2020-07-14, 15:29
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
[/b]
Nehej?
Läste du inte artikeln som jag nyss länkade till?

Säkerhetspolisen gjorde sin egna utredning av mordet där de pekar på just, en konspiration.
Den hemligstämplades.

Kallar du säkerhetspolisens utredare för oseriösa?

Det där är reviderat.
Citera
2020-07-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Allt är möjligt.

Bara att läsa Expressens artiklar om Skandiamannen.

Sprungit till Riddargatan och gömt mordvapnet för att sedan springa TILLBAKA och gå in på Skandia igen.

Precis allt är möjligt i den härvan. Precis allt.

Jag väntar bara på att någon säger "No proof that its not Aliens, therefor it is Aliens".

Du är inne på att AK stämplade ut Skandiamannen?
Det kan ju även varit VG som stämplade ut Skandiamannen?

Ursäkta, vill inte vara otrevlig. Förlåt.

Blir bara så trött på att i Skandiamannens fall får man konstra till allt precis hur mycket som helst.

Han kanske gjorde si eller så. Det är tydligt att man får lägga till och ta bort hur man vill bara man har Skandiamannen som GM.

Majoriteten och MSM verkar vägra granska allt som talar emot Skandiamannen som GM.

Det är CP-hysterin om igen. Alla var så toksäkra på att CP var GM. Sedan föll det ihop som en misslyckad suffle.

I CPs fall tog man bort och la till precis hur som helst. Få ifrågasatte att det var pundarCrille från Rotebro som GM.
Aschberg och Fylking utnyttjade detta maximalt.

Det finns ingen skamgräns hos MSM, de skriver vad fan som helst bara det säljer klick och tidningar.
De borde åtalas för förtal.

Nej, som sagt så tror jag inte själv att SE är GM, jag leker bara djävulens advokat..

Jag menade inte att en specifik person skulle ha stämplat ut honom, det var bara en tanke eller möjlighet..

Jag håller med, precis allt är möjligt i den här härvan 🙂
Citera
2020-07-14, 15:41
Medlem
Davys avatar
Citat:
Allt är möjligt.

Bara att läsa Expressens artiklar om Skandiamannen.

Sprungit till Riddargatan och gömt mordvapnet för att sedan springa TILLBAKA och gå in på Skandia igen.

Precis allt är möjligt i den härvan. Precis allt.

Jag väntar bara på att någon säger "No proof that its not Aliens, therefor it is Aliens".

Du är inne på att AK stämplade ut Skandiamannen?
Det kan ju även varit VG som stämplade ut Skandiamannen?

Ursäkta, vill inte vara otrevlig. Förlåt.

Blir bara så trött på att i Skandiamannens fall får man konstra till allt precis hur mycket som helst.

Han kanske gjorde si eller så. Det är tydligt att man får lägga till och ta bort hur man vill bara man har Skandiamannen som GM.

Majoriteten och MSM verkar vägra granska allt som talar emot Skandiamannen som GM.

Det är CP-hysterin om igen. Alla var så toksäkra på att CP var GM. Sedan föll det ihop som en misslyckad suffle.

I CPs fall tog man bort och la till precis hur som helst. Få ifrågasatte att det var pundarCrille från Rotebro som GM.
Aschberg och Fylking utnyttjade detta maximalt.

Det finns ingen skamgräns hos MSM, de skriver vad fan som helst bara det säljer klick och tidningar.
De borde åtalas för förtal.

Ja, det är en sanslös låg nivå på allt.

SE vill synas i media efter mordet. = alltså är han GM för att han vill återuppleva mordet och befinna sig nära utredningen.

CA vill inte samarbeta med polisen = alltså är han GM då han har nåt att dölja.

VG tog en kaffe på Kungsgatan OCH hatade Palme = han är GM.

CP gick på tjack och var tidigare dömd = solklart GM.

Som nån sa i tråden: det börjar bli jävligt trångt på mordplatsen.

Som sagt, SE är CP 2.0.

