2020-07-15, 02:38
Medlem
IceEyess avatar
Fördelen med dessa mindre och "trista" orter är humana bostadspriser/köer, betydligt mildare grad av kriminalitet, avsaknad av trängselskatter, mindre stress, markant bättre/mer påtagligt studentliv (i vissa orter) om man tillhör den kategorin os.v.

Vidare kan även ens utbildning/arbete inverka. Vill man vara verksam inom gruvindustrin så är Kiruna troligtvis ett mer gynnsamt val än Malmö och vill man spela hockey i ett framgångsrikt lag så är Karlstad ett bättre val än Göteborg

Personligen föredrar jag orter med ca: 50 - 100 000 invånare som i regel har ett tillfredsställande utbud av nöjen och aktiviteter som en exempelvis en sommarfestival, elitföreningar i hockey eller fotboll, konserter och hyfsade nattklubbar.
Citera
2020-07-15, 03:44
Avslutad
Hur pallar folk bo i tråkiga skitstäder?

I en liberal värld/ i ett tillika liberalt samhälle giver Du väl dig själv ett svar på detta?
Citera
2020-07-15, 04:26
Avstängd
Adelaides avatar
Folk är uppväxta i dessa skitstäder och kommer inte därifrån av diverse skäl. Det är iaf den mest logiska förklaringen. Du tror inte på allvar att folk frivilligt flyttar till Borås, Töreboda eller Gagnef?
Citera
2020-07-15, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Folk är uppväxta i dessa skitstäder och kommer inte därifrån av diverse skäl. Det är iaf den mest logiska förklaringen. Du tror inte på allvar att folk frivilligt flyttar till Borås, Töreboda eller Gagnef?

Fast vart man bor har i vuxen ålder mer att göra med var man jobbar och i Sverige väljer man själv vad man vill jobba med och sen är det bara att söka jobb där man vill bo. Om du har blivit elektriker så har du oftast valt det själv redan på gymnasiet. Har du blivit mekaniker har du oftast valt Fordon.

Vill du jobba som jurist så har du valt det också genom att plugga tillräckligt för att läsa på högskola. Alla jobb finns inte överallt och annonseras ut olika ofta men du har själv valt. Vill du jobba på UD så finns det bara i Stockholm. Vill du jobba i EU så finns det i Bryssel och Strasbourg.
Citera
2020-07-15, 05:16
Medlem
LenaPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Anders
Är alltid lika fascinerad av det här. Är själv ursprungligen från en mellanstor svensk stad och får ibland höra det där. "Va!? Kör du i Stockholm!? Det skulle jag aldrig göra."

Man kör väl dit man behöver ta sig eller har jag missat nåt?
Ja eller hur men är det verkligen så kul att köra i Stockholm vad jag minns så tar det alltid mycket längre tid att köra mellan punkt A och punkt B än vad det gör i en del andra städer. Eller du kanske kör taxi så att bilkörningen är själva jobbet?
Citera
2020-07-15, 05:56
Medlem
TokyoBarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide

Detta.

Visst är man sugen på att flytta, men vilken stad skulle man välja lixom? Verkar ju vara samma skit vart man än väljer nuförtiden.

Sen är det inte lätt att bara flytta från alla man känner som bor i samma stad.

Räcker väl man sneglar åt Lund/Malmö för att hyran ska fördubblas på några sekunder bla.

Sen hade ju inte alla kunnat bo i samma stad, av förklarliga skäl.
Senast redigerad av TokyoBarn 2020-07-15 kl. 06:04.
Citera
2020-07-15, 06:07
Medlem
Är född i Stockholm och skulle aldrig kunna tänka mig att flytta dit igen. Otrevligare människor fåm mam leta efter. Finns absolut inget vettigt att göra där.
Citera
2020-07-15, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaredLeto
Jo, jag vet att alla söker olika saker men jag menar städer som är små, tråkiga, stillsamma. Det största som hänt är typ Drängarna, 1996, och att Carola körde vilse och frågade om vägen inne på ICA.

Nja, där finns det saker att göra. Har bott i Stockholm så det finns ju alltid saker att hitta på. Jag menar mer städer där det känns som att man and Truman Burbank och varje dag känns likadan.

Svar:
Dom är vuxna och inte tonåringar. Du skriver och resonerar som en 16-åring.
När jag var 14-24 speciellt ville jag också bo i stora städer. Vuxna, speciellt vuxna med familj, är inte intresserade av att springa på nattklubbar eller Fryshuset.
Lund är ju inte tråkigt heller, tycker Lund är mysigt, tar 10-15 min med tåget till Malmö dessutom.
Och sedan ”där det värsta som hänt...” Tror du att det är underhållande att bli rånad eller vakna av skjutningar?!
Normala människor ser kriminalitet som ett stort minus, ofta en dealbreaker.
Borås har väldigt vacker natur runtomkring. Man får väl ha intressen och vara social eller utnyttja naturen, åka nånannanstans ibland för miljöombyte. Men det kan man behöva även i Stockholm. Jag bor i Stockholm och ska flytta till en lugnare plats.
Citera
2020-07-15, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-o-m-p-a
Är född i Stockholm och skulle aldrig kunna tänka mig att flytta dit igen. Otrevligare människor fåm mam leta efter. Finns absolut inget vettigt att göra där.

Haha, jag bor i Stockholm och är inflyttad från västkusten. Folk är oftast gladare där jag kommer ifrån men tycker att Stockholmare (infödda) är både roliga och trevliga. Lätta att få kontakt med. Du har aldrig varit i Malmö va? Skåningar överlag är dom mest vresiga, bittra och missunnsamma människor jag nånsin stött på. Otroligt otrevliga och Malmö är värst. Vilken kultur, spelar ingen roll vilken stadsdel du är i. Dom enda som trivs där är folk som var för otrevliga för sina hemstäder.
Citera
2020-07-15, 06:31
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Problemet ligger väl hos dig. Finns hur mycket fin natur som helst att uppleva. Du kanske vill ha disco och 7/11 runt varje hörn? Väx upp
Citera
2020-07-15, 06:44
Medlem
arakas avatar
Fördel Sveriges sk storstäder: vackra vyer (gäller bara Stockholm) , mångfald av butiker etc.
Fördel mellanstor stad : bättre privatekonomi, större och finare hus i förhållande till lön och kapital. Nära till allt.
Själv föredrar jag bra ekonomi, bil och boende framför vackra vyer.
Dessutom gör ju internet och fiber att fördelarna med storstaden förvinner med 99.9999%, 🙂.
Citera
2020-07-15, 06:53
Medlem
sasos avatar
en fråga till er som föredrar natur och växter osv
hur ofta är ni ute i skogen och hur länge är ni där?

ont: personligen gillar jag stora städer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in