2020-07-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Jag tog mig friheten att radera en del text. Sedan är det mitt fetade.

Att det tog längre tid för LOP att avverka samma sträcka, en långsammare gånghastighet, eller att NF hade fel om vart han mötte dem, behöver inte vara hela sanningen.
Det kan ha varit så enkelt att, de som tror på ett mötesscenario, där LOP stannat och samtalat, innan skotten,den avvikande tiden, kan vara förklaringen.

Personligen tror jag inte på den teorin men den är inte osannolik.

För all del. Den här tråden svämmar över av teorier. Och jag tycker inte det är fel

Människor behöver diskutera och bryta sina åsikter mot andras för att komma fram till den ståndpunkt de intar.

I rättsliga sammanhang för att döma någon till livstids fängelse så står jag för att det skall ske på ett rättssäkert sätt med upprätthållande av de beviskrav som den svenska rättsordningen kräver.
Citera
2020-07-15, 00:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Mitt fetade.

Vad var det för fel med det, som ett neutralt land? Jag tycker tvärtom, det hade f#¤ varit tjänstefel att inte sökt ett vänskapsförhållande med alla parter.

Ifall du ser de länder du nämner som de och alla i väst som vi/jag och alla de är onda och har alltid varit,medan vi är goda och har så alltid varit, kan jag förstå ditt resonemang.

Själv ser jag inte världen med skygglappar. Jag är intresseradp av vad andra länders ledare säger,inte av vad jag läser i väst-media, "vad politiska förståsigpåare eller anonyma" säger att dessa ledare menar/avser/gör.

Palme var orädd och oförsiktig, men att anklaga honom, när han gör sitt jobb, för att vara på den andra sidan är väldigt magstarkt.
Däremot tror jag att han blev mördad för att han gjorde sitt jobb och han såg inga de eller vi Han såg eländet i världenoch ville hjälpa. Det blev för mycket för några.

Av de du nämnde hade jag gärna stött Kuba. God Rom och fina Cigarrer har de också.

Och för att förekomma, vill jag understryka,att jag inte är ideologiskt till vänster, ej heller till höger. Vi har ingen demokrati att stödja. Kalle Anka. Schweiz direkta val är det närmaste.

Frågar ni mig så: Frihet, solidaritet och medmänsklighet; fred och andra länders lika rätt och självbestämmande. Sedan är det inte JAG som ska ge mig rätten att fördöma andra länders styrelseskick eller ideologier. Det ser jag inte att någon har! Det är därför vi har FN.
Felet var helt uppenbart för de som var med på 80-talet. Sverige var neutralt på papperet men hade under Socialdemokratiska regeringar och försvarsministrar byggt upp långtgående samarbete med USA och NATO. Ivan var listig, och Ivan kom (alltid) från öst. Då kan man (kanske) som OP svamla om kärnvapenfria zoner och alliansfrihet i Norden men det förutsätter att ingen tror man menar allvar. Menade OP allvar med detta? Jag vet inte, men om folk inom Sveriges försvar och underrättelsetjänst trodde det... då är det inte jättekonstigt om det sågs som ett reellt hot mot riket.

Förtjänade vår folkvalde statsminister att plikta med livet för denna eventuellt upplevda undfallenhet mot ryssen, tillika kommunismen? Självfallet inte, men motivet fanns och bör egentligen inte förvåna oss.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-07-15 kl. 00:37.
Citera
2020-07-15, 00:35
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Med tanke på att han lugnt går vidare utan att anmäla sig som vittne är det nog troligast att han då ej visste vem det var som sköts. Få det avståndet ser man inte mycket. Senare förstår han att det måste varit mordet på OP han sett och hjärnan börjar jobba. Han måste ju ha mött dem tänker han. Ett minne formas hos den unge mannen utifrån färgen på jackan på den person som var närmast. Tyvärr visste han inte att han inte alls måste mött dem eftersom de korsat gatan. Måste varit svettigt att försöka få ihop storyn då det uppdagades. Allt är suddigt och framträder under påverkan och det enda som består helt säkert är var han var när skotten föll.
Låter inte orimligt. Vad tror du om förföljaren i telefonkatalog-blå jacka? Också påhittad?

Frågan är dock om han verkligen kunde gissa sig till att AB stod med blå jacka i porten N om MP. NF anmäler sig ganska tidigt; hade ovanstående framgått i pressen då?
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-07-15 kl. 00:43.
Citera
2020-07-15, 00:41
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
För all del. Den här tråden svämmar över av teorier. Och jag tycker inte det är fel

Människor behöver diskutera och bryta sina åsikter mot andras för att komma fram till den ståndpunkt de intar.

