2020-07-14, 22:15
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
En svägerska ska ha tipsat om CA kort tid efter mordet, enligt PS. Men det drunknade väl i allt annat, om det stämmer.

Sen vapnet. Även om ngt riktigt intresse kom senare.

Vapenlicensen är en ingång. Men att höra att en person som kände CA väldigt väl kunde se honom som GM gör inte CA mindre misstänkt.
Citera
2020-07-14, 22:15
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Det är tydligt att svägerskan är källan till historien om Palme i TVn också.

Skottet i TVn eller att Palme var i rutan då?

För kuriöst intresserade, brodern är skild.
Citera
2020-07-15, 03:07
Medlem
omigas avatar
Citat:
En svägerska ska ha tipsat om CA kort tid efter mordet, enligt PS. Men det drunknade väl i allt annat, om det stämmer.

Sen vapnet. Även om ngt riktigt intresse kom senare.

Det var nytt för mig! Om brorsans nya tjej, som kallades ”flickan” i förhöret, tipsar polisen en kort tid efter mordet är det förstås intressant.

Det var hon som ville ha spegeln uppsatt i CA:s sovrum.

Om hon misstänkte CA som nytillkommen i familjen, så måste brorsan ha vetat minst lika mycket. Men han ger CA ett alibi.

Det får mig att tro att brorsan berättat något för henne, eller att hon hört dem prata i telefon. Det låg väl knappast en rykande Magnum på köksbordet?

Kanske kunde hon inte stå ut med det hon visste och ringde polisen. Men Polisen lyssnade inte. Var för upptagna med att jaga kurder.

Men varför följde hon inte upp när polisen inte agerade? Kanske var misstanken för svag, eller så blev hon övertygad av någon. Kanske Hans Holmer. Han såg ju ut att veta vad han gjorde.

Brorsan skilde sig senare i livet. Om det var från henne vet vi inte. Men det betyder att chansen måste ha uppstått igen.

I min värld går det inte riktigt ihop. Min känsla är att spegeln monterades i taket, att ”flickan” inte var från Sverige, och att hon var ekonomisk beroende av brorsan.

Sedan flyttar hon hem där Palme inte figurerar i media hela tiden. Det glöms bort.

Men då och då får hennes barn höra den där historien när hon bodde i Sverige. När stadsministern sköts och hon träffade den där hemska mannen. Ingen tror henne, livet rullar vidare på Bangkoks gator.

Det blev en hel höna av en fjäder. Så det tipset vill man ju gärna ta del av. Vem är hon?
Senast redigerad av omiga 2020-07-15 kl. 03:30.
Citera
2020-07-15, 04:15
Medlem
Är man då Postorder fru eller flickvän från Thailand eller Ukraina eller liknande ..så tror jag det det där är RAKT AV OMÖJLIGT jag kan ha fel men jag tror inte det.

Men varför följde hon inte upp när polisen inte agerade? Kanske var misstanken för svag, eller så blev hon övertygad av någon. Kanske Hans Holmer. Han såg ju ut att veta vad han gjorde.

Efter att blivit utkastad behandlad som negern i Sydafrika ( som det hette förr ) första gången går man inte dit en gång till. Lika lite som Negern i USA går dit. Alla gånger

Hade valmanskåren haft en chans hade det löst sig med Apaj..l och liknande .Ghetto skjutningarna ev klaffat de också.
Och slappsvansarna som misslyckats i 35 år hade röstats väck. Det heter demokrati ..

BEHÖVS NÅGON ANNAN

Jag tror att en kille som Åklagare Pettersson kallas för District Attorney. I USA

DAs may be appointed by the chief executive of the jurisdiction or elected by local voters.

UPP med honom på en valsedel så jä..a r anamma är det mesta med förvaltningens resurser och effektivitet löst tänker jag.
Var det tre år " Courtecy the Swedish taxpayer " stora trumman presskonferens detta har jag fixat
Han känner ngn som har vapen därför anser vi att han hade tillgång till en Puffra när han är på jobbet innan semestern.

Pressen + JK + JO -ingen säger " VILKA BELÄGG ?? " ?? Stödbevisning eller är detta fria fantasier ?
Heter det inte Kejsarens Nya Kläder ...utan besinning
Citera
2020-07-15, 07:38
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det var nytt för mig! Om brorsans nya tjej, som kallades ”flickan” i förhöret, tipsar polisen en kort tid efter mordet är det förstås intressant.

