvägskommunikation blev som du skriver påtaglig när journalist X ska börja skriva om fordon och inte vet skillnaden mellan bensin, diesel eller flygfotogen. Genast får egot ta stryk när folk undrar vad det är för obildade journalister de har i kommentarsfältet. Personligen tycker jag det tillhör lågstadiekunskaper att veta att tyngre lastbilar använder diesel och så vidare.

Folk var snabba att påpeka felaktigheter i samhälls- och populärvetenskapligt förenklade artiklar (som sig bör). De var många och ofta användes ord som journalisterna egentligen inte visste vad de betydde. Det är två helt olika saker att vilja förmedla information och ha språktalangen och förmågan att göra det.

Militära ämnen är ett kapitel för sig - där gör allmänjournalister generellt bort sig totalt när de ska förmedla information. De förlitar sig därför extremt mycket på andras information exempelvis från Försvarsmakten, SAAB och andra som de kan få utskick från. Min personliga favorit var geniet som skrev att atomubåtar drivs av en "kärnvapenreaktor".

Om det är kränkande för journalisterna och utgivarna att folk påpekar faktafel så ska du inte räkna med att egot kan hantera debattforum.

Dessa debattforum och kommentarsfält som skrotades eller aldrig blev av ersattes med "läsarservice" med modererad chatt där du kan kommentera med godkända kommentarer och frågor (och beröm). Det finns för mycket alkistroll som har tid att sitta och gnälla på så saker ska såklart modereras enligt mig men frågor om hur nyhetsförmedlaren väljer vad som ska återges från en polisefterlysning med mera ska läsarna absolut få fråga om utan att de ska anklagas för att vara "Svärjevänner".

Det går utmärkt att maila journalister och ge beröm eller komma med synpunkter, det har jag gjort många gånger och också fått svar.
Det är väl förståeligt att lokaltidningarna tagit bort kommentarsfälten då gemene man blivit otrevlig iochmed ”sociala media”. Misstänker också att skribenter i landsbygden är lite extra fina i kanten.
När den lokaltidning jag läser skrev positivt om Nordkorea tre gånger på raken mailade jag skribent och även chefredaktör och påpekade vänligt att en faktaruta kanske hade varit lämplig.
Inte ett pip till svar, naturligtvis.
Och ingen förklaring i tidningen.
Citera
2020-07-13, 09:52
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
(Beklagar att det tog en jäkla tid för mig att svara.)

Jag tror att om man kan välja mellan att se en film och få påverka den genom att själv vara en del av kommer flertalet välja det senare. När detta till fullo kommer vara tekniskt möjligt har filmbranschen att välja mellan att anpassa sig till kundernas önskemål eller gå under, varpå andra aktörer som producerar denna produkt istället tar över. (Detta är nästan vad ett dataspel gör, en bransch som går väldigt bra till skillnad från filmbranschen.)

En film kan man oftast bara luta sig tillbaka och koppla av till, men en nyhetsartikel har dock de flesta åsikter om. Åsikter de dessutom gärna förmedlar. Kan man välja mellan en- och tvåvägs kommunikation väljer de flesta således det senare.

Media vill dock endast producera den ena varan, d.v.s. envägskommunikationen. Det är nog inte märkligare än att många av dem som söker sig till branschen ofta är just de som vill stå bredbent med armarna i kors och myndigt övervaka och peka med hela handen och berätta för pöbeln hur saker och ting ligger till. I den andra rollen vore de istället debattledare. Egenskapen en sådan måste besitta är ödmjukhet, lyhördhet och fingertoppskänsla. D.v.s. i många avseenden rakt motsatta egenskaper än de som ö.h.t. en gång i tiden fick dem att börja studera journalistik.

Visst har de missat sin chans - och det vet de nog redan om. Frågan är snarare i vilken omfattning det i framtiden kommer finnas en efterfrågan på deras egenskaper?

Ingen fara, vi har alla liv utanför Dödsknarkarforumet.

Jag håller helt med i frågan om tvåvägskommunikation. Jag har faktiskt alltid sett det som ett viktigt säljargument för nyhetsmedier. Jag tycker det är viktigt att möta så många som jag ska intervjua öga mot öga. Att vara anträffbar och synlig när jag är på evenemang eller reportage så nyfikna eller de med åsikter kan växla några ord. Dessutom uppskattar jag när folk "lägger sig i" och rättar fel i artiklar. Vi brukar tacka för det.

