Citat:
Ursprungligen postat av
wilmerxy
Mitt fetade.
Vad var det för fel med det, som ett neutralt land? Jag tycker tvärtom, det hade f#¤ varit tjänstefel att inte sökt ett vänskapsförhållande med alla parter.
Ifall du ser de länder du nämner som de och alla i väst som vi/jag och alla de är onda och har alltid varit,medan vi är goda och har så alltid varit, kan jag förstå ditt resonemang.
Själv ser jag inte världen med skygglappar. Jag är intresserad av vad andra länders ledare säger,inte av vad jag läser i väst-media, "vad politiska förståsigpåare eller anonyma" säger att dessa ledare menar/avser/gör.
Palme var orädd och oförsiktig, men att anklaga honom, när han gör sitt jobb, för att vara på den andra sidan är väldigt magstarkt.
Däremot tror jag att han blev mördad för att han gjorde sitt jobb och han såg inga de eller vi Han såg eländet i världenoch ville hjälpa. Det blev för mycket för några.
Av de du nämnde hade jag gärna stött Kuba. God Rom och fina Cigarrer har de också.
Och för att förekomma, vill jag understryka,att jag inte är ideologiskt till vänster, ej heller till höger. Vi har ingen demokrati att stödja. Kalle Anka. Schweiz direkta val är det närmaste.
Frågar ni mig så: Frihet, solidaritet och medmänsklighet; fred och andra länders lika rätt och självbestämmande. Sedan är det inte JAG som ska ge mig rätten att fördöma andra länders styrelseskick eller ideologier. Det ser jag inte att någon har! Det är därför vi har FN.
Ontopic: ja, OPs vänstersväng mot totalitär demokrati med extremt högt skattetryck, löntagarfonder, ökat förstatligande och motstånd till privatiseringar samt hans naiva stöd till diktaturer och att han skällde som en stor hund när han egentligen var en liten liten pekineser i ett pluttland kan högst troligt ha att göra med att han fick plikta med sitt liv. Det är där jag menar att RAF kan haft ett finger med i spelet. Någon ringde kl 02.45 1 mars 1986 och tog på sig dådet och påstod att det var RAF som utfört dådet. Samtalet mottogs på svenska ambassaden i Bonn.
Något betyder det.
Det finns något i RF-spåret.
Offtopic: du vill inte lägga dig i andra länders inre angelägenheter men tycker att OP gjorde rätt som inte gjorde något annat.
Du säger att du inte har skygglappar men det är precis vad du har. Kuba var bra enligt dig, men att det var en diktatur är inget att bry sig om?
Inget land är en "ö".
Enligt ditt resonemang skulle USA inte hjälpt till att störta AH och Nazityskland?
FN har ytterst lite att säga till om idag.
Demokratier måste skydda varandra mot diktaturer.
Du behöver läsa nutidshistoria.
Läs på om Kalla Kriget. Läs på om hur Sverige smugglade vapen och ammunition.
Hur OP stödde Kuba, Nordkorea, DDR, Mugabe och Röda Khmererna.
Samtidigt som han spelade under täcket med NATO och Sovjetdiktaturen.
Jag orkar inte.
Du har en naiv världssyn och åsikter som krockar med varandra.
Svara inte helst.