Just fan, glömde att SE hade lågskor på sig. Precis som GM!!
Citera
2020-07-14, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Konspirationen är den stora konspirationen.

Jag kan personligen inte peka ut en enskild individ som GM.

Däremot är det i mitt tycke tydligt ett dåd utfört av en illa förberedd person som agerar när han råkar få syn på Palme.

Men många vittnen säger att GM väntade in LOP.

Många vittnen förstod inte att det var LOP förrän ambulansen åkte iväg med honom mot Sabbatsberg lasarett.

Killen som utförde konstgjord andning kände inte igen OP.

Flera vittnen och även poliser såg inte att det var LOP först.
Troligtvis var det när LP sa ungefär "ser ni inte vem det är?" Det är Olof Palme som ligger där och jag är Lisbet Palme".

Att urskilja just LOP i mörkret och snålblåsten på Sveavägen kan inte varit det lättaste.
Citera
2020-07-14, 16:02
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHatarInvandrare
Hur många svenskar sprang runt på stan med revolver på fredagkvällar 1986?

Din lista över tänkbara gärningsmän torde kunnas göras ganska kort.

Han var dessutom helt orädd för att visa sitt ansikte för alla vittnen och tog även risken att fly till fots. Jag har aldrig hört talas om ett mord som gått till på det viset där GM inte varit åtminstone likgiltig inför faktumet att åka fast och därmed bli berömd.

Mihajlovic?

Det är ett tillfällighetsmord/vansinnesdåd gjort i stunden.

Just av det du skriver, bryr sig inte om det du nämner, dvs ingen plan.

Mihajlovic åkte dock dit då polisen under de åren utarbetat ett mycket bättre arbetssätt.

Annars ingen större skillnad, Lind mördades pga att en beväpnad person fick syn på sitt offer. Det handlar om några minuter även där. Mihajlovic såg att Lind gick in på NK och följde efter henne in.
Citera
2020-07-14, 16:06
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Men många vittnen säger att GM väntade in LOP.

Många vittnen förstod inte att det var LOP förrän ambulansen åkte iväg med honom mot Sabbatsberg lasarett.

Killen som utförde konstgjord andning kände inte igen OP.

Flera vittnen och även poliser såg inte att det var LOP först.
Troligtvis var det när LP sa ungefär "ser ni inte vem det är?" Det är Olof Palme som ligger där och jag är Lisbet Palme".

Att urskilja just LOP i mörkret och snålblåsten på Sveavägen kan inte varit det lättaste.

Nej, därför har GM förmodligen mött Palme och sett honom framifrån? Fauzzi möter och känner igen Palme

Flera andra personer känner igen Palme under kvällen.
Citera
2020-07-14, 16:09
Medlem
Citat:
Du menar att Skandiamannen satt med en walkietalkie på kontoret och väntade på klartecken för att smita ut baksidan och ställa sig i Dekorimahörnet?

Problemet är att två väktare vittnar om att Skandiamannen stämplade ut och småpratade med dem efter att han stämplat ut.

Eller är de med på konspirationer de med?

Allt är tillåtet.

Men att påstå att två väktare ljugit om att Skandiamannen passerade runt 23:19 verkar långsökt.

Men det är din hypotes. Du bygger den hur du vill.

"Som Häggström konstaterat kan vakten inte se platsen där man stämplar ut så tidsbestämningen är oklar. Han kan ha stämplat ut när han lämnade och det kan till och med vara någon annan som stämplar ut åt honom i efterskott."
Citera
2020-07-14, 16:17
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Du tar upp rätt frågor kring Skandiamannen agerande och hur han påstått sig vara ett toppvittne.

Har också funderat kring hans exponering i media och rättegången. Ingen reagerade då över att han kunde vara GM.

Han kan inte ha vetat om någon sett honom hålla i revolvern som han inte kände till om han var GM.