Sedan finns det jobbiga människor som inte förstår skillnaden mellan fakta och åsikter. Majoriteten av människor verkar inte göra det så det får man ta som en del av jobbet. När jag jobbade i gammelmedia ansågs mina funderingar kring en lättnavigerad plattform för mobiler och surfplattor för folk att läsa på bussen eller i sängen på morgonen provocerande. Kunderna skulle gilla det de fick.
Citera
2020-07-13, 09:54
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soplica
Det går utmärkt att maila journalister och ge beröm eller komma med synpunkter, det har jag gjort många gånger och också fått svar.
Det är väl förståeligt att lokaltidningarna tagit bort kommentarsfälten då gemene man blivit otrevlig iochmed ”sociala media”. Misstänker också att skribenter i landsbygden är lite extra fina i kanten.
När den lokaltidning jag läser skrev positivt om Nordkorea tre gånger på raken mailade jag skribent och även chefredaktör och påpekade vänligt att en faktaruta kanske hade varit lämplig.
Inte ett pip till svar, naturligtvis.
Och ingen förklaring i tidningen.

Det går utmärkt men det påverkar inte innehållet eller kvalitén.
Citera
2020-07-13, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag är väl förvånad att lilla Karlskoga har kunnat inneha två (print)tidningar såpass länge. Jag tvivlar på att det hade blivit en folkstorm innan om de slagit ihop dom - gissningsvis så var upplagan stor nog för att båda tidningarna skulle ha rätt till driftstöd, vilket antagligen betyder att åtminstone en av tidningarna har hamnat under gränsen (1500 ex).

Jag noterar att tidningarna inte särredovisas i ts-statistiken... eller Kantarsifo...
https://www.kantarsifo.se/rapporter-undersokningar/audit-rapporter

Men tidningarna har ju inte fått något driftsstöd alls, ingen av Värmlands många små lokaltidningar får driftsstöd...
http://www.mprt.se/Documents/Presst%c3%b6dsn%c3%a4mnden/Driftsst%c3%b6d/Beviljade%20driftsstod%202020.pdf?epslanguage=sv
Ett mindre distributionsstöd har de dock haft, men det kan knappast ha spelat någon större roll.

I praktiken är det väl bara ledarsidan som varit olika i tidningarna.

I det här sammanhanget tycker jag man kan uppmärksamma Catarina Lindströms gärning. Jag tycker hon skriver lysande krönikor, t ex denna passionerade text om sin och tidningens roll i bygden...
https://www.karlskogatidning.se/2019/09/28/jobbar-vi-med-det-har/
Citera
2020-07-13, 12:31
Medlem
Jag hoppas och tror att papperstidningen lever kvar länge till. Papper har ju funnits i några tusen år. Och en tryckt tidning kan man känna och lukta på. Korsord är roligast på papper.
Men naturligtvis ser det mörkt ut för dagspress. Ett möjligt scenario kanske vore att göra om till vecko/månadsmagasin? Med mer fördjupningar och många stora foton, det är ju poppis nu.
Citera
2020-07-13, 13:14
Medlem
***s avatar
Citat:
Det är väl förståeligt att lokaltidningarna tagit bort kommentarsfälten då gemene man blivit otrevlig iochmed ”sociala media”.
En intressant iakttagelse jag gjorde när det gäller det är att i de få fall som skribenten själv var aktiv i kommentarerna så var det väldigt lite sådant utan tvärtom en bra ton och alla bemötte varandra med respekt.

Problemet i kommentarerna uppstår nog snarare när läsarna uppfattar att det är just envägskommunikation och skribenten "talar neråt" till läsaren. Då blir istället kommentarerna ett sätt att ventilera den frustrationen.

Ta t ex der Speigel, där är det inga problem att ha läsarkommentarer om t ex politiska artiklar om det polska valet. Det hade inte varit möjligt i Sverige:
https://www.spiegel.de/politik/ausland/polen-andrzej-duda-als-praesident-wiedergewaehlt-die-eminenz-im-schatten-a-e36093fd-c6ca-4345-9910-b b0659ffbb27
Citera
2020-07-13, 23:08
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Jag hoppas och tror att papperstidningen lever kvar länge till. Papper har ju funnits i några tusen år. Och en tryckt tidning kan man känna och lukta på. Korsord är roligast på papper.
Men naturligtvis ser det mörkt ut för dagspress. Ett möjligt scenario kanske vore att göra om till vecko/månadsmagasin? Med mer fördjupningar och många stora foton, det är ju poppis nu.