Det var hon som ville ha spegeln uppsatt i CA:s sovrum.

Om hon misstänkte CA som nytillkommen i familjen, så måste brorsan ha vetat minst lika mycket. Men han ger CA ett alibi.

Det får mig att tro att brorsan berättat något för henne, eller att hon hört dem prata i telefon. Det låg väl knappast en rykande Magnum på köksbordet?

Kanske kunde hon inte stå ut med det hon visste och ringde polisen. Men Polisen lyssnade inte. Var för upptagna med att jaga kurder.

Brorsan skilde sig senare i livet. Om det var från henne vet vi inte. Men det betyder att chansen måste ha uppstått igen.

I min värld går det inte riktigt ihop. Min känsla är att spegeln monterades i taket, att ”flickan” inte var från Sverige, och att hon var ekonomisk beroende av brorsan.

Sedan flyttar hon hem där Palme inte figurerar i media hela tiden. Det glöms bort.

Men då och då får hennes barn höra den där historien när hon bodde i Sverige. När stadsministern sköts och hon träffade den där hemska mannen. Ingen tror henne, livet rullar vidare på Bangkoks gator.

Det blev en hel höna av en fjäder. Så det tipset vill man ju gärna ta del av. Vem är hon?

CP var "en bra typ" för PU. Kanske CA inte uppfyllde kriterierna när han var med beväpnad med mordvapnet på gruppfoto tillsammans med poliserna som skulle låtsas utreda det hela och dessutom var ökända inom kåren för sina högerextrema åsikter.

Kansk PU "gick i baklås" när de pratade om CA?
Citera
2020-07-15, 08:50
Medlem
Jag har för mig att uppgiften om CAs skott i TVn var ett så kallat spaningstips.Jag har sett den uppgiften någonstans..antingen i granskningskommissionens rapport eller också hos Paul Smith.
Det kan helt sonika ha varit så att en av CAs grannar hört skottet och ringt till polisen.
Citera
2020-07-15, 09:04
Medlem
Angående CAs broder,så kan vi anta via tidigare uppgifter i denna tråd vars riktighet jag inte har skäl att misstro..att hela CAs släkt fortfarande verkar tro att CA mulade Palme.
Kontrasten till de som kände SE kan knappast vara större.

Intrycket jag får efter att ha läst CAs förhör är att han och brodern har en god kontakt vid tiden runt mordet.Brodern har varit och kommer sannolikt alltid att vara lojal med CA,om inte annat så för att skydda släktens nu levande medlemmar och för att skydda familjenamnet så att säga.

Det är olyckligt för oss som vill veta mer,men samtidigt en högst mänsklig reaktion tycker jag.

Antagligen så hade jag själv agerat på samma sätt som Kurt har gjort.
Citera
2020-07-15, 09:24
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga

Nu kollade jag i boken och PS spekulerar endast i att det var hon som tipsade PU. Verkar inte vara bekräftat. Att det fanns ett tidigt tips hoppas jag är bekräftat, nån som vet? De var gifta enl PS och skilde sig sedermera. Hon var utländsk och talade dålig svenska i början.

Jag tycker hon känns självständig och.. polsk akademiker. Om hon nu tipsat låter det ansträngt då brodern ju snarare tycktes försöka skydda honom. Och det måste vara på uppgifter från brodern, hur skulle hon kunna få en egen uppfattning om CAs förehavanden mordkvällen.

Hon har uppgett i förhör att CA gick som och liknade CP, men att CH var större.

Var kallas hon "flickan"?

Detta första tips är dokument av intresse att begära ut.
Senast redigerad av Roerlig 2020-07-15 kl. 09:30.
Citera
2020-07-15, 09:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Angående CAs broder,så kan vi anta via tidigare uppgifter i denna tråd vars riktighet jag inte har skäl att misstro..att hela CAs släkt fortfarande verkar tro att CA mulade Palme.
Kontrasten till de som kände SE kan knappast vara större.