I rättsliga sammanhang för att döma någon till livstids fängelse så står jag för att det skall ske på ett rättssäkert sätt med upprätthållande av de beviskrav som den svenska rättsordningen kräver.

Alldeles riktigt. Tyvärr så lever vi i en tid där insinuationer, gärna upprepade och gärna från flera håll, håller som "bevis". Därför passar SE perfekt in som GM.
Citera
2020-07-15, 00:42
Bannlyst
Bobbo, blandar du bort korten igen.

Näss och Holmer arbetade nära ihop fram till Holmers avgång. Arbetsgången var sådan att Holmers Palmegrupp överlämnade alla "polisspår" till Säk (Näss och en person som kallas Jan S) för utredning. Näss var Jan S' chef och Jan S ledde utredningarna av poliser som allmänheten, privatspanare, journalister m fl hade tipsat om kunde ha med PM att göra. Skälet till just den arbetsgången, d v s att Säk fick hand om utredningarna av poliser, är att Säk dels var fysiskt skilda från personalen i polishuset och dels, till skillnad från den öppna polisen, som alltid läckt som ett såll, kunde konsten att hålla tand för tunga. Ett exempel på läckor fanns i detta sammanhang. En poliskommissarie från den öppna polisen berättar för DN-journalisten Olla Alsen att Säk misstänker och bedriver aktiv spaning mot CA. Alsen kunde förtås inte hålla käft och publicerade uppgifterna i DN vilket resulterade i att Sök tvingades avbryta de dolda spaningarna, vilka därmed gav noll.

Sen har du också svårt att skilja ett spår från ett annat.

Det som i vardagligt tal avses med "Kurdspåret" är spaningsuppslaget att PKK, som förvisso är kurdiskt men knappast representerar alla kurder, hade motiv att mörda OP. De hade begått två mord i Sverige och flera i Europa och den svenska regeringen hade både terroriststämplat dem och satt deras medlemmar i kommunarrest och även utvisat flera av dem. PKK-spåret visade sig emellertid vara ett blindspår, men tog stora utredningsresurser i anspråk och ledde i förlängningen till att flera poliser senare fälldes för olaga avlyssning. Bland de dömda poliserna finner du bl a arbetskollegerna Näss och Holmer (de s k buggningsrättegångarna i tings- och hovrätten). Kurdspåret uppfanns av Sverker Åström (och sannolikt med bidrag från den fantasifulle Ebbe Carlsson, som deltog vid Åströms överlämning av det till Holmer på torsdagsmorgonen efter PM) dagarna efter mordet (innan torsdag morgon). Åsträm menade att KGB kunde avföras och att de som i första hand (pga av motivnilden) kunde misstänkas var kurdiska PKK och kroatiska Ustasjarörelsen. Man kan naturligtvis spekulera i att Kurdspåret uppfannas i Moskva långt tidigare, då PM planlades, men det kan vi tillsvidare lämna därhän.

Rysspåret, å andra sidan, formulerades sannolikt av Birger Elmer redan någon timme efter PM då han på sitt bord fick utskrifterna av vad den ryske deiplomaten hade sagt kvällen innan mordet och när mordet blev känt. Elmer gav uppgifterna till Näss. Enligt Kegö och Barrling identifierades GM redan på brottsplatsen, varmed Elmer och Näss redan på mordnatten visste att GM bär ryskt medborgarskap men är av kurdisk nationalitet.

Att Näss, Elmer m fl initialt föll för Kurd/PKK-spåret är begripligt mot bakgrund av vad de visste om GM. Näss satte utredarna Kegö och Barrling att gå till botten med PKK-spåret. När Kegö och Barrling inte kunde hitta någon substans i PKK-spåret släppte Näss och åklagarna PKK-spåret. Det gjorde dock inte Holmer och Ebbe Carlsson och Calle "batong". De bad istället statsminister Ingvar Carlson om att få genomföra en hemlig utredning av Kurdspåret, vilket de fick. Det slutade som bekant med Ebbe Carlsson-affären, Buggningsrättegångarna och Smugglingsrättegångarna. Ett stort magplask för regeringen Carlsson men ledde även till alltför tidiga rykten om KGB-spårets död.