Den där fd polisen PH som var säkerhetsansvarig på Skandia förde en egen polisutredning och påverkade vittnen och gjorde sig så omöjlig på Skandia att han fick sluta på Skandia.
Han verkar ha hatat Skandiamannen.
Orsak okänd.
Vad var hans syfte med att hänga ut Skandiamannen?
Var han en "Kalle Blomkvistare" som sökte revansch?
Varför slutade han som polis?

Engströms största problem är att han placerar sig på en plats där ingen har sett honom.

Han påstår sig göra saker där som ingen annan kan verifiera.

Han justerar sin version över tid när informationer från annat håll blir kända.

Faktum: Engström justerar själv sin egen utstämplingstid med 2 minuter för att hans version om att komma ut bakom Palme ska gå ihop.

Det är inte bra, och enbart detta borde räckt för en grundlig utredning av honom på 80-talet.
Citera
2020-07-14, 16:24
Medlem
Theutenberg kämpar vidare med sin teori.

Citerar från Theutenbergs facebook.

"En anledning till den ”totala tystnaden” om ”min lösning” (som f ö baserar sig min kunskap om ”Källa Mats” och ”Källa Erik” / se vol 5 sid 858 ff/) är att det sedan 10/4 1989 föreligger s k BORGFRED mellan S- regeringen Ingvar Carlsson och de borgerliga partiledarna att ”lägga locket på” Palmeutredningen i vad avser det s k RYSS- KGB-spåret som bekräftar den LÖSNING som jag presenterar i min volym 5.
Regeringen Carlsson tog då - med de borgerliga partiledarna samtycke - beslut att stoppa åklagare Danielssons påbörjade utredning om det sk RYSS- KGB- spåret, då regeringen inte ville peka ut Sovjet/KGB som inblandade i Palmemordet. S- regeringen - liksom det politiska etablissemanget i övrigt - har alltså vetat om lösningen på Palmemordet sedan i varje fall 1989, samt beslutat att undanhålla svenska folket denna sanning. Som man istället ihärdigt förnekat samt ”lagt locket på”!
Eftersom Sovjetunionen upphörde att existera 1991 och KGB lades ner 1995 finns INGA SKÄL att längre hemlighålla detta p g a väsentliga ”skyddsskäl” - mer än skydda S-partiet från ett ”felaktigt och galet beslut” 1989 att stoppa åklagarens utredning i detta fall. Tyvärr har de borgerliga partierna också ett finger med i detta nedtystande. Se min vol 5 fr o m sid 808 och framåt.
Citera
2020-07-14, 16:32
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Jag tror att det är för att de vänsterkretsar han var populär i nu inser att han var utsänd av andra krafter och spelade för motståndarlaget med sin kontakt. Han är den störste förloraren av alla.

Ja, så är det.

En sak jag reflekterar lite extra kring just nu är följande:

TP säger att han haft Nils Hanson som mentor. https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Hanson.

Det låter ju storartat att ha en sådan erfaren grävjournalist som mentor när man skriver en bok om Palmemordet.

Eftersom Nils Hanson länge varit ansvarig för Uppdrag Granskning är det ju också praktiskt eftersom UG då rimligen inte heller kan förväntas granska TP:s och KP:s samarbete i SE-frågan.

En sådan granskning gjordes ju sent omsider av Nässéns CP-övningar.

En annan lika bra "säkring bakåt" för TP är att han samarbetat just med journalisternas husorgan Filter. Kända grävare. Stort förtroende i journalistkretsar. Inte heller där kan man förvänta sig något grävreportage om vad det var som egentligen hände när TP/KP bestämde sig för att samverka och utan minsta bevis ägna sig åt förtal och presentera SE som starkt misstänkt gärningsman.

En tredje säkring är Expressen som knutit upp sig starkt kring SE. Inte ett kritiskt ord om TP/KP. Tvärtom eldar de på med mera SE.

Om jag vore KP - gud förbjude - så hade jag också uppskattat att medierna redan på förhand var säkrade när jag gör mitt magplask inför svenska folket. UG tiger. Filter tiger. Expressen tiger.

