Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Tortyr ger resultat, men i brist på det, vänlighet.
Blev lite försent för något annat än detta. Man borde hittat CA tidigare och framförallt agerat resolut omgående efter att ha gjort det. Allrahelst skulle man funnit honom innan CP givetvis, så inte vittnena förbrukades och ett vapen skulle krävas. Då var det i praktiken kört.
CA använder ofta utrycket: "jag bryr mig inte". Det andra som jag tycker är lite avslöjande är när han säger att "han bara väntade på att polisen skulle ringa på". Att han flera år efter händelsen beskriver tiden efter mordet med de orden, även om han i förhör relaterar det till annat, tycker jag säger att personen ifråga har gjort någonting allvarligt och har anledning till att vänta på polisens besök. Tillsammans med de märkliga turerna kring att inte vara mantalskriven i sin vistelseadress är nog indikation på att man har all anledning till att vänta på ett sådant besök och också bra anledning till att hålla sig undan. Samtidigt som han inte gör alltför stora ansträngningar för att gömma sig, tex genom att flytta utomlands. Han gömmer sig så länge det går men skulle han till slut åka fast så " bryr han sig inte".
Så jag håller med dig..hade en skicklig och tuff förhörsledare förhört honom inom rimlig tid efter mordet så tror jag att man kunde faktiskt fått ett erkännande eftersom innerst inne, när allt kom omkring så brydde han sig inte. Hade han planerat mordet, och fått hjälp med det, så skulle han nog planerat även det bästa sättet att komma undan med det dvs fly utomlands. Men eftersom det hela var stundens ingivelse, tillfälligheter kombinerat med hans hat och bitterhet och hans liv på många olika sett hade hamnat i nedåtgående spiral så brydde han sig inte så mycket hur det skulle gå för honom.
Med tiden tappade han dock all respect för polisen och hade säkert även börjat tänka på hur det skulle påverka hans närmaste om han åkte fast. Kan också haft några samtal tex med sin bror (om han misstänkte något..) och blivit övertygad om att inte erkänna även om han förhörs som misstänkt.