Ett sådant projekt får man crowfunda. Vad skulle du betala per nummer för en dylik publikation som blandar "djupdyk i regionen" med pyssel, korsord och sudoku?
Citera
2020-07-14, 01:49
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ingen fara, vi har alla liv utanför Dödsknarkarforumet.

Jag håller helt med i frågan om tvåvägskommunikation. Jag har faktiskt alltid sett det som ett viktigt säljargument för nyhetsmedier. Jag tycker det är viktigt att möta så många som jag ska intervjua öga mot öga. Att vara anträffbar och synlig när jag är på evenemang eller reportage så nyfikna eller de med åsikter kan växla några ord. Dessutom uppskattar jag när folk "lägger sig i" och rättar fel i artiklar. Vi brukar tacka för det.

Sedan finns det jobbiga människor som inte förstår skillnaden mellan fakta och åsikter. Majoriteten av människor verkar inte göra det så det får man ta som en del av jobbet. När jag jobbade i gammelmedia ansågs mina funderingar kring en lättnavigerad plattform för mobiler och surfplattor för folk att läsa på bussen eller i sängen på morgonen provocerande. Kunderna skulle gilla det de fick.

Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Hmmm, intressant. Jag läste ditt inlägg om den gamla Aftonbladet-artikeln varför Flashback blivit så populärt. Jag började sedan tänka på varför så många trådar här till slut landar i hätsk pajkastning. Är det inte så att det är något grundläggande personlighetsdrag hos de flesta att vilja se sin egen åsikt som rätt? Om man inte lyckas övertyga sin meningsmotståndare så spårar det till slut ut i personangrepp.

Min hypotes är att MSM och Flashback innehåller innehåller lika stor andel självupptagenhet och världsförbättraranda, men MSM har tagit sig rätten att stänga ute meningsmotståndarna. Inte för att jag vet om det är något som är viktigt att poängtera eller om det kanske är off-topic men jag tror ändå att det handlar om instinktivt mänskligt beteende.

Givetvis är jag av åsikten att det är bättre med tvåvägskommunikation om man nu ser sig själv som en mediekanal. Som du påpekar så "vet man bäst själv" och vill inte bli matad med andras åsikter, speciellt om de är enkelriktade och stöpta i samma form.

Jo, jag håller med er båda.

Visst det finns absolut de vars enda intresse är att bråka snarare än att diskutera, men ett allmänmänskligt drag tror jag inte det är. Dessvärre märks denna lilla kick väldigt mycket varför man nog lätt överskattar deras antal. Men på något vis måste man nog alltid blocka de värsta galningarna.

Om jag utvecklar idén lite och tar SVT som exempel på en utveckling de kunde valt, men inte gjorde.

Tittarna skulle kunna lägga upp videor såsom på Youtube. Olika journalister och interna och externa experter kollar och svara på de mest populära videorna, precis som alla andra. Därefter producerar de eget mtrl av sådant som förefaller populärt. Eventuellt kan detta även ske genom omröstningar såsom t.ex. vilket sport "Sportkanalen" skall satsa på näst vecka?

Säg att tittarna förefaller vilja se t.ex. längdskidåkning. Idag ser man det på SVT, men efteråt öppnar man Flashback för att diskutera loppet. Istället kunde tittarna stannat kvar och diskutera loppet på SVTs hemsida. Sportjurnalisterna och expertkommentatorerna medverkar som diskussionsledare och svarar på de mest ställda frågorna. Frågor från tittarna kan journalisterna dessutom ställa direkt till åkarna.

När tittarna känner sig färdiga med skidåkningen klickar de sig vidare och finner ett annat program eller diskussion de finner intressant.

Det är en väg de kunde valt, men gjorde det inte. Inte för att tekniken, pengarna eller kompetensen saknades, utan för att de inte ville.

Och då pratar vi ändå bara om en jädra skidtävling...
Citera
2020-07-14, 02:07
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Dessa djävla svin, ägarna till massmedia, kan ju krypa till korset och återupprätta fria kommentarsfält. Som sagt di.se var ju suveräna där man kunde betygsätta inläggen enligt betygsskalan 1-5. Det är ju inte försent. Men istället kommer de väl se till att Flashback stängs ned. Men först måste Trump förlora presidentvalet, antar jag. Det är ju inte helt lätt att stänga ned Flashback. Man har ju försökt. makten ogillar Flashback. Därför gick ju Researchgruppen ut med att de hade koll på identiteterna bakom signaturerna.