Det är rätt bra jobbat. Synd för KP att den samlade expertisen+juristsverige gapskrattar åt försöket att än en gång lura svenska folket.

Såg i tråden att "ingen seriös utredare" kan tänka sig annat än en spontant ensamagerande gärningsman.

Tyvärr är svaret på det påståendet att det nu gått drygt 34 år och det inte finns minsta bevis mot någon misstänkt gärningsman. Vad har de seriösa utredarna egentligen lyckats med annat än att samla papper i pärmar.

PU är en fars. Det förstår ett barn.

Det är därför många svenskar ägnar sig åt att försöka lösa Palmemordet när nu de uppenbart inkompetenta mordutredarna inte lyckas. Snacka om att ha pappkartong på huvudet.

"Det finns bara ett sätt att tänka rörande GM och det kör vi i 34 år fast vi inte får fram någonting mot någon". Gud i baljan eller hur man nu ska uttrycka saken.
Citera
2020-07-14, 16:34
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Mihajlovic?

Det är ett tillfällighetsmord/vansinnesdåd gjort i stunden.

Just av det du skriver, bryr sig inte om det du nämner, dvs ingen plan.

Mihajlovic åkte dock dit då polisen under de åren utarbetat ett mycket bättre arbetssätt.

Annars ingen större skillnad, Lind mördades pga att en beväpnad person fick syn på sitt offer. Det handlar om några minuter även där. Mihajlovic såg att Lind gick in på NK och följde efter henne in.

Det finns stora och avgörande skillnader mellan Lindh- och Palmemordet. På ytan kan de framstå liknande, politiska mord i innerstaden, men lyfter man på locket sticker fallen i helt olika riktningar.

Lindh var på ett köpcentrum, öppet i dagsljus. Vittnena i Lindhmordet kan ge tydliga signalement, det finns till och med bilder på gärningsmannen under flykten. Mijailović betedde sig neurotiskt och irrationellt, dröjde sig kvar i området och drog blickarna till sig. Han efterlämnade till och med teknisk bevisning. Anna Lindh dog inte direkt utan senare under natten, eventuellt hade hon till och med kunnat överleva men det är en fristående medicinsk diskussion.

Jämför med Palmemordet. Sen kväll mitt i vintern, dåligt ljus. Gärningsmannen har smält in i omgivningen, en grå person ingen noterar. Offret dör omedelbart, innan kroppen ens är i marken. Förloppet går så snabbt det kan gå rent fysiskt. Vittnesmålen är diffusa och varierar, inga uppgifter om ansiktsdrag överhuvudtaget. Det enda man har att gå på är mörkklädd man. Ingen teknisk bevisning och gärningsmannen försvinner totalt efter mindre än en minut. Flyktvägen är en fråga om antingen analys eller rena killgissningar.

Helt olika politiska klimat under fallen. Kalla Kriget och tidiga 2000-talet är inte säkerhetspolitiskt jämförbara, inte heller hotbilden mot Lindh och Palme. Hoten mot Lindh var generella som mot de flesta politiker, exempelvis hade Mijailović tidigare haft planer på att mörda Lars Leijonborg.

I Lindhmordet lyser också frågetecknen med sin frånvaro. Snabbt löst med teknisk bevisning. Inga uppgifter om walkie/talkie-män. Om dessa bara är hjärnspöken, varför uppstår inte samma fenomen i det fallet? Lindhmordet bevisar i mina ögon att Sverige mycket riktigt kan köpa en ensamagerande, psykiskt sjuk gärningsman, om det är dit spåren leder.
Citera
2020-07-14, 16:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Har försökt hitta mer information än den TP, Jallai och KP ger. För att få stöd. Men jag hittar ingen.

Tyvärr går det inte att utesluta att TP ljuger, eller förskönar sin berättelse. För att framstå i bättre dagar och förtjäna en Guldspade som grävande journalist. Teoretiskt kan han också fått sin information på andra vägar än från Petersson och PU. Men jag tror att han faktiskt beskriver tidslinjen korrekt. Och att han talar sanning om sin relation med PU genom åren.

