Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Jag tycker som du, den mindre staden vinner på i princip samtliga punkter.
Men det ligger mer på en själv att ta ansvar för och bygga upp ett bra liv där. Man måste ha lite egna intressen och initiativförmåga.
Förväntar man sig en stor citykärna där andra öppnat butiker, caféer och arrangerar nöjen där man passivt kan vallas runt är det nog bättre man stannar kvar i sthlm.
Väldigt intressant analys.
Jag har själv aldrig bott i någon mindre eller medelstor svensk stad, däremot har jag gjort åtskilliga resor till mindre städer, hyrt stugor, bott på B&B, hälsat på släktingar vänner o bekanta etc.
Det finns säkert ett antal fördelar med att bo i sådana städer: mark och bostäder är billigare i förhållande till löner, går snabnare att ta sig tilll jobbet, i genomsnitt mindre bullerstört än stortstäder, orörd natur mer lättillgänglig, enklare att hålla sig med hund och/eller häst. Tror mindre orter är ett bra altentiv för vuxna människor som har initiativförmåga och har utvecklat egna intressen o hobbies.
Uppväxt och ungdomsår är dock en annan sak. Att vara tonåring är jobbigt om man inte följer standardmallen. Vissa individer är sökare, vissa är lite udda osv. Lättare för dessa ungdomar att hitta sin plats i storstäderna, där det oftast går att hitta likasinnade.