Just svensk media kan nog inte påverka det amerikanska presidentvalet ett dugg. Nu må många av journalisterna lida av storhetsvansinne, men så mycket förstår t.o.m. de.

Däremot stämmer det att många av dem brinner de för att i tid och otid berätta detta för allt och alla. Det finns nog flera orsaker därtill, jag skulle tro att det ofta är en kombination av nedanstående:

• De är frustrerade över det han säger och gör och vill skriva av sig.
• De vill få beröm från kolleger som tycker likadant.
• De har inte tid att skriva egna artiklar och kopierar därför amerikanska.
• De önskar påverka den svenska oppinionen till att ogilla Trumps åsikter så dessa inte får spridning i Sverige.

Men då ingen av orsakerna i första hand är journalistisk är nog detta också en viktig orsak till hur journalistiken utvecklats de senaste åren. Liksom kundernas svar med minskat förtroende och betalningsvilja för produkten.

(Tekniska förändringar påverkar förvisso också, vilket vi tyvärr i tråden ibland glömmer att nämna.)
Senast redigerad av Ancistrus 2020-07-14 kl. 02:44. Anledning: Stavfel
Citera
2020-07-14, 02:40
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny.Haniver
Jag inbillar mig att den murveln fortfarande har sitt berättigande i världen, men inte som tyckare som pekar finger eller med hela handen åt det håll vinden önskas blåsa, utan som grävare och undersökare som först efter att ha producerat och publicerat en text som innehåller något konkret att vara stolt över viker ihop armarna över bröstet och känner bekräftelse av just detta…

Ett jobb väl utfört och gjort.

Inte en instagraminfluerande kröninkör eller, än värre, journalist som har en känsla som förmedlas med stor kraft i en medioker text och som sedan får sin bekräftelse av hur många "reaktioner" texten fått i sociala media.

Visst finns behovet. Och några sysslar tack och lov också med det.

Dessvärre jobbar dessa få oftast på andra ställen än de största tidningarna eller TV-kanalerna. Snarare återfinns dessa oftast i delar av lokaljournslistiken som sällan har nämnvärd spridning utanför sitt lilla begränsade täckningsområde, eller i fackjournalistiken där endast de få med samma lilla specialintresse kommer i kontakt med deras arbete.

Vi får väl se, men jag tror de grävande journalisternas framtid ligger i att vara en oberoende aktörer på nätet. De stor drakarna förefaller dessvärre valt en annan inriktning, oftast en kombination av skvaller om pseudokändisar och pseudointellektuell besserwisserjournalistik där läsarna får lära sig veta hut och vad de skall tycka och tänka i vitt och brett. Möjligen finns en viss efterfrågan av det förstnämnda? Men det sistnämnda betvivlar jag är mycket till affärsidé.
Citera
2020-07-14, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Visst finns behovet. Och några sysslar tack och lov också med det.

Dessvärre jobbar dessa få oftast på andra ställen än de största tidningarna eller TV-kanalerna. Snarare återfinns dessa oftast i delar av lokaljournalistiken som sällan har nämnvärd spridning utanför sitt lilla begränsade täckningsområde, eller i fackjournalistiken där endast de få med samma lilla specialintresse kommer i kontakt med deras arbete.

Här är ett illustrativt exempel från Barometern:
https://www.barometern.se/kalmar/en-granskning-som-ger-mersmak

Jag kan tycka att vi Flashbackare också är väldigt orättvisa och dåliga på att lyfta fram goda exempel på bra journalistik och tyckeritexter. Det är så lätt att dra alla över en kam och klaga, men det skrivs ju åtskilligt som är bra och som jag kan tycka att skribenter och tidningar borde få positiv uppmärksamhet för. Slå ett slag för t ex "Karin Pihls 10 bästa ledare" e. d., så får de tidningar som gömmer sig bakom betalvägg finna sig i att bli utanför den positiva diskussionen.
Citera
2020-07-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ett sådant projekt får man crowfunda. Vad skulle du betala per nummer för en dylik publikation som blandar "djupdyk i regionen" med pyssel, korsord och sudoku?
Pyssel, korsord och sudoko finner jag på annat håll. Men djupdykningar i närområdet är väl intressant då i princip alla läser sin lokaltidning. Och även i dagens unga generation borde det väl finnas några som skulle kunna betraktas som intellektuella.
Jag skulle kunna betala en hel del, har betalat för många tidningar genom åren och gör fortfarande.
Men jag kanske är naiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in