Sedan 2011 har Thomas försökt att koppla ihop SE med SB enligt AJ. Alltså hade han redan då bestämt sig för att Engström var skyldig till mordet. Däremot vet vi inte om tanken att SE tillhörde SB fanns där före Jallai skrev sin bok. Har nu också läst att KP och AJ har träffats. Där man gemensamt pratade med Engströms exhustru.

Det finns inte någonstans uppgifter om att Thomas varit i kontakt med kända Palmemordskunniga. Det verkar som han körde ett solorace. Men det kan inte uteslutas att han bakom ryggen hade personer som styrde/hjälpte honom. Som boboslacke antyder. Alltså att TP var utnyttjad med ett syfte.

Enligt sig själv har han i den vevan även börjat att försöka få ut sekretessbelagt material från först Edqvist, sedan Dag och slutligen Krister. Där han först i juli 2017 lyckades. Han fick ut det PM som friskrev Engström. Det PM som vi alla nu kan läsa. Och som KP nämnde på pressträffen.

Sedan fortsatte det med en diskussion mellan TP, KP och PU. Där han därefter fick ut utdrag ur Palmerumsbanden. Där Holmer slutligt avförde SE. Där TP redovisar exakt ordalydelse i dialogform. Ett starkt tecken på att verkligen fick ut detta material. Har aldrig sett det någon annan stans.

När man lyssnar till KPs pressträff är det som högläsning ur TPs/ Filters alster. Där basen ligger hos Lars Larssons uppgifter. Plus lite nytillkommet. Som visar att det förekom ett samarbete/en dialog mellan TP och PU.

KP undersökte möjligheten att koppla samman SE med SB. TPs ide sedan 2011 eller tidigare. KP undersökte möjligheten att vapenhandlaren langat en revolver till SE. En handlare som TP hittat enligt uppgift. Inte PU.

KP hävdar att TP inte haft någon som helst betydelse för hans ''lösning.'' Och att man inte använt sig av privatpersoner i utredningen. Plus att han och PU kom fram till SE som mördaren via ny analys av mordplatsens vittnen. Tre troliga lögner enligt mig. TP har genom åren planterat SE som gärningsman via 2 spaningsledare. Och direkt efter att KP tillträtt gick han på honom enligt egen utsago. Och hade då en dialog. Som snabbt ledde till resultat för Guldspadevinnaren.

För att kunna bevisa allt detta krävs det att KP, Melander eller någon annan bekräftar att man lämnat ut sekretessbelagt material till TP. Och/eller bekräftar att TP var inblandad i utredningen via dialog. Som en likvärdig part. Hur troligt är det?

Gåtan är varför Petersson köpte Petterssons historia rakt av. En slutlig lösning som sågats av alla sakkunniga. Och sågats av alla juridiskt kunniga. Ville han ha ett skäl för att kunna lägga ner förundersökningen? Var han för okunnig? Vilket lyste igenom på hans pressträff som innehöll flera sakfel. Jag har ingen aning.

Din teori i sammanhanget är en variant på skeendet. Där vi inte sitter på facit. Förutom att det inte var en slump att TP kontaktade KP som du föreslår. Han måste få ut material för att kunna ge ut sin bok. En win- win-situation för firma KP och TP.

Först vill jag säga att det är lysande att du nu lägger ut en massa förhör och dokument som jag förstår tidigare inte publicerats. Du har alltså nu begärt ut dem och köpt loss dem?

När det gäller TP/KP tyder, menar jag, alltmer på en "konspiration" där flera medier säkrats i förväg - Uppdrag Granskning, Filter och Expressen. Inget gräv där inte.

Den gladlynte TP är verktyget. De verkliga regissörerna har sin vana trogen gömt sig. Staten skyddar sig och kastar åt folket lite skådespel enligt romersk tradition.

Ingenting vore bättre än att någon seriös tidning började granska soppan som kan utveckla sig till en rättsskandal i Quick-format.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in