Det är sålunda uppenbart att KGB-spåret, som kallas "Rysspåret" i Palmeutredningen och i media, och Kurdspåret, som egentligen bör kallas PKK-spåret, är två helt separata spaningsuppslag som man måste hålla isär om man vill försöka förstå vad som egentligen hänt i den bisarra följetong som kallats "Palmeutredningen". Men det är kanske inte Bobbos syfte?
Citera
2020-07-15, 00:44
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Felet var helt uppenbart för de som var med på 80-talet. Sverige var neutralt på papperet men hade under Socialdemokratiska regeringar och försvarsministrar byggt upp långtgående samarbete med USA och NATO. Ivan var listig, och Ivan kom (alltid) från öst. Då kan man (kanske) som OP svamla om kärnvapenfria zoner och alliansfrihet i Norden men det förutsätter att ingen tror man menar allvar. Menade OP allvar med detta? Jag vet inte, men om folk inom Sveriges försvar och underrättelsetjänst trodde det... då är det inte jättekonstigt om det sågs som ett reellt hot mot riket.

Förtjänade vår folkvalde statsminister att plikta med livet för denna eventuellt upplevda undfallenhet mot ryssen, tillika kommunismen? Självfallet inte, men motivet fanns och bör egentligen inte förvåna oss.
Nja, Försvarsmakten emot Sovjetunionen har aldrig varit så stark som den var, varken före eller efter Palmes tid.
Som fjärde starkast nation i världen då det gäller försvar mot främmande makt bör Palme ha gjort sitt i just den frågan.
Citera
2020-07-15, 01:04
Medlem
Citat:
Mitt fetade.

Vad var det för fel med det, som ett neutralt land? Jag tycker tvärtom, det hade f#¤ varit tjänstefel att inte sökt ett vänskapsförhållande med alla parter.

Ifall du ser de länder du nämner som de och alla i väst som vi/jag och alla de är onda och har alltid varit,medan vi är goda och har så alltid varit, kan jag förstå ditt resonemang.

Själv ser jag inte världen med skygglappar. Jag är intresserad av vad andra länders ledare säger,inte av vad jag läser i väst-media, "vad politiska förståsigpåare eller anonyma" säger att dessa ledare menar/avser/gör.

Palme var orädd och oförsiktig, men att anklaga honom, när han gör sitt jobb, för att vara på den andra sidan är väldigt magstarkt.
Däremot tror jag att han blev mördad för att han gjorde sitt jobb och han såg inga de eller vi Han såg eländet i världenoch ville hjälpa. Det blev för mycket för några.

Av de du nämnde hade jag gärna stött Kuba. God Rom och fina Cigarrer har de också.

Och för att förekomma, vill jag understryka,att jag inte är ideologiskt till vänster, ej heller till höger. Vi har ingen demokrati att stödja. Kalle Anka. Schweiz direkta val är det närmaste.

Frågar ni mig så: Frihet, solidaritet och medmänsklighet; fred och andra länders lika rätt och självbestämmande. Sedan är det inte JAG som ska ge mig rätten att fördöma andra länders styrelseskick eller ideologier. Det ser jag inte att någon har! Det är därför vi har FN.

Ontopic: ja, OPs vänstersväng mot totalitär demokrati med extremt högt skattetryck, löntagarfonder, ökat förstatligande och motstånd till privatiseringar samt hans naiva stöd till diktaturer och att han skällde som en stor hund när han egentligen var en liten liten pekineser i ett pluttland kan högst troligt ha att göra med att han fick plikta med sitt liv. Det är där jag menar att RAF kan haft ett finger med i spelet. Någon ringde kl 02.45 1 mars 1986 och tog på sig dådet och påstod att det var RAF som utfört dådet. Samtalet mottogs på svenska ambassaden i Bonn.
Något betyder det.
Det finns något i RF-spåret.

Offtopic: du vill inte lägga dig i andra länders inre angelägenheter men tycker att OP gjorde rätt som inte gjorde något annat.
Du säger att du inte har skygglappar men det är precis vad du har. Kuba var bra enligt dig, men att det var en diktatur är inget att bry sig om?

Inget land är en "ö".
Enligt ditt resonemang skulle USA inte hjälpt till att störta AH och Nazityskland?
FN har ytterst lite att säga till om idag.
Demokratier måste skydda varandra mot diktaturer.
Du behöver läsa nutidshistoria.
Läs på om Kalla Kriget. Läs på om hur Sverige smugglade vapen och ammunition.
Hur OP stödde Kuba, Nordkorea, DDR, Mugabe och Röda Khmererna.
Samtidigt som han spelade under täcket med NATO och Sovjetdiktaturen.

Jag orkar inte.
Du har en naiv världssyn och åsikter som krockar med varandra.