Ja, det är en förhållande som verkligen bör understrykas. Det skulle vara intressant att få veta om detta är något som anats och tisslats om inom släkten även innan det blev känt för dem att han var intressant i PU.
Citera
2020-07-15, 10:31
Medlem
Roerligs avatar
Exempel på olika saker man kan göra en februarikväll på åttiotalet.

Ligga och sova
Montera en spegel
Vara sjuk
Skjuta en statsminister
Citera
2020-07-15, 10:55
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag har för mig att uppgiften om CAs skott i TVn var ett så kallat spaningstips.Jag har sett den uppgiften någonstans..antingen i granskningskommissionens rapport eller också hos Paul Smith.
Det kan helt sonika ha varit så att en av CAs grannar hört skottet och ringt till polisen.

Citat:
Nu kollade jag i boken och PS spekulerar endast i att det var hon som tipsade PU. Verkar inte vara bekräftat. Att det fanns ett tidigt tips hoppas jag är bekräftat, nån som vet? De var gifta enl PS och skilde sig sedermera. Hon var utländsk och talade dålig svenska i början.

Jag tycker hon känns självständig och.. polsk akademiker. Om hon nu tipsat låter det ansträngt då brodern ju snarare tycktes försöka skydda honom. Och det måste vara på uppgifter från brodern, hur skulle hon kunna få en egen uppfattning om CAs förehavanden mordkvällen.

Hon har uppgett i förhör att CA gick som och liknade CP, men att CH var större.

Var kallas hon "flickan"?

Detta första tips är dokument av intresse att begära ut.

PS kan sannerligen vara Danmarks svar på TP!

Hela kapitlet om svägerskan är 100% mer eller mindre välgrundade fantasier. Här fogas också myten om skotten mot Palme i TVn in på ganska lösa boliner.

Hela kapitlet heter "Det sprängda alibit" (fritt översatt av mig). Lite kvällstidningsvarning på detta sätt att skriva. Lite som jag sitter och fantiserar i tråden utan helt torrt på fötterna i alla lägen. Inget i kapitlet handlar om andrahandsuppgifter hur CA mådde på mordnatten eller var han var och fladdrade med den tunna rocken och sin chicka (androgyna?) vapenväska med blixtlås vid tiden för mordet. Kapitlet innehåller inget som objektivt spräcker CAs alibi. PS hänvisar bara till att han "källa" påstår detta. Någon med hyfsat god insyn i "Palmepärmkilometern" i polishusets källare enligt PS.

Jag kan dock läsa in i kapitlet att frun kommer från ett land som drabbades hårt av andra världskriget och där det var viktigt att kunna läsa sublima signaler i tonfall och kroppsspråk för att överleva. Svägerskans land ska också ha en kultur där man är mycket social.

Första gången jag läste boken associerade jag till latinsk kultur eller typ Thailand. Men när jag också läste igenom kapitlet en gång till fick jag lite vibbar från Östeuropa. Visst togs det väl hem fruar från de länderna till Sverige på 80-talet av knepiga typer? Jag vet dock inte om Polacker är speciellt sociala som du gissar i ditt inlägg. Polen var Östeuropa 1986. (Idag tycker jag Polen mest är Polen, men det är en annan tråd!)

Jag inser dock att det bara var finnarna och döda människor i andra länder som var mindre sociala än svenskar på 80-talet. Att dessutom som (importfru hoppar in i min hjärna) hamna i en dysfunktionell familj som skulle varit ännu värre än genomsnittet måste ha känts dystert för svägerskan.

Kan trådens "inre spaning" gräva fram vilket land KAs fru kom ifrån? Det skulle skingra lite av dimmorna i PS bok. Dimmorna är tjocka nog för mig ändå då min "skoldanska" är lite ringrostig.

Men hinta gärna också hur du landade i Polen, Roerlig?
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-07-15 kl. 10:59.
Citera
2020-07-15, 11:32
Medlem
Nisse Gandhis avatar
-
Man skall nog ta författaren Paul Smiths uppgifter med en nypa salt. Visserligen har jag inte läst hans bok,men han verkar inte särskilt seriös när det gäller källhänvisningar till sina påståenden.

I en tidningsintervju säger han t.ex. ”Det var en svensk person som ringde upp mig och sa att han hade sekretessbelagt material som jag kunde få titta på.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in