Svara inte helst.
Citera
2020-07-15, 01:20
Medlem
Citat:
Alldeles riktigt. Tyvärr så lever vi i en tid där insinuationer, gärna upprepade och gärna från flera håll, håller som "bevis". Därför passar SE perfekt in som GM.
För mig räcker logik och sunt förnuft i stöd av det material vi har att tillgå för att SE ska vara den med marginal mest troliga GM.
Bevisat är det dock verkligen inte.
Citera
2020-07-15, 01:24
Medlem
[quote=10juni|72252904]
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
SE kunde vara säker på att inte stöta ihop med LP i rätten. Hon var bara närvarande vid de tillfällen som hon lämnade sina målsägandeutsagor i tings- och hovrätten. Sedan gick hon direkt ut igen. Detta var känt, eftersom hon samtidigt hade ställt en rad krav i förväg för att överhuvudtaget delta i förhandlingarna. Som vanligt tillät hon inte att något bandades och hon hade också synpunkter på vilka andra som skulle få vistas i rättssalen.

Skandiamannen träffade alltså aldrig Lisbeth Palme i samband med processen. Men sedan väcker det förstås en del berättigade frågor om hur LP skulle kunna tänkas reagera på hans uppgifter. Den som omedelbart gick i taket var som bekant Gösta Söderström, som bad att få vittna någon dag senare och ge sin bild av Lisbeth Palmes sinnestillstånd omedelbart efter mordet.
Tack för svaret jag hade för mig att jag läst att LP bara var där när hon vittnade men var inte helt hundra.
Citera
2020-07-15, 01:49
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Först vill jag säga att det är lysande att du nu lägger ut en massa förhör och dokument som jag förstår tidigare inte publicerats. Du har alltså nu begärt ut dem och köpt loss dem?

När det gäller TP/KP tyder, menar jag, alltmer på en "konspiration" där flera medier säkrats i förväg - Uppdrag Granskning, Filter och Expressen. Inget gräv där inte.

Den gladlynte TP är verktyget. De verkliga regissörerna har sin vana trogen gömt sig. Staten skyddar sig och kastar åt folket lite skådespel enligt romersk tradition.

Ingenting vore bättre än att någon seriös tidning började granska soppan som kan utveckla sig till en rättsskandal i Quick-format.
Tackar.

Nej, dokumenten kommer inte från mig. Jag lägger ut dem när jag kommer över dem via andra. Förekommer säkert en del dubbletter. Men det är ju bra med repetition.

Ja, vad ska man säga om soppan. Tyvärr leder ju TPs egna ord till flera lagbrott från en åklagare och tillika förundersökningsledare. Men att bevisa det....

Vi får se om någon kompetent person med resurser uppmärksammar detta och går vidare. Misstänker att det är många som läser här men aldrig skriver.
Citera
2020-07-15, 01:55
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
TP har också en bundsförvant på redaktionen för Veckans brott: Jenny Küttim, som bland annat arbetat tillsammans med Mattias Göransson i samband med Quickfallet. Det var Küttim som rekonstruerade Grandscenariot i ett inslag hos Veckans Brott. Hon agerade också expertkommentator hos SVT efter presskonferensen. Det råder dock delade meningar om Skandiamannens skuld på redaktionen.
Intressant information. Här har vi alltså Thomas Pettersson som spindeln i ett omfattande journalistnät.
Citera
2020-07-15, 02:13
Medlem
Basfaktas avatar
I Jerker Söderbloms PM som Andersson länkat till här i tråden finns en del intressant:

1) Två män ska på mordkvällen ha bevakat tunnelbanenedgångarna vid Tunnelgatan. Den ene beskrivs som "Mannen med den rutiga jackan och walkie talkien". Den andre beskrivs som "mannen i den blå rocken med sömmar sydda i rutor". Den sistnämnde misstänks i texten var Palmes mördare.

2) Även annan bevakning listas i detta PM - vid Grand och vid tunnelbanenedgångarna vid Rådmansgatan, män som uppehöll sig vid Holländargatan/Wallingatan. Flera signalement anges.

3) En rekonstruktionsbild på sidan 34 visas hur mannen som stod i hörnet Tunnelgatan/Sveavägen några minuter före mordet stod. Mannen dolde sig alltså bakom en pelare och spejade norrut mot Grand vid en tidpunkt som kan sägas sammanfalla med tidpunkten då paret Palme börjar gå söderut. Det här är mannen som vittnet John Wiklund såg. Att mannen dolde sig bakom en pelare kände jag inte till.

4) Två män vid en VAN iakttas några minuter före 23 i hörnet Olofsgatan/Tunnelgatan. Den ene har en walkie talkie. Denne WT-man hade en längre mörk rock/jacka och på huvudet en mörk stickad luva/mössa nedtryckt på huvudet. Bilen körde norrut på Sveavägen. En av männen, klädd i en blå jacka som räckte till låren, gick upp mot Sveavägen.

5) En WT-man vankar oroligt på norra trottoaren på Tunnelgatans västra sida nära Olofsgatan omkring klockan 23.

Hm. Flera nyheter